Filmer i grälla färger....

alice

Trådstartare
Nu börjar jag tröttna på att inte veta vad som är felet med min dator! När jag ska titta på filmer som bukefolket lagt upp på nätet blir dessa helt förvrängda! Istället för de vanliga färgerna ser jag allt i en blandning av; gult, rosa, grönt och blått! :eek: Ser nästan ut som om det vore filmat med värmekamera. Har jag TUR ser jag att det är en häst och tillhörande ryttare. :crazy: Det spelar ingen roll om det är en film som öppnas av putfile eller windows media player. Samma lika varje gång! :mad:
Öppnar jag motsvarande film på en annan dator fungerar det! Jag har samma inställningar och webläsare i båda datorerna. Vad sjuttsingen är problemet och hur i hela friden löser jag det?

//Alice
 
Sv: Filmer i grälla färger....

Låter som den klassiska problemet att du inte har rätt codec.
Har du inte rätt codec så försöker spelarna spela upp den endå och gör så gott den kan och då kan det bli sådär.

Nu är det inte lika lätt att veta rätt codec och vet inte heller om det är så bra att köra in en codecpaket.
 
Sv: Filmer i grälla färger....

Laban skrev:
Låter som den klassiska problemet att du inte har rätt codec.
Har du inte rätt codec så försöker spelarna spela upp den endå och gör så gott den kan och då kan det bli sådär.

Nu är det inte lika lätt att veta rätt codec och vet inte heller om det är så bra att köra in en codecpaket.
Prata svenska människa! ;) Vad är codec??? :confused: Förklara gärna för ett blåbär! :bow:

Jag har ju behandlat dessa två datorer på EXAKT samma sätt! Identiska inställningar, brandväggar, virusprogram, webläsare, operativsystem mm. Det ända som skiljer är märket på burkarna....

//Alice
 
Sv: Filmer i grälla färger....

Codec är en slags tolk.

När man gör en film och spara den i ett viss format så gör den mer en bara spara i det formatet.

En AVI fil kan vara helt olika andra AVI filer beroende hur man packar den. När jag menar med packa så menar jag hur man spara informationen i AVI filen.

Exempelvis låt oss säga att du har en gjort en egen film och sparar den som AVI i Råformat (Grunden, ingen packning) så blir filen kanske 2 GB (2000 MB) och det blir ofta för mycket.

Med hjälp av en codec så kan man få ner storleken utan att förstöra för mycket av filmen och kvaliten.

Xvid är ett sådant sätt som gör att för samma film kan du få ner i 200 MB beroende hur mycket du vill ta bort och endå ha en helt godkänd kvalite.

Mp3 är ett annat sätt som många har stött på.
Hade man inte de formatet så skulle filen bli väldigt stor men nu med hjälp av mp3 så kan man få ner den till en helt ok storlek beroende på hur mycket man vill ta bort. Man skriver då i "bitrate" ju högre bitrate ju bättre ljud blir det men då blir filen större.

Nu finns det ju mer en bara MP3, De mest populäraste idag är OGG och FLAC, Jag kommer inte att gå in på vad de står för men både är gratis att använda medan Mp3 tillhör ett företag som säljer licenser för företag som vill att deras produkter ska kunna hantera MP3

Det som är skillnad mellan OGG och FLAC är att FLAC packar inget speciellt utan behåller allt och detta gör att ljudet blir som orginalet men stora. OGG är som MP3 men är i många sätt bättre för den kan få ner filen storlek utan att ta bort för mycket från filen.


Nu kanske jag spårat ut lite för mycket med din fråga men för att skriva i klartext.

Har du inte rätt codec så blir det väldigt svårt för en video att förstå vad filmen igentligen vill visa och försöker visa så gått det går.
 
Sv: Filmer i grälla färger....

:bow:

Nu fattar jag! Tack för en mycket bra förklaring!

Men för att återgå till frågan...hur sjutton löser jag detta nu då (förutom att fixa internet till den dator där det fungerar att titta på filmer...)?

//Alice
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp