Fiffel med kvitton

stopthetape

Trådstartare
Vägg i vägg med mitt jobb ligger ett café och resaurang sedan 2 år tillbaka.
Förra året så började det med att min kollega, som sparar alla sina kvitton, inte fick något kvitto när hon köpte fika för kontanter. Hon bad då om kvittot och kassörskan ber om ursäkt och säger att hon tryckte fel, slår in varorna igen och ut kommer ett kvitto.
Samma sak händer för mig när jag ska köpa fika för kontanter, men då med ägaren av caféet/restaurangen. Jag ber om kvittot och hon hävdar att det blev något tokigt, slår in varorna igen och ut kommer ett kvitto.
Fler på jobbet har också varit med om samma företelse.

Jag har länge tyckt att detta varit lite olustigt, så jag har löst det genom att betala med kort.
Men för någon dag sedan var jag där inne, första gången på länge och betalade med kort. Kvittot jag fick var enbart för korttransaktionen, men inget för själva köpet. Det är ju särskillt tydligt när det står "Ej kvitto på köp" med stora bokstäver på kvittot.

Hur gör man? Ska man anmäla detta till någon? Ska man ens göra något alls?
Jag tycker som sagt det är lite olustigt då det inträffar 9 utav 10 gånger. Sen kan man ju fundera på hur dumma de tror att vi "stammisar" är. Efter två år borde man väl ha fått koll på hur kassan fungerar?
 
Slås det in i kassan så behöver du nog inte fundera så mycket, då syns det på kassaavslutet för dagen när man kör ut det oavsett ni får ett kvitto eller inte, sen är det så att kassor funkar faktiskt inte alltid klockrent och gör som man vill även om man jobbat med samma kassa under en längre tid och blir det galet så får man börja om. Inget mer med det liksom.

Varför genast misstänka skattefiffel?
 
För att det varje gång man behöver kvitto inte finns kvitto utslaget? Och att man utan vidare kan slå om varan, utan korrigering?

Jag hade absolut misstänkt fiffel, men med kännedom om hur lätt SKV tar på tips om mångmiljonfiffel (moms) så hade jag inte vidtagit någon annan åtgärd än betalt med kort fortsättningsvis.
 
Jag har länge tyckt att detta varit lite olustigt, så jag har löst det genom att betala med kort.
Men för någon dag sedan var jag där inne, första gången på länge och betalade med kort. Kvittot jag fick var enbart för korttransaktionen, men inget för själva köpet. Det är ju särskillt tydligt när det står "Ej kvitto på köp" med stora bokstäver på kvittot.

Ej kvitto på köp står det på alla kvitton som kommer ut från en kortläsare, eftersom det bara är kvittot på att kortet har används, inte vad du har köpt för något. Du kan till exempel inte byta en vara mot uppvisande av det kvittot, utan då behövs det ett kassakvitto för att visa vilken vara du faktiskt har köpt, inte bara summan som har dragits från kortet.

I övrigt: Jag förstår att ni misstänker fiffel.
 
De är väl tvungna att ha en kassaapparat certifierad enligt Skatteverkets krav? Det låter udda om de måsta slå in varor på nytt för att få ett kvitto, då blir det väl något konstigt felslag som måste korrigeras. Du kan ju göra en anonym anmälan till Skatteverket som gör kassakontroller.
 
För att det varje gång man behöver kvitto inte finns kvitto utslaget? Och att man utan vidare kan slå om varan, utan korrigering?

Jag hade absolut misstänkt fiffel, men med kännedom om hur lätt SKV tar på tips om mångmiljonfiffel (moms) så hade jag inte vidtagit någon annan åtgärd än betalt med kort fortsättningsvis.

Varför blir det bättre om man betalar med kort? Redovisas det då per automatik till Skatteverket? Eller underlättar det kontrollen?
 
Så de låtsas bara slå in varor menar du? Och vet på förhand att kunden ska betala kontant?

Låter lite väl långsökt för min del.
 
Slås det in i kassan så behöver du nog inte fundera så mycket, då syns det på kassaavslutet för dagen när man kör ut det oavsett ni får ett kvitto eller inte, sen är det så att kassor funkar faktiskt inte alltid klockrent och gör som man vill även om man jobbat med samma kassa under en längre tid och blir det galet så får man börja om. Inget mer med det liksom.

Varför genast misstänka skattefiffel?

Jag skulle också börja fundera. _Eftersom när TS ber om kvitto börjar personalen slå in i kassan vilket är ett tecken på att de inte gjort det från början. Om de redan hade slagit in i kassan men inte ngt kvitto kommit ut hade man väl snarare försökt åtgärda så kvittot kommer istället för att slå in varorna igen?
 
Felslag korrigerar man, att trycka ut kvitto från kassan om man missar det direkt går att göra rätt enkelt inom en viss tid.
 
Jag tror att kassaregistret används som en miniräknare, utan att det registreras. När det står klart att kunden vill ha ett kvitto, trycker man in det som kvittot ska avse och får ut kvitto.

I efterhand registrera man in de försäljningar som gått via kort.
 
