Jag är väl färgad av en bekant som för flera år sedan lånade pengar till en dyr häst som efter ganska kort tid blev skadad och fick tas bort och där stod hon och fick betala av. Hon hade dessutom snålat på hästens försäkring och ja, du förstår säkert
I ditt fall vad gäller bostadsförsäljning osv så hade du ändå en plan och en tanke med det hela. Det hade inte min bekanta...
Vad det gäller bilköp så har jag inget intresse av att köpa en sprillans ny bil pga andrahandsvärdet, men vi köpte en hyfsat ny bil (-15) i somras för sparade pengar + inbyte av gamla bilen. Det är ju ingen dödssynd att ta billån direkt och jag vet att många gör det men för mig så bär det emot
Jag reagerade mest på att du skrev att alla lån förutom billån är orimligt. Men jag förstår vad du menar.
Gällande bilfinans: Har man tänkt köpa en bil som man har för avsikt att använda ett tag är det oftast mer lönsamt att sätta in pengarna på ett investeringssparkonto med avkastning än att låsa dem i bilen.
Jag jobbar i bilbranschen, och de som har 1 miljon på kontot för att köpa en ferarri lägger ändå bara 200-250k som kontantinsats och lånar resten - för att förlora minimalt med pengar. Ytterst få kommer in och cashar, eftersom det generellt är en dålig affär. Principen är den samma även för bilar i den prisklass som TS budget även om skillnaderna i summan man sparar är stor.