S

super mario

Vad är fibergi?
När ger man det?
Vad kostar det?
Har hört att det är ett färdig kraftfoder med mineraler och allt som är bra om hästarna är känsliga i magen eller om man inte vill ge te x havre eller korn, stämmer det?

Sv: Fibergi?

Fibergi är ett färdigfoder som till största delen består av hackad halm och melass. Har inte hundra koll på innehållet, men de flesta varianter innehåller säkerligen även spannmål.

Vad gäller "innehåller alla mineraler" så beror det helt på hur mycket man behöver ge av fodret. Oftast krävs ett par kilo för att täcka hästens behov, och då har man i många fall (åtminstone för en normalfödd fritidshäst) överskridit hästens energibehov. Fet häst alltså...

Så kolla i första hand vad ditt grovfoder har för näringsvärden och välj ett kraftfoder som kompletterar dess brister. Det kan vara något Fibergifoder, lusern, havre eller bara mineraler...

Jag har tyvärr ingen aning om priset, men nrä jag letar runt bland andra typer av färdigfoder av bastyp -dvs inte proteinfoder och liknande- så hittar jag inget som känns prisvärt för min del iaf.;)

Ok! Tack för svaret, var lite nyfiken. Det ser gott ut! Ha ha!

Jo, det gör ju det...;)

Undrar hur mycket fodertillverkarna lägger ner på att få färdigfoder att se smakliga ut för oss människor? Jag tror att det spelar ganska stor roll i vilket foder vi väljer åt våra hästar...:p

Vad är fibergi? Namnet FIBERGI kommer av orden FIBER och ENERGI. Fibergi är dammfria müsliblandningar med tillsats av melass, oljor, vitaminer & mineraler + spårämnen.
Fodret innehåller bla hackelse, linfrökaka, biotin och E-vitamin.
När ger man det? När man räknat ut foderstaten efter analysen av grovfodret, och märker att någon av FIBERGIs foder har de värderna hästen behöver.
Vad kostar det? Jag tror att en säck på 25 kg kostar 160 kr, men jag är inte säker..
Har hört att det är ett färdig kraftfoder med mineraler och allt som är bra om hästarna är känsliga i magen eller om man inte vill ge te x havre eller korn, stämmer det?
Hackelsen i fodret gör att hästarna tar längre tid på sig att äta kraftfodergivan vilket är skonsamt för magen.

Gå in på www.fibergi.se och läs mer.

Vill bara varna för att ge gamla hästar Fibergi eftersom det är väldigt mycket socker i. Det är inte bra för tänderna. Min gamla pålle fick Fibergi för magens skull, men fick rejäla problem med tänderna på ålderns höst. Veterinären/tandläkaren sa då till oss att sluta omgående med Fibergi.

Vad är fibergi?
När ger man det?
Vad kostar det?

Här hos oss kostar en säck Fibergi (beroende på vilken sorts Fibergi) mellan 150-500kr. Runt 500kr kostar en Fibergi Elit. Den billigaste tror jag är Fibergi låg.
Det innehåller bl a havre, korn, mineraler, vitaminer, linfrökaka, osv. De är microniserade o så innehåller även det biotin.
Om hästen är känslig i magen så är nog lusernet bättre. Och betforn, kanske.

Annars så finns en annan fodersort, som nästan liknar Fibergin o det heter Hestekraft det innehåller nästan samma ingredienser, o så örter oxå.
Det ska vara bra för svårfödda, foderleda o hästar som behöver protein, osv.

Det är ett stärkelserikt foder, alltså Fibergi.
Hestekraft är nog bättre då det har lägre stärkelse, om inte jag har helt fel. HH vet bättre.
Fibergi Låg har 280g stärkelse, Fibergi Bas 265g, Fibergi Elit 260g, Fibergi Musli 337g, Fibergi Super-G 216g.

Förresten, det är Fibergi Super-G som är den dyraste av dom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka