För mig är det lite komplext och mer än bäckenvinkeln. Högg sista knappen bara.. men spinner vidare..
Jag tror ditt främsta prom är svaghet i bålen. Du är sas väldigt stängd framtill. Och mage är inte aktiv på rätt sätt. Det gör att även om du sitter i korrekt bäckenvinkel hamnar balansen för långt fram sas och hindrar hästen och dig från att nå balans.
Och nej, det känns inte alls bra först ofta då man justerar sitsen.
Nu tror jag dock inte att det är lösningen för dig att bara ”sitta mer på arslet sas”. Då får du andra problem.
Men när man börjar sitsträna folk så har jag aldrig haft någon som direkt sagt ”ja, men det här känns ju RÄTT”.
Folk har pipit ”det gåååår inte/jag ramlar av/nu ligger jag ju baklänges/jag har ju helt raka armar/nu pekar ju tårna inåt som om jag skulle ploga i skidbacken” etc. Alla brukar tycka deg känns tokfel. Och de skumpar i många fall än värre.
Då är tricket att trötta ut de musklerna som är ”fel” att använda. Då brukar folk hamna rätt och i balans utan att man pressar in dem i en estetisk mall av hur det ska se ut. Det ser rätt ut när man får kroppen i balans.
I ditt fall blir det svårt i galopp iom att hästen häver sig fram i gunghästgalopp. I traven blir det svårt iom fel typ av rörlighet i kroppen(min har samma per födsel och det går att träna bättre
).
Att vilja sitta med balansen ngt för långt fram gör ofta de som inte är starka nog i bålen. Och då blir man kutig, det blir mer tryck i främre delen av triangeln och man får händerna i magen.
Tänk stark dansare. De ska vara rörliga och genomsläppliga utan att vara helt avslappnade/slappa. Det finns alltid grundtonus och en vilja att sträva uppåt genom hela kroppen till en punkt mitt på huvudet. Och det utan att tappa ut hakan och då bli gamnacke och tappa kontakten med bukmuskulaturen.
Man ska vara rätt jäkla stark i buken för att orka sitta still i förhållande till hästen, följsamt.
Då kommer du inte vilja fram med överblivet och bak med skänkeln. Då hamnar du bara i rätta linjer i balans.