Hon bad då om kvittot och kassörskan ber om ursäkt och säger att hon tryckte fel, slår in varorna igen och ut kommer ett kvitto.
Men för någon dag sedan var jag där inne, första gången på länge och betalade med kort. Kvittot jag fick var enbart för korttransaktionen, men inget för själva köpet.

Slås varorna in igen så tolkar i af jag det som att de redan slagits in en gång, men att något blev fel och inget kvitto från själva kassaapparaten kom ut = transaktionen görs om.

Samma sak, så måste man trycka separat på kassan för att få ut kassakvittot även om babsen trycker ut det per automatik och ja alla köp som slås in i kassan loggas i dosan som är uppkopplad till skv och de printas sedan ut på kassadagsrapporten, så ett inslaget köp oavsett kvitto skrivs ut eller ej redovisas för.

Så har i af de kassor jag jobbat med i restaurang funkat.
 
Anledningen till att jag misstänker fiffel är att vi är många som varit med om samma procedur. Därimot om man står i kö så får de flesta kvitto. Det går ju liksom inte att skylla på att man gjort fel för varje kund, utan det är mest om man ensam står där som "misstaget" sker.

Jag har inte kollat exakt vad de "slår in" första gången. Men min magkänsla är att de slår in varorna men sedan trycker på lådöppning istället för "kontant" eller hur det nu ser ut på andra kassor. Då registreras ju inte varorna i kassan och kommer således inte heller på dagsavslutet.

Jag står också i kassa en del och visst kan man göra misstag, det händer, men detta är för systematiskt för att det ska vara vanligt krångel med kassan.
När jag har stått i kassan och slagit in allt och "registrerat" det i kassan så kommer det ALLTID kvitto. Kunderna vill inte ha sina kvitton, men kassan spottar ändå ut dem på löpande band. Det går liksom inte att hindra.
Om jag korrigerar något så brukar det också synas på kvittot, och om jag annulerar kvittot så kommer det ut et kvitto där det står "annulerat kvitto". Nu ser såklart inte alla kassaapparater ut som de jag stått vid, men tycker ändå att det är konstigt att man kan lyckas registrera något utan att kvittot kommer ut.

Ang. kortköp så vet jag att de aldrig gäller som "äkta" kvitto utan bara ett bevis på korttransaktionen. Egentligen spelar det ju ingen roll om man betalar med kort eller kontant på detta stället. Hur eller hur slås det inte in i kassan korrekt, utan det blir bara en transaktion på kortet eller nerstoppande av kontanter i kassalådan.
 
De registreras per automatik i kassaregistret och syns även de på dagsavslutet utan att man behöver göra något speciellt.

Så har det inte funkat där jag jobbat. Kassan och kortläsaren jobbar för sig. Allt som betalas med kort måste slås in i den vanliga kassan så att kunden får två kvitton. Ett från kassan och ett från kortläsaren.
 
Beror nog på vilken kassa och babs man har, men om inte det som är inslaget i kassan stämmer med kassarapporten som babsen skriver ut så blir det ju inte så bra när pengarna ska redovisas, det inser alla som jobbar med kassor och ska man fuska så gör nog inte de som gör så det med kortbetalningar.
 
När jag har stått i kassan och slagit in allt och "registrerat" det i kassan så kommer det ALLTID kvitto. Kunderna vill inte ha sina kvitton, men kassan spottar ändå ut dem på löpande band. Det går liksom inte att hindra.

Och på de kassaapparater jag jobbat med så måste man separat trycka på en knapp för att få ut kassakvittot, annars kommer inget kvitto, men köpet blir ändå registrerat i kassan liksom.

Olika kassasystem funkar olika och ju nyare system, desto mer "bara funkar" skulle jag tro.
 
Oavsett så är det bara att anmäla stället till skatteverket så att de åker på en genomgång av allt som rör transaktioner. Restaurangvärlden brukar vara prioriterade att kolla upp från skatteverkets sida om fiffel misstänks.
 
Aha, så det kan vara så också alltså. Skulle ju vara skönt om det var så att det verkligen var misstag.

Jag ska handla där ett par gånger till och försöka kolla lite nogrannare hur det går till och sen ev. skicka in en anonym anmälan.
Känns så hemskt att sitta här och fundera på att anmäla utan att ens ha pratat med dem om det, men känns inte som att det skulle falla i så god jord att ta upp det för diskussion.
 
Så här fungerar vår kassa; man räknar ihop produkterna och får en slutsumma. Den summan kan man säga till kunden och inget köp registreras. Säger kunden att denne vill betala med kort trycker man "kort" och kassan gör sig redo för att ta emot ett kort. Detta köp blir registrerat. Skulle man önska bedriva fiffel så kan man däremot när kunden visar upp kontanter trycka "låda". Kassalådan öppnas, inget köp har registrerats, man räknar upp växel och ser glad ut och när kunden går trycker man "radera rad" Skulle kunden plötsligt säga att den vill ha kvitto trycker man "kontant" och köpet registreras på rätt sätt.
(För att förtydliga, det är inte så vi gör, men man KAN göra så.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp