Fettknölar?

simba_112

Trådstartare
Hur vanligt är det med fettknölar på hund?
Min ena tik har en som hon haft sen hon var 1-2år (är nu 4.5), då jag haft noggrann koll på den att den inte växt eller liknande så har jag inte oroat mig. (Vet har även känt).
Nyss kände jag att hon fått en till!:eek:
Är det något man skall oroa sig över?
Båda är i storlek som en ärta, fast i "materialet" (tappade det ord jag egentligen sökte:D) och går att röra på, alltså sitter inte fast i något om ni förstår vad jag menar..

Sv: Fettknölar?

När min förra hund hade det (då visste jag inte vad det var) så åkte jag in till veterinären, där han konstaterade att det bara är en fettknöl o tryckte rätt hårt i knölen så fettet kom ut... hunden reagerade inte mycket på det. Men hon fick ofta återkommande fettknölar typ på samma ställe som jag sen sjäv alltid tryckte ut, vet sa att jag skulle göra det...men att det inte var nåt att oroa sig över

Min ena hund har ett helt gäng fettknutor, alltså sådana som sitter under huden och som inte kan "klämmas". Jag har tagit biopsi på alla utom en (som sitter precis bredvid en som är kollad ua) för att vara på den säkra sidan. Biopsin kan göras på vaken hund med en tunn nål och man får snabbt veta om det är en vanlig fettknuta eller om den måste skickas på analys. Lokes knutor växer, men det går väldigt långsamt. Samma hund har även några godartade tumörer, varav två har opererats bort eftersom de satt i munnen. De andra har fått vara kvar.

Det är sådana knölar min också har, som sitter under huden. Så att klämma dem är inget jag kan göra.
Kanske man ska in och ta en biopsi, åtminstonde på den nya knölen..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 060
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
651
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 494
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka