Fibergi Musli

P

Pepparn

Hej!

Är det någon som fodrar med Fibergis Musli (vet ej hur man skriver tyskt y!):o Den här färdigblandningen som man ska ge 100 g per 100 kg häst? Är den bra? Hur räknar man på foderstaten om man använder sig av ett sådant foder? Min häst går på fri tillgång på hösilage så jag vet inte riktigt hur många kg han pillar i sig per dag. Ger ni korn eller harvre till?

Ojoj. många frågor. Svara om ni orkar!

Hälsningar Karin

Sv: Fibergi Musli

Har aldrig fodrat med det själv, så jag vet inte vad det innehåller och vad för anledning det finns till att man endast bör ge 100 g/100 kg häst. Hur räknar du på foderstaten idag när hästen går på fri tillgång? Om man eventuellt skulle behöva komplettera med havre eller korn beror ju helt på grovfodrets värden. Vad får hästen idag och vad är anledningen till att du vill ge Fibergi Müsli?

Hej!

Nu äter han som sagt fri tillgång på hösilage och ca 0,5 kg korn och 0,5 kg torr betfor, vitlök och olja. Skrittas bara för tillfället. Anledningen att jag frågar är för att stallägaren tänkte köpa Fibergi Musli och jag undrar därför om det är bra.

Tack för ditt svar.

Vad som är bra eller inte beror helt o hållet på erat grovfoder! (värdena på det)

Vissa kraftfoder passar ett hö, andra passar ett helt annat hö...
T ex kan höet vara proteinfattigt och ha en låg kvot. Då behöver ett mer eller mindre proteinrikt kraftfoder till det höet. Eller är det tvärtom: Mykcet protein i höet och normalt med energi så ska man försöka enbart ge nåt med energi.

Jag har givit min häst fibergi musli. hade havre till, tycker inte de va nån höjdare. Dyrt e de åxå. Hade de i två månade men slutade med det då jag inte tycker de gav några synbara resultat.

Har för mig att någon här på Buke sa nåt om att Fibergi Müsli innehåller mycket selen och att man måste se upp med det när man räknar ut foderstaten...

Varför vill du använda just den müslin? Tror det finns bättre alternativ som säkert är mer prisvärda.

Coffeaclub skrev:
Har aldrig fodrat med det själv, så jag vet inte vad det innehåller och vad för anledning det finns till att man endast bör ge 100 g/100 kg häst. Hur räknar du på foderstaten idag när hästen går på fri tillgång? Om man eventuellt skulle behöva komplettera med havre eller korn beror ju helt på grovfodrets värden. Vad får hästen idag och vad är anledningen till att du vill ge Fibergi Müsli?

Anledningen till att man inte ska ge mer än 100 gr per 100 kg är häst är det höga seleninnehållet... det innehåller 2,1 mg / kg.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Anledningen till att man inte ska ge mer än 100 gr per 100 kg är häst är det höga seleninnehållet... det innehåller 2,1 mg / kg.

mvh Jessica

Okej, då förstår jag varför. :bow:

Till trådskaparen: Om hästen ser fin ut och behoven är tillfredsställda, så finns det väl egentligen ingen anledning att byta kraftfoder. Fördelen med müslifoder är väl att spannmålen i fodret är mer lättsmält, då det oftast behandlats på något sätt. Ger du inte några mineraler?

Jo, han får mineraler. Glömde det.

Anledningen till att jag skapde tråden är för att stallägaren ska införskaffa detta foder och undrade då om jag också vill använda det. Jag kan inte mycket alls om muslifoder så det var därför jag skrev och frågade. Har aldrig använt och vet egentligen inte varför jag skulle börja med det. Problemet är att det inte finns en analys på det hösilaget han får så då tänkte jag att man kanske skulle vara på den säkra sidan om han fick ett färdigfoder som innehåller det de behöver men det är ju bara dumt då jag kanske skulle rubba balansen ännu mer. Foder är svårt tycker jag men han är fin i hull och pigg och glad.

Tack för alla era svar!

Pepparn skrev:
Jo, han får mineraler. Glömde det.

Anledningen till att jag skapde tråden är för att stallägaren ska införskaffa detta foder och undrade då om jag också vill använda det. Jag kan inte mycket alls om muslifoder så det var därför jag skrev och frågade. Har aldrig använt och vet egentligen inte varför jag skulle börja med det. Problemet är att det inte finns en analys på det hösilaget han får så då tänkte jag att man kanske skulle vara på den säkra sidan om han fick ett färdigfoder som innehåller det de behöver men det är ju bara dumt då jag kanske skulle rubba balansen ännu mer. Foder är svårt tycker jag men han är fin i hull och pigg och glad.

Tack för alla era svar!

Var noga med att inte ge några mineral-tillskott eller andra kraftfoder med tillsatt selen i samtidigt som ni fodrar med Fibergi Müsli.

mvh Jessica

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30