Fibersand på Grevagården...

Sv: Fibersand på Grevagården...

Nej det kanske det inte gör längre??? När du säger det så går ju Nationals på Axevalla!
Tja då har det ju ingen betydelse ;-)

OK ja då är ju frågan aktuell ändå ;-)

HUR fungerar underlaget för ex vis reining?

Känns inte som det blir bra för reiningryttarna men det blir inga reiningklasser ändå i sep
bara gångartsklasser

Ja det vet jag inte men det var inga reiningklasser förra året heller inte så många som äger en paint som rider reining verkar det som,
men det ligger ngn annan stor reiningtävling samma helg vet jag oxå (SRHA SEPTEMBER RUNDOWN )

Det har ju varit fiber där i flera år.

Det är endast gångartsklasser på Paint Championatet, det stämmer
APHA reiningklasser erbjuds på September Rundown, där det är bättre underlag för reining.

Och jodå, det finns många som rider reining med sina Paintar. Men det finns fler föreningar och tävlingar att välja mellan.

Du menar inomhus? För utomhus är det som de ska lägga fiber nu, där var sand förut.

Synd att de envisas med att ha fiber. Tycker personligen att anläggningen är okej. Att det inte finns spolspilta, utan man får hålla till godo med en liten trädgårdsslang med kallvatten. Det gör inte så mycket att det är kallt eftersom trycket ändå är så uselt att det knappt är lönt att använda den ändå. ;-]

Att reiningklasserna går på Axvalla och September Rundown är just på grund av underlaget som inte funkar alls till dessa klasser. För gångartsklasserna funkar det tydligen bra. Problemet är att paintar i Sverige börjar förknippas med gångartsklasser endast, trots att det finns många riktigt vassa paintar inom reining. FEI på Bökeberg vanns av en paint exv.

Jag hoppas att bilden av panitar ändras och det snart. Synd att de bara ska bli förknippade som en fläcking pleasurehäst som rids av en parant tant.

Underlaget var under all kritik, hovarna sögs fast har aldrig sett så många snubbliga hästar inkl min egen underlaget var dessutom hårt.

Underlaget var under all kritik, hovarna sögs fast har aldrig sett så många snubbliga hästar inkl min egen underlaget var dessutom hårt.

Åkte för att kika lite på tävlingarna. Imponerande uselt underlag. Hörde att denna typ av fibersand plockas bort på anläggningar på kontinenten som har haft detta underlag under några år. Kotledsinflammationer hos hästarna. Fibern smulas sönder och bildar ett damm vilket tydligen ska vara ohälsosamt att andas in både för hästar och människor.

Sladdningen gjordes med några kedjor inuti en metallram kopplat till en traktor. På kedjorna satt det ca 25 piggar med en längd på 7-8 cm. Dessa ruggade upp yttersta toppskiktet på banan, men fyllde inte igen hål, gropar och slätade ut ojämnheter. Efter kedjorna rullade en vagn med en flera ton tung vikt likt en vält och plattade till underlaget. Resultatet var en hård bana med gropar och ojämnheter som inte kan glädja någon.

Håller med. Underlaget var under all kritik, tom en av domarna jag pratade med sa att det var det sämsta hen hade sett någonsin... Flera hästar som höll på att stå på näsan i både WP o HUS! :crazy:

Varför ska dom har Western tävling på Grevagård när vi har nybyggd Axvall i Skara med bra underlägg?

Underlaget på Axvalla är inte bra det heller. Pleasureryttarna tycker att det är för tungt och för reining är det inte heller optimalt. Men det är en miljon gånger bättre än grevagården. Underlaget på Grevagården har inte testats innan och en inte allt för vågad gissning är att det var sista gången westerntävlingar hölls där om inte underlaget byts. Alla var besvikna.

Axvalla har mycket bra tvättmöjligheter, något som Grevagården helt saknar. En liten slang med kallvatten utomhus finns att tillgå.

Grevagården har tre ridhus samt två stora utebanor, vilket inte Axvalla har. En liten ridbana ute som inte sällan blir till ett innanhav när det är regn ute. Det är troligen huvudanledningen till att Grevagården fick en sista chans i år.

I de perfekta av världar skulle Bökebergs underlag sammanstråla med tvätthallarna från Axvalla vid Grevagården så hade det blivit riktigt bra.

Kunde krögarna på Grevagården sluta med att misslyckas med maten skulle man även börja våga äta där.

På sätt o viss kan man förstå GG, dom har ett stort hopp/dressage gäng att passa, som dom vill inte har ko som skita överallt på anläggning längre och reining underlag passar inte for våra time events (barrel/pole måsta har bra fästet) då bli det det för dålig intakning från dom andra western gren.

Axvall är förtfarenda rätt så ny, med tiden kan det bli bättre.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 996
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 132
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
2 820
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 261
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt