Fiberhalt i hösilage

tantor69

Trådstartare
Jag har två äldre hästar varav den ena börjar få dåliga tänder.
När jag nu ska välja hösilage vill jag få det så lättuggat som möjligt.
Jag har bett att få av den sena skörden då stråna brukar vara mjukast då enligt leverantören.
Det finns ju dock en hel del olika analyser att välja på och jag undrar om/hur jag ska tänka på fiberhalten för att det ska bli lättare att tugga ?
 
Jag har två äldre hästar varav den ena börjar få dåliga tänder.
När jag nu ska välja hösilage vill jag få det så lättuggat som möjligt.
Jag har bett att få av den sena skörden då stråna brukar vara mjukast då enligt leverantören.
Det finns ju dock en hel del olika analyser att välja på och jag undrar om/hur jag ska tänka på fiberhalten för att det ska bli lättare att tugga ?
Jag skulle gå efter ts-halten istället. Alltså söka lägre ts-halt. Med tanke på att de flesta klarar bete väldigt bra även om de har lite dåliga tänder så torde ts-halten vara en viktigare aspekt än många tror. Jag har läst om ts-haltens påverkan på smältbarhet någonstans, men minns inte var och hur det var. Men visst känns det som om ett lättuggat foder även borde ge större möjlighet att ta upp näringsämnena i fodret?
 
Bör det ligga under 60% ?
Just nu ser de flesta analyser ut att hamna på 60% eller högre.
 
Senast ändrad:
Det finns ju dock en hel del olika analyser att välja på och jag undrar om/hur jag ska tänka på fiberhalten för att det ska bli lättare att tugga ?

Fiberfraktionerna i ett foder anges numera som NDF och ADF. I NDF ingår samtliga fiberfraktioner, dvs. i princip hemicellulosa, cellulosa och lignin. I ADF ingår de svårsmälta fraktionerna cellulosa och lignin. ADF-värdet ska därför vara så lågt som möjligt. Nu är det bara ett svenskt analysföretag som jag känner till som analyserar ADF. Övriga anger endast NDF. Det är dock troligt att ett högt NDF-värde även innebär ett högt ADF-värde så om du har alternativ välj ett hösilage med ett lägre NDF-värde. En andraskörd brukar ha lägre NDF och ADF.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 028
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp