Absolut! Jag har dock en mycket skadebenägen häst, men aldrig på jourtid hittills. Känner mig ändå trygg med 25k. Och har möjlighet att stå för mycket själv om det skulle krävas.
Efter en mindre men oturlig sårskada orsakad av brodd höjde jag veterinärvårdsförsäkringen på båda hästarna från 50 till 100.000kr eftersom de går med andra hästar i hagen. Veterinärvårdsförsäkringen är ju inte speciellt dyr i förhållande till livförsäkringen.
Hästen var inte alls så dålig att jag inte kunnat köra henne 6 timmar till klinik om det behövts (jag har 2,5)
Veterinären på Ultuna sa direkt jag kom in att dehär kommer med största sannolikhet läka ihop bra, hästen kommer stå här i en vecka och det kommer kosta max 60.000kr om inget oväntat händer.
En vecka senare med en faktura på 53.000kr åkte vi hem igen. Med återbesök och lite fler röntgenbilder slutade det nog på 60.000kr totalt och hästen blev helt återställd.
Jag är glad att hästen var försäkrad för iallafall 50.000kr även fast jag har en rejäl buffert. Det jag betalt i försäkringspremier på 4 år fick jag igen med råge då bolaget ersatte denna skadan.
Vad som är spännande är att jag bara har ägt två hästar som har varit på jourklinik en gång var. Båda två pågrund av lika skada, broddsparkar över olika leder. Dom stod i olika stall, med olika hästar och olika rutiner.
Svar i tråden:
Jag har inga lån på varken hästar, bilar eller transporter. Jag har sparat och köpte sist en billig häst som jag sålde dyrt efter några år.
Skulle jag behöva skulle jag kunna låna en summa pengar för att köpa drömhästen, men jag tycker det är lite tjusning i att köpa billigare hästar för att rida till, utbilda och kunna sälja dyrare.