Finadyne i 15 dagar?

T

Trampe

Killen har fått lite komplikationer efter kastreringen för två veckor sedan så vet. var här idag och kikade. Svullnaden har inte gått ner och de senaste dagarna har han svullnat mer. En inre inflammation sa vet. och ordinerade ethacillin och finadyne. När vet. åkt och jag läste på receptet hade hon skrivit finadyne i 15 dagar (2 påsar dagl), i fass står det beh.tid 5 dagar. Tror ni hon skrivit fel eller kan man ge det 15 dagar i rad?
Ska ha tfn kontakt med henne på måndag för att se hur han svarat på beh så då ska jag ju fråga henne såklart, men vad tror ni?

Sv: Finadyne i 15 dagar?

Hej

Du skall definitivt kolla med veterinären ifall det stämmer, 15 dagar låter väldigt mycket. Jag har nog max varit med om 5 dagar, finaldyne har en förmåga att sabba magbakterierna.

Mvh B

Ja, eller inte bakterierna då, men det kan orsaka magsår bla. TS: kolla med veterinären.

säkrast att kolla med vet...

Min förra häst fick en kur på 11 dagar och klarade det
fin-fint. Inga problem med magen!

min häst har nyligen fått en (eller rättare sagt 2) kurer finadyn (10 dagar) veterinären sa dock att vi skulle göra ett dygns uppehåll efter 5 dagar.

Jag har en kille som går på finadyne sen 24 dagar å han har fått i tio dagar till!. Man ger till infektionen har gett sig! Eller smärtan som i mitt fall. Så fem dagar är väl nätt räknat :smirk:

maria

Min häst fick finadyne i stort från maj-november, med bara kortare uppehåll. Dosen varierade dock under tiden och han fick lite bekymmer med magen. Hur stor är hästen (med tanke på dosen).
Jag tror 15 dagar kan vara rätt, är ju flera här som fått längre behandlingar.

kl
Det är inte ovanligt att ge Finadyne längre än 5dgr. Håll koll på att hästen inte får magproblem etc bara.

förlåt att jag "kapar" tråden lite :angel:

kanske du kan förklara varför det va viktigt (enl. min vet.) att ha en dags uppehåll innan ny "kur" inleddes ?

förlåt att jag "kapar" tråden lite :angel:

kanske du kan förklara varför det va viktigt (enl. min vet.) att ha en dags uppehåll innan ny "kur" inleddes ?

Tyvärr har jag faktiskt ingen idé där.. Hon kanske tyckte att magen skulle få vila sig lite men jag personligen tror inte att en dag gör ngn skillnad..

Tack för alla era svar! Ska som sagt prata med vet. på måndag så får vi se vad hon säger.

Ja, kastreringen gjordes stående, hemma. Han är 8 år och vad jag förstått så är det vanligare med problem när de är äldre. Vet. sa att inflammationen sitter i de små "stumpar" som är kvar där man kapat av kulorna.
Jag har haft honom i stor hage minst 10 timmar dagligen och även promenerat minst 2x20-30 min varje dag, så jag tror inte det är där det gått galet...

Idag var han redan bättre (puh!) Febern har gått ner och svullnaden har redan lagt sig lite. Skönt.....

oki, tack :) det blev så rörigt sist vi va inne så jag glömde fråga :crazy:

Hon hade skrivit fel..... Det skulle vara fem dagar så han ska vara färdigbehandlad nu. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka