Fick en smäll, kommer inte i hagen.

Tigertofflan

Trådstartare
Tja... Jag har precis (sen en månad tillbaka) blivit medryttare på ett varmblod. Valack, 6 år.
I början kom han alltid till mig när han skulle in från hagen. Visslade jag på honom travade han och gjorde bocksprång och såg allmänt glad ut. En dag hade jag glömt att slå av strömmen till hagen ( :( ), och han kom travande precis som vanligt. Givetvis nosar han på tråden precis när jag skulle klappa honom i pannan, får världens smäll, piper iväg och ställer sig så långt bort han bara kan från mig. Sen dess har han inte kommt fram till mig mer i hagen.
Om jag gå in till honom och tar honom, så står han kvar, så det är inte så att han går ifrån mig, trots allt.
Hästen är inte tränad enligt NH filosofin förr, men jag har intresset uppe, och tänkte börja med de sju lekarna så fort jag får lite bättre grepp om hur jag ska använda mitt kroppsspråk.

Men nu babblar jag om annat. Frågan är då, hur ska jag göra?

Kan likabra ta två flugor i en smäll nu, men jag har ingen paddock eller nåt sånt (i närheten..) att träna markövningar i, men jag har istället stora gräsfält som är utmärkta. Men eftersom hästen är rätt glupsk, och inte har sådär nämnvärt stor respekt för mig, så känns risken ganska stor att han tar ner huvudet och börjar äta. Hur gör man då? Ber honom att göra nånting annat?

:bow:

Sv: Fick en smäll, kommer inte i hagen.

Vad vill du ha svar på? Hästen sammankopplade dig och utgången med elstöten. Det var effekt just i "rätt" ögonblick så hästen kopplade ihop er. Var nöjd att hästen låter sig infångas och inte är nervös att gå genom grinden!

Ta det lugnt med NH träningen, lär känna varandra först. Du kommer säkert att klanta till det igen även utan NH. Koncentrera dig på vad du kan först sedan kan ni lära er tillsammans vidare.

(Jag klantade mig 1000 tals gånger med min häst det första året....)

sune4you skrev:
Vad vill du ha svar på? Hästen sammankopplade dig och utgången med elstöten. Det var effekt just i "rätt" ögonblick så hästen kopplade ihop er.
Jag vill ha svar på hur jag ska göra för att hästen ska se mig som nåt positivt när jag ska ta in honom från hagen, och inte nån farlig snubbe som smäller till helt utan anledning..

jag hade nog gjort så att jag gått in i hagen, utan avsikt att fånga honom. Bara varit där. Antingen satt mig nånstans eller gått omkring bara. "Igonera" hästen, till slut blir hästen så himla nyfiken på vaddu pysslar med att han bara måste komma fram och kolla. Har alltid funkat för mig alla fall. Kan ta allt från en minut til en hel dag men det är det värt. Lycka till!

Tigertofflan - jag har precis svarat Mimmi på detta under en annan tråd här på NH-sidan, kolla mitt svar ganska långt ner (det är långt!) så får du se hur jag gör.

Tråden heter "Lite hjälp tack!" och är skriven av Mimmi81.

/Camilla

He, he....nu kommer jag att bli påhoppad från alla
håll å kanter.........enklast och snabbast för hästen
att snabbt få tillbaka...det positiva intreset för dig
är att locka honom med någe gott :d några gånger :angel: :devil:

och klia honom utav sjuttsiken på manken och
halsen så att han vet att ni fortfarande är kompisar.

Alltså på det stället han fick sin elkyss.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag vall bara säga att du måste fösöka få hästen att "lita" på dig igen. Jag vet att det var en olyckshändelse men hästen ser det tyvärr inte så.
För det första ska du INTE locka med godis, för då är det godiset hästen går till, inte till dig, och det är ju till dej hästen ska komma utan att du ska behöva muta den.

Du kan vara hos hästen i hagen. Klappa den, gosa, bara ha det mysigt utan att göra något särskilt. Ge den gräs, sätt dig ner en stund och se om han kommer fram till dig. Det här kan ta lååång tid eller gå på en timme, det vet man inte. Det beror på hästen.

Sedan när hästen verkar gladare o kommer till dej lättare kan du leda den till stängslet där olyckan hände. Stå still där och klappa den där du gjorde det sist så förstår hästen att det inte händer varje gång den ska gå igenom grinden. :rofl:

Jag vet inte, du kanske får leda hästen 100 gånger genom grinden innan han kommer springa till dig igen, men ge inte upp hoppet.

Hoppas jag var till någon hjälp. Hälsn JK

"lekte" med honom i hagen idag. Först sneglade han på mig som om jag var dum eller något ("Varför går hon omkring sådär?"). Efter ett par minuter började han vända huvudet mot mig, och då backade jag ett par steg. Sen flyttade han framdelen ett par decimeter när jag gick vid sidan av honom, samma sak då. När jag sen gick iväg en bit från honom, och ställde mig, kom han efter :love:

När han hade kommit fram berömde jag och gick och mockade, och han följde mig hela tiden med blicken! Wow!

När jag sen skulle ta in honom från hagen "på riktigt", mötte han mig på hälften, och det var inga problem att få in honom. :love:

Vad roligt! Hoppas att det fortsätter så!
Men tänk också på att du inte har hanterat hästen så länge heller.
Mycket stort framsteg med tanke på det!

Fortsätt så här ett par dagar nu, med lite krav o mycke skoj, så skall du se att det kommer bli bra igen.

Med godis blir man ingen bra ledare, så jag tycker du har gjort helt rätt.
Allt handlar ju om att bygga upp ett ömsesidigt förtoende för varandra. Där båda tycker om att umgås med varandra, godis hjälper inte i detta fallet, godis kan däremot vara bra att belöna med, men du är ju inte riktigt i den sitsen nu.
Bästa belöning är ändå för hästen att bli kliad där den inte själv kommer åt. Funkar alltid för mig.

Smajlet skrev:
Mycket stort framsteg med tanke på det!

Ja, visst är det! Han har också gjort andra framsteg. Nu gör han till exempel vänstersvängar. Det vägrade han göra innan (blev slagen när han inte ville gå in i boxen när han var föl :crazy: ). Lugnt och fint går det också. Han har ganska lätt för att lita på människor.

Nu ska det iväg och trampas i hagen igen :D

Idag var det inte riktigt lika lätt. Gjorde precis som igår, gick lite "planlöst" och backade när han uppmärksammade mig. När jag gick närmade honom gick han istället iväg från mig (varför?), så jag följde efter honom som ett pain in the ass (rätt?), och lättade på trycket när han stannade eller gjorde nån antydan till att vända sig om.
Han fortsatte i vilket fall gå, och gå, och när jag hade gått efter honom i en kvart började jag tröttna, så jag skickade ifrån honom istället. Fortsatte dock att gå efter honom när han hade kommit en bit. När jag hade gjort så ett tag, ställde han sig med huvudet mot mig, och då berömde jag genom att gå bort ett par meter. Då kom han efter mig.

Jag vet egentligen inte vad det var jag gjorde när jag "skrämde iväg" honom, det var mest nån instinkt eller nåt jag fick. men det gick tydligen bra :crazy:
Tur man har en snäll häst, så man har råd att göra lite misstag :o

han vet väl kanske inte riktigt om han vågar fram helt än och måste väl kanske testa ledarskapet lite. jag har gjort så att jag går mot hästen. Tittar typ ner i backen eller så. Edfter en bit går jag åt sidan och så mot hästen igen. Så man går i bågar

Det är mer eller mindre så jag har gjort när jag har gått runt i hagen, fast utan sådär stor eftergift varje gång... :bump:

HaRLeKIn skrev:
Hej!

För det första ska du INTE locka med godis, för då är det godiset hästen går till, inte till dig, och det är ju till dej hästen ska komma utan att du ska behöva muta den.

Ge den gräs

Gräs=godis ;)
:D :D :D
Ja det var ungefär så jag menade

HaRLeKIn skrev:
Hej!

Jag anser inte att det är fel att locka med gräs, godis eller liknande några ggr på stället där det hemska hände för att hästen ska förknippa stället med något positivt och att sedan gå vidare till de längre
procedurerna för att få tillbaka tilliten.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 583
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama