Fibergi Müsli

LaMaya

Trådstartare
Det står ju på foder instruktionerna om fibergi Müsli att man ska ge hästen 100 g/100 kg.
Men det står inte hur mycket havre, (korn) & betfor man ska ge till detta. Är det någon som ger sin och vet hur mycket man ska ge?

Tänkte fodra min unghäst med detta & han väger kring 550-600 kg.

Sv: Fibergi Müsli

Det beror ju helt på vad du har för värden på grovfodret.

Det vet jag tyvärr inte.
Men det brukar ju finnas en gräns på hur mycket man max får ge och den minsta (skillnaden mellan ponny & stor häst)? Finns det iaf på de andra Müsli sorterna??? :confused:

analys på höt är inskickat. Så när den kommer är det bara att börja räkna...

mvh sofia

Vitsen med t ex Fibergi är ju att man själv kan laborera med mängden spannmål, i ditt fall havre.

Vi ger Fibergi till vår kallblodstravare och mängden havre han får kan variera beroende bl a på hur han känns i ridningen. Om han tränas och rids hårt en period så ökar vi givan och om han i stället rids lite mindre så sänker vi.

Tar du analys på grovfodret kan du avgöra hur mycket av varje du behöver, och om du behöver ge något ytterligare tillskott utöver musli + spannmål.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama