Film på öppna/sluta

Iser

Trådstartare
Jag vill se filmer på bra öpnor och slutor i alla gångarter.
Har ni någon film så in med den;)

Sv: Film på öppna/sluta

För att tråden då inte ska spåra ur direkt, bör det förtydligas om det ska vara en "hobbyskola" ur lösgöringssynpunkt och liknande vardagsarbete, eller om det ska vara en tävlingsmässig skola för godkänd poäng 6 eller högre enligt TR

Med vänlig hälsning

moderator

En bra skola kan väl bara vara på ett sätt? Dvs med hästen i rätt böjning, rätt spårning osv. Vad en "hobbyskola" är undrar jag verkligen?:confused:

En bra skola kan väl bara vara på ett sätt? Dvs med hästen i rätt böjning, rätt spårning osv. Vad en "hobbyskola" är undrar jag verkligen?:confused:

Under forumet Klassisk ridkonst som intresserade hittar här; http://www.bukefalos.com/f/forumdisplay.php?f=79 finns det faktiskt för närvarande flera trevliga trådar, där både väldigt kunniga, intresserade och pedagogiska ryttare både inom tävlingsdressyr, akademisk ridkonst, klassisk ridkonst och dressyr av mer "fritidsinspirerad karaktär" faktiskt har varit överens om att det finns skolor av olika grad av samling och då för olika användningsområden. Det är alltså inte något som jag har hittat på för att krångla till diskussionen här, utan det är något som diskuterats tidigare.

Jag hoppas på fortsatta trevliga diskussioner här under forumet ridning och jag hoppas även att jag förklarade på ett förståeligt sätt.

Mvh

moderator

Senast ändrad:

Men så är det väl inte riktigt? Jag har både deltagit lite och läst i flera diskussioner som pågår just nu och de flesta är väl tvärtom överens om att en skola antingen är en skola och samlande eller så är det ingen skola och inte samlande. Det finns grader av böjningar men en skola är en skola. Sen finns flytta baken utåt eller inåt och flytta bogen utåt eller inåt men det är inga skolor! Det finns bra övningar som kan vara lösgörande men en skola ska dessutom vara samlande. Även om dom fungerar lösgörande också!

Men diskussionerna är trevliga och givande det håller jag med dej om!:bow: Lätt att bli fast och läsa alla intressanta synpunker :D Se bara upp så att du inte gör människor förvirrade som läser här för kanske finns det dom som vill lära mera och då ska man inte lära ut felaktigheter.

Jamen precis!:bow: Det var det jag menade, en skola är en skola och tagen bakdel är tagen bakdel.

En diskussion kan det ju inte bli om vi inte vet vad som är A och vad som är B utan då blir det ju ett evigt trätande om det bara...:grin:

Men så är det väl inte riktigt? Jag har både deltagit lite och läst i flera diskussioner som pågår just nu och de flesta är väl tvärtom överens om att en skola antingen är en skola och samlande eller så är det ingen skola och inte samlande. Det finns grader av böjningar men en skola är en skola. Sen finns flytta baken utåt eller inåt och flytta bogen utåt eller inåt men det är inga skolor! Det finns bra övningar som kan vara lösgörande men en skola ska dessutom vara samlande. Även om dom fungerar lösgörande också!

Men diskussionerna är trevliga och givande det håller jag med dej om!:bow: Lätt att bli fast och läsa alla intressanta synpunker :D Se bara upp så att du inte gör människor förvirrade som läser här för kanske finns det dom som vill lära mera och då ska man inte lära ut felaktigheter.

Skolor med lägre grad av samling, är oftast inte att kalla en "äkta skola" enligt TR, som är den dressyrridning som främst diskuteras under Tävla Dressyrforumet, det tror jag att alla kan vara överens om oavsett dressyrinriktning. Tävla dressyrforumet kan intresserade som vill veta mer hitta här; http://www.bukefalos.com/f/forumdisplay.php?forumid=67 även här finns flera trevliga trådar, där väldigt kunniga, intresserade och pedagogiska ryttare finns.

Och då för att inte det ska bli missförstånd i diskussionerna under forumet ridning, vore det skönt med ett förtydligande om det på filmerna är tänkt att vara en "friare lösgörande" gymnastikskola eller en ren tävlingsmässig skola med högre grad av samling.

Vad jag har läst i mina tidigare inlägg i denna tråd, har jag inte försökt lära ut något utan försökt hänvisa till inlägg som andra redan har skrivit utan att direkt peka ut enstaka inlägg.

Mvh

Moderator

Jag är ledsen men ekipaget i den här filmen platsar inte riktigt som ett bra exempel på hur en öppna skall utföras. Jag tror inte att det är meningen heller, utan det är nog mer en film för vänner och bekanta. Överlämnar förklaringen på hur en bra öppna/sluta skall vara till bättre lämpade personer :)

Nej jag håller med kryddan o anledningen till det är att varken böjning, tvärning, spårning eller samling är i närheten av en bra skola.

Men buffys video som vi sett tidigare är ju mycket bra tycker jag. Han informerar på ett bra sätt om HUR man ska göra osv. Och även då att man får se hur man INTE ska göra.

Det handlar inte om ngn grad av samling, utan hela tiden om korrekt böjning, vilket är avgörande för om hästen ska kunna börja samlas. att man har rätt förutsättningar från början.

Det är mkt bättre att flytta in kroppsdelen bara lite i början.

Han påpekar oxå i sista klänken hur liten böjning det egentligen är i Öppnan- 3 spår.

Tvärar man eller förböjer tappar hästen som regel både balans o takt o då blir det inget av det heller. Det ska se lätt ut- flyt. Flow... om det låter bättre;)
Hästen på videon jobbar med lätthet, schwung o har en fin trav OCH!!! ryttaren kan sin sak- att det ser lätt ut fast den rids i energi mm.

Jag måste återigen be så hemskt mycket om ursäkt, för att jag är så fruktansvärt dålig på att uttrycka mig i skrift.

Jag har slutat att försöka förklara hur jag menar, när jag talar om olika sorts ridning, då det alltid är ett fåtal personer som absolut inte förstår vad man skriver, vad man än skriver.

Så här menar jag.

En öppna är en samlad skola i korrekt böjning. Det har jag aldrig sagt något om, eller menat något annat när jag har sagt något. Och har det slunkit ur mig något sådan tidigare, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för det och då är det något som jag absolut inte har menat.

Men beroende på om man rider på en ridskola, med Strömsholmsutbildade instruktörer, eller på en ridskola där det även kan finnas "bokstavstränare", så kan även skolor som INTE är att kalla öppnor i egentlig mening i deras ord heta skolor som öppna och sluta. Så har det i alla fall varit i Örebro tidigare.

Numera KAN det låta så här i Örebro, då säger instruktörerna, som kan vara Strömsholmsutbildade instruktörer och/eller även utbildade dressyrdomare och tävlingsryttare som tävlar den så kallade "lilla rundan" (snäppet under Grand Prix) i dressyr ofta bogen in, tagen bakdel, "tanke öppna" och "tanke sluta".

Så kan det alltså låta i Örebro, som är en mellanstor stad i Sverige. Därmed inte sagt att det är så i hela Sverige och därmed inte sagt att det är så i hela Europa eller någon annanstans heller. Men i Örebro kan det vara så.

Alltså, en korrekt öppna ska alltså ridas i korrekt böjning och korrekt samling. En icke korrekt öppna som rids i gymnastiserande/lösgörande ("skolande" alltså inte "korrekt" skolning för somliga) syfte bör hellre kallas för bogen in (lite lustigt förresten att öppna på engelska heter just "shoulder in") respektive tagen bakdel.

Jag hoppas att jag klargjort alla eventuella frågetecken om vad jag menar och ber om ursäkt för allt som jag under åren tidigare har sagt och krånglat till termer och annat.

Jag hoppas att ni nu kan fortsätta hålla den trevliga tonen och ha en trivsam diskussion om filmer på bra skolor.

Mvh

moderator

Senast ändrad:

KL
Kan någon förklara vad skillnaden mellan öppna och slutna? Eller i skilnaden den att det e rumpan/bogen som flyttas in? Blir inte klok på det:confused:

Tycker ditt inlägg bara blir förvirrande om hobbyskolor, bogen in och tagen bakdel i en diskussion där TS vill se film på BRA öppnor och slutor så jag förstår att användare har svårt att förstå, jag kan inte tänka mig att tränare ens i Örebro kallar "tanke öppna" och "tanke sluta" för BRA öppnor och slutor så helt ärligt varför ens dra upp det till diskussion :confused:

öppna= hästen är böjd och ställd i från rörelseriktningen, tänk precis när du "öppnar" volten alltså går in i volten. Sluta =hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen, tänk precis när du slutar volten dvs går ur volten.

bogen in är ett förstadie till öppna och tagen bakdel ett förstadie till sluta dvs inte alls lika mkt böjning och tvärning som i de riktiga skolorna.

Jag tycker väl att åtminstone den första öppnan i filmen är ganska bra, men filem innehåller också andra, mindre bra öppnor och slutor. TR har jag inte läst, men någon kanske kan förklara hur en bra öppna/sluta ska se ut om den i filmen är dålig.

Det finns inga öppnor och slutor i filmen, om man utgår från hur öppna och sluta ska vara så är detta ett felaktigt rörelsemönster utan någonsomhelst utvecklande effekt.

Det innebär att om detta ekipage skulle vilja göra skolorna så skulle de få börja om, de kan alltså inte utgå ifrån det de gör på filmen.

(Och förstår att det inte är säkert att ryttaren på filmen menar sig på göra skolor?)

En öppna är en samlad skola i korrekt böjning
Men Ingela. En Öppna är inte samlad fast man rider med en korrekt böjning.
Det du beskriver är en avancerad skola där allting redan funkar.

böjningen används som redskap för att ha den på yttertygeln o då ha möjlighet att BÖRJA samla den.

Så den skolan som rids i MSV klass är inte alls samma som i GP:n- helt andra krav.

Liknande trådar

Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 202
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 473
Senast: Enya
·
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama