Fightande marsvinskille

Septicemia

Trådstartare
Natten till idag så gick smågnabbande lite väl över gränsen inne hos mina grisar.
Jag har rätt länge misstänkt att 2 av pojkarna är rätt jämna i rang och att de någon gång skulle behöva göra upp om ledarrollen, och det verkar minst sagt som att jag hade rätt. :crazy: Eller ja, snarare som att Panik helt plötsligt inte tycker om någon av de andra killarna.

De är alla lika gamla, 4 månader och riktiga tonåringar och jag antar att deras roller i flocken fortfarande ändras om vart annat och kommer göra (?) tills de verkligen blivit fullvuxna.
Tills inatt gick 4 pojkar tillsammans i en stor bur.

Jag har låtit de vara när de småtjafsat, det har aldrig varit varken bitskador eller uppskrämda djur, men lite tissel och tassel har inte hört till ovanligheterna.
Men sedan ett par dagar tillbaka har jag tyckt att Panik till synes oprovocerat har anfallit de andra killarna. Inatt så bråkade de så högljutt att det smällde i buren, det hackades tänder och precis alla tjöt.

Panik har fått sitta i stora transportburen tills idag (klockan 2 på natten var det inte tal om att gå ner i källaren och gräva fram reservburen) och nu vet jag inte hur jag borde göra.
Så fort han försvann slutade de andra 3 marsvinen direkt upp med sitt uppskrämda beteende och även Panik fann sig i situationen och har legat helt lugnt i sin "bur" resten av natten.

Min fråga nu är ska han få gå ensam eller bör jag försöka sätta ihop honom med en av de andra killarna?
Nu har jag försökt släppa ihop de en och en med Panik, men de uppskattar det inte då Panik genast ställer sig i anfallsposition och ser väldigt mordisk ut.

Hur bör jag göra? Ska han få gå själv tills vidare? Finns det någon chans att han kommer kunna gå tillsammans med någon av de andra nu eller senare? Skulle en ny, kanske äldre marsvinsherre vara en bättre burkompis åt denna långhåriga lilla bråktuss?
Det vore tråkigt om han skulle behöva gå ensam, men som det är nu verkar det defintivt vara det som alla 4 trivs bäst med.

Sv: Fightande marsvinskille

Hej!

Lider med dig, har varit med om samma sak! jag hade en gris som var ca åtta veckor som bodde med en riktigt gammal gris. den gamla orkade dock inte riktigt med den yngre så därför köpte jag en unge till sällskap åt honom. det gick bra ett tag men tillslut bråkade de på liv och död =( jag bestämde då mig för att sära på dem men eftersom den nya minstingen hade ett lugnare hunör bestämde jag mig för att köpa en kompis till honom. det slutade tyvärr dock på samma sätt så då hade jag tre burar med tre svin...det senaste tillskottet visade sig dock ha ngn form av hjärnskada så honom fick jag tyvärr avliva efter ca ett år. det hela slutade dock med att de två jag hade kvar (då hade den allra äldsta hunnit dö) fick bo i varsin ur. de hade sällskap men kunde inte ha ihjäl varandra och det visade sig vara den bästa lösningen i det här fallet. Man kanske inte ska stirra sig blind på hur "Det ska vara". Vet inte om detta gör dig klokare men det kanske kan hjälpa dig något iaf!

//Lycka till!

Tack för ditt svar! :bow:
det var ju lite tråkigt med dina grisar, men jag förstår hur du menar.

Nej, man kan ju inte alltid rätta sig efter regeln "aldrig ensam" även om drömmen vore att alla individer funkade tillsammans.

Helst vill jag ju att han ska ha sällskap, och funkar inte de jämnåriga så föll då min tanke på om ett äldre marsvin kanske kunde "fostra" honom.
Men precis som det gick för dig så är ju risken att jag blir ståendes med ytterligare ett marsvin (som förvisso kanske kan gå ihop med den andra flocken, men ändå) och en bur.

Alla individer kan ju omöjligt komma överens med alla men om det finns en möjlighet till att det kan funka med ett annat marsvin så tar jag gärna risken/chansen att införskaffa ytterligare en pojk.

Jag har två killar som är ungefär tre månader nu, och de gick ihop även i djuraffären (de är dock inte syskon). Givetvis gnabbas och tjaffsas det lite, men det är inte direkt våld. Snarare våldtäkter :angel:

Jag kan inte riktigt se om någon av dem är med dominant än den andra... Så jag har en känsla av att jag väntar på smällen, och antagligen är det nog den lite tuffare Turbo som sätter Sixten på plats.

Angående dina grisar så hade jag låtit bråkstaken vara för sig själv i några dagar, flocken verkar ju må bättre utan honom...
Om han går in i flocken i slutet av veckan så borde de övriga grisarna ha fått lite mer självförtroende. Dessutom så blir ju Panik den "nya" då, och enligt ren flocklogik så bör han hålla låg profil ett tag då...

"Våldtäkterna" är något marsvin pysslar med när de visar vem som är högst i rang.

Den som rider bestämmer. :D :angel:

men de får vara åtskillda ett tag nu så ska vi se hur det går. De får nosa genom gallret tills vidare.

Det är en typ av maktkamp, bara att hoppas att ingen av de får samma aggro-ryck som min fick. ;)

Finns det en möjlighet och plats skaffa en äldre dominant hanne som gått i flock förr. En äldre hanne har inte samma lust att hålla på att brösta upp sig i tid och otid men han vill ha ordning i leden. På så sätt kan det faktiskt blir lugnare + att dom hannar du har nu lär sig hur man faktiskt skall vara som marsvin.
Alternativ dela upp flocken ialla fall tills dom är året och då introducera dom igen.
Att ha 4 hannar som är tonåringar är verkligen att testa gränser :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 700
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 431
Senast: Jenka
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30