Fick mig en 'skrapa' av unghästen ang lastning ;)

Alexandra_W

Trådstartare
Ibland är hästarna underbart tydliga i sitt språk och talar med besked om när deras människor är ouppfostrade och puckade och helt enkelt inte riktigt hästiga ;)

Åb på kliniken idag.
Började fint med att försova mig, var dock bara en aning sen när jag skulle lasta. Och lugn, tyckte jag. Kele VÄGRAR gå in (!?!) i släpet. Hon som normalt är det mest lättlastade som finns. Gick upp på rampen, stannade till och kastade sig. vafan? På't igen, hon går in med huvudet i släpet och kastar sig. Vad i h*lvete??? Jag tog tre djupa andetag, började om och hon stannar på rampen, jag satte press och hon kastade sig ut. DÄR insåg jag dock vad det var som hände, och att det INTE var hästens fel ALLS. Utan MITT och bara mitt.. Det som hände första gången var att Kele snällt knallad epå, och beslöt sig att ta sin treskundersfunderare över läget i världen. Hon gör så ibland och det händer inte mer än att hon går på sekunden senare, eller att jag ber henne gå på direkt och hon gör det. Observera frasen jag BER i meningen. Idag så bad jag inte, utan hon knallade på, tar sin tresekundersfunderande och stressad matte sa åt henne att 'men gå på nu!'. Kele, som ju är sto, konstaterade med all rätt att 'dra åt helvete, jag ställer gärna upp för dig om DU ställer upp för mig'. Andra gången räknade jag med bråk och beordrade hela vägen och Kele reagerade med att tycka 'nej!'. Tredje gången gick hon till exakt samma ställe som första gången och stannade och kollade vad JAG tänkte göra. Jag beordarde henne att gå på och hon sa 'glöm det'

Så, vi gjorde om det, Kele stannar på rampen och verkligen kollar vad jag tänkte göra, jag bad henne gå på och hon gick på och stod där. Det kan tyckas konstigt med be kontra beorda, och skillnaden är egentligen enbart MIN INSTÄLLNING. Men Kele gav mig en rejäl känga ang hur man egentligen ska bete sig och hon hade ALL rätt att göra det. Lyssnar inte jag på henne så kan jag inte kräva hon lyssnar på mig heller!

Sv: Fick mig en 'skrapa' av unghästen ang lastning ;)

Alexandra_W skrev:
...beslöt sig att ta sin treskundersfunderare över läget i världen. :rofl: :rofl: :rofl:
skillnaden är egentligen enbart MIN INSTÄLLNING.

så sant, så sant..! Hästar är superba på att visa oss våra brister o hjälpa oss att bli bättre människor, inte sant? :angel: :D

Jag upphör aldrig att fascineras av dessa djur! Dom är ju så INTRESSANTA! :love:

/MDusty

De är fantastiska helt enkelt! :D :love:

Jag upplevde detta fast under en hoppträning. JAg red en märr som hoppade det mesta och bjöd bra så jag slappnade av och lät henne göra jbbet.
Det tyckte hon var taskigt så hon tvärnitade och jag landade på rygg i oxern och den stod kvar men jag ger mig f*n på att hästen flinade åt mig ihop med alla andra inkl mig själv.
JAg visste ju så väl vad jag gjort.
sen skärpte jag mig...

"En valack säger du till
En hingst frågar du
Till ett sto skickar du en förfrågan i tre exemplar"

....ligger nåt i det... ;) :D

AnnaKarinA skrev:
"En valack säger du till
En hingst frågar du
Till ett sto skickar du en förfrågan i tre exemplar"

....ligger nåt i det... ;) :D

Japps, hon är OTROLIGT lättsam och enkel att ha att göra med och brukar inhysta tonvis med beröm för hur väluppfostrad och snäll hon är etc. Men hon har HORN, och är det på 'fel' sätt så nä och hon har ett hemskt temperament där under coola, lugna, enkla ytan.

Sen, jag hejar faktiskt på henne i smyg ;) Jag strävar ju efter att försöka ha DIALOG med hästarna, jag lyssnar på dem, de lyssnar på mig, jag har utslagsröst :devil: Hon lyder ju även när det är obehagligt/otäckt/hon eg inte vill OM jag bara visar att jag lyssnat på henne och noterat att hon tycker det är obehagligt/otäckt/hon inte vill. Dvs bara jag konstaterar 'ja gumman jag vet, men du måste ser du, så sköt dig nu' så är det lugnt. Men missar jag den där delen att 'tala om' att jag hört hennes åsikt och i den mån det går tagit hänsyn till den så lyssnar inte hon heller och talar om att jag är ett miffo. Och jag STÖDJER ju faktiskt både resonemanget och reaktionen där. Bara det att jag ibland inte ser det..

Sådär är min märr med. Jag lastar henne helt själv, förra äg stod med longerlina och pisk när vi skulle hämta henne från sommarbetet. Mycket med denna dam beror på attityd, hur man är mot henne. Är du sjysst kan hon vara helt underbar tillbaka. ;) Amorina är väldig mysig för hon klipper klockrent att jag förstår henne och vice versa. Min valack står ofta o gapar o skriker men när hon stod vid staketet, stirrade på mig och gnäggade, då fattade jag att det verkligen var ngt. (vattnet var slut) :angel:
Javisst, klart man kollar om matte har uppfattat ALLT man tycker och säger... känner igen det där! Ston är underbara.
Min valack är lite rolig också, han behandlar alla som hästar. Schasar jag iväg honom från stoets mathink kan han slänga upp ett bakben bara för att markera. Kan även ge ett lätt tjuvnyp när han tycker det passar. Amorina skulle aldrig göra så. Däremot kommer hon ofta och ber mig "klia däääär, matte". :love:

Har en valack som är rätt "stoig" i sitt humör, mycket "fin herre" över honom. Han gör samma sak som din, kliver upp på rampen, funderar en stund och kliver sen på själv. Helst ska det luktas på rampen också.

Var inne på travet och skulle lasta, stod samtidigt och pratade med en bekant, Lord kliver upp på rampen, stannar till och funderar lite. Bekantingen ställer sig då snett bakom och smackar lite lätt för att "hjälpa till"... Maken till förolämpning! sa vackre herrn. Gissa vem som fick hålla på en halvtimme och truga och be för att hästen skulle gå in i transporten sen... ;)

Jenny

Sputnik skrev:
Jag upplevde detta fast under en hoppträning. JAg red en märr som hoppade det mesta och bjöd bra så jag slappnade av och lät henne göra jbbet.
Det tyckte hon var taskigt så hon tvärnitade och jag landade på rygg i oxern och den stod kvar men jag ger mig f*n på att hästen flinade åt mig ihop med alla andra inkl mig själv.
JAg visste ju så väl vad jag gjort.
sen skärpte jag mig...
Påminner mig om när jag jobbade i England på en ridskola. Dem hade ett jättesnällt sto som alltid var snäll. Var en gubbe som red henne och han red alltid nonchalant. Denna dagen skulle dem hoppa ett hinder ur sväng ganska litet ridhus så det var tajt som det var men gubben envisades med att rida henne alldelles på tok snett mot hindret och stoet hoppade snällt dem första gångerna men 4 gången fick hon nog och slängde av gubben :D . Kan tala om att alla skrattade inkl ridläraren som dessutom talade om för gubben att det var rätt åt honom!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama