Film på öppna/sluta

Sv: Film på öppna/sluta

Var ju nån som länkade till denna http://www.youtube.com/watch?v=Q3TyTlrUJn8 i en annan tråde. Väldigt bra tycker jag!

Mycket bra film och passar bra i den här diskussionen! Den andra filmen vill jag inte kommentera eftersom det inte framgick om det var personen själv som red eller inte kanske är det någon som inte alls vill dissikeras här. Men skolor är det inte på den filmen så mycket kan man säga i alla fall. Det har inte mycket med skolor att göra, och en rad förutsättningar behöver ändras för att det ska kunna bli skolor.

Men Ingela. En Öppna är inte samlad fast man rider med en korrekt böjning.
Det du beskriver är en avancerad skola där allting redan funkar.

böjningen används som redskap för att ha den på yttertygeln o då ha möjlighet att BÖRJA samla den.

Så den skolan som rids i MSV klass är inte alls samma som i GP:n- helt andra krav.

*Sv. till Axel och lite knapplån*

Jag ber återigen om ursäkt, för att jag har ställer till sån förvirring.

Jag har alltid fått lära mig att en skola, alltså en öppna eller sluta oavsett grad av böjning och krav på poängskalan enligt TR, "till vardags", på ridskola, "hobbyridning" vad man nu ska kalla det, ändå ska ridas i en viss grad av "så kallad samling" och inte bara hafsas in i utifrån valfri takt och tempo i skritt, arbetstrav och arbetsgalopp. Men jag har troligen haft konstiga ridskoleinstruktörer och ridit för konstiga "bokstavs-tränare" (som tävlar på motsvarande alltifrån LA upp till "Lilla rundan" - GP) och ska passa på att fråga dem nästa gång jag har glädjen, orken och kroppen att börja träna på allvar igen.

Kan vi nu återgå till vad tråden handlar om? - att diskutera bra filmer på öppnor och slutor, utifrån om det ska vara en "gräsrotsskola" eller en "tävlingsmässig" skola?

Med vänliga hälsningar

Moderator

Senast ändrad:

Var ju nån som länkade till denna http://www.youtube.com/watch?v=Q3TyTlrUJn8 i en annan tråde. Väldigt bra tycker jag!

Vilken bra film. Det ser ju verkligen lätt ut:idea:
Och lärorikt att se en som är så duktig visa rät och fel.

Det har inte kommit in så många filmer än. Jag kanske skulle varit lite mer specifik i mina önskemål.

Men om vi säger så här då:

Kan vi inte lägga in filmer på öppnor och slutor och diskutera utifrån filmen?
Om vi stryker ordet "bra" från första inlägget och lägger in filmer, som vi ser något diskussionsvärd i. Det behöver inte vara en korrekt skola, men det få vara det. Det kan dock även vara begynnelsen på en bra skola på en unghäst som håller på att lära sig, eller skolor mer i ett uppbyggande och lösgörande syfte eller en dålig skola, där man tydligt ser vad som blir fel. Det kan även vara någon som håller på och tränar skolor med sin häst, som vill ha andras ärliga och konstruktiva synpunkt på hur det ser ut.

Målet är att bli bättre på att se hur en skola ska se ut (och helst kännas också), att förstå vad som är så bra med skolorna (eller dåligt om det blir fel) och vad som krävs av häst och ryttare för att få det rätt.
Helt enkelt; få en bättre förståelse för skolorna.

Liknande trådar

Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 202
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 473
Senast: Enya
·
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama