Fibergi Elit till B-ponny?

S

shampiz

Jag undrar om någon skulle kunna ge mig råd.
Då mina 6 olika hästar har väl anpassade foderstater anpassat till deras egna behov, funderar jag på att byta ut kornkrosset till min B-ponny till fibergi.
Min Arab som jag tävlar mycket distans med får Fibergi Elit (+ korn), min D-ponny som inte tränas lika mycket, men ändå en del, min russhingst, och treåring får Fibergi bas i deras kraft foder, (tillsammans med havre och korn).
Anledningen att jag vill byta ut kornet är att jag vill få ut det lilla extra utav honom denna säsong, då jag även kommer att använda honom till några Distanser och min medryttare kommer att tävla honom en hel del i hoppning. Målet är att han ska komma upp till medelsvår till hösten.
Han får nu ca 1 kg havre + 1/2 kg korn per dag, förutom hö och mineraler. Det jag tänkte var att byta ut kornet mot fibergi istället.
Det jag undrar är bör jag ge honom Bas eller kan jag ge honom utav Elit, för att få det lilla extra? Eller blir Elit för kraftigt för en B-ponny? Fibergi Låg är ju den som det står på påsen att den är lämplig för ponny. Tacksam om någon kan ge mig lite råd och tips.
 
Man kan inte generellt säga vilket foder som är bäst till vilken typ av häst utan det är grovfoderanalysen som får avgöra vilket kraftfoder osm är lämpligt.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Hästmänniskan Jag sitter med så jäkla jobbiga tankar just nu om mav hjärtat säger angående försäljningen och vad jag egentligen vill. Köpte min...
Svar
6
· Visningar
1 916
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp