Fetcher N eller Hip Hop?

athena

Trådstartare
Stoet som är aktuellt till någon av dem är ett fullblodssto som har tävlat 1,40 med bra resultat (plac 1,30 nat). Hon är ca 165 (kanske lite drygt), välbyggd "för att vara fullblod" - bra framparti och harmonisk. Hennes hovar är dock riktigt dåliga, inte fullblodsplatta utan trånga som på en travare, dessutom ojämna i formen. Så hon kräver en hingst med bra benställ och bra hovar. Jag vill också ha lite storlek, vet inte vad som ligger bakom henne storleksmässigt. Och framförallt behöver hon BRA temperament och ännu bättre ridbarhet... Men det tror jag båda hingstarna har?

Jag har använt Hip Hop två gånger och är mycket nöjd med resultatet. Men jag tycker att Fetcher har

1) Roligare (och bättre?) möderne
2) Bättre exteriör
3) Inte så otroligt många avkommor

Men hur är det med spermakvalitén? Första året vet jag att den var usel. Hur gick det 2008, ngn som vet?

Någon som jag ge mig lite plus och minus på hingstarna?

Sv: Fetcher N eller Hip Hop?

När jag såg alla tre (Hip Hop, Fetcher och Faliciano) i samma stall 2007. Så upplevde jag Fecher som tyngst och antingen längst eller möjligen lågställd. Är svårt att säga efter som han stod en väldigt konstig box i det närmaste helt instäng med hela väggar runt om. De andra två som stod i vanliga boxar verkade lättare i typen och även lugnare. Men det är som sagt några år sedan och han var ju inte så gammal då heller plus att de stod i samma stall som ett antal ston som skulle betäckas.
Men om du har bra resultat sedan tidigare med Hip Hop så hade jag nog inte funderat på Fetcher för i allafall då var de av väldigt olika typ.

Kan inte påstå att jag tycker Fetcher är lågställd. Såg honom en hel del från bilen mellan förra våren och november, då han bodde i grannbyn som jag passerade relativt ofta.
Jag har själv funderat på honom till mitt fbl-sto, tror det kunde vara en intressant kombination även om jag har ett annat hingstval i år.

Angående spermakvalitén har jag ingen aning, men ring och prata med hans station.

Hej!

Enligt stationen i fjol så var Fetchers kvalité bättre i fjol än året före. Mitt sto tog sig på TAI på 1:a seminerigen i 1:a brunsten och då e det transporterat till Dalarna. Dock var antalet "överlevande" lite lågt, men mitt sto e nog ganska fertilt (men, enligt stationen så hade kavliten på överlevande spermier varit god på de andras skick...)Men min vart då dräktig direkt och ska föla runt 23/4:) Väntar med spänning!

Jag såg Fetcher N i helgen och han imponerade inte alls på mig, varken utseendemässigt eller det han presterade (gick runt med 7 fel i 130-klass, regional hoppning)

Försöker "puffa" denna tråd då jag undrar samma sak idag 7 år senare, vilken är att föredra, Hip Hop eller Fetcher N?

Så här sju år senare skulle jag säga Hip Hop, alla dar i veckan (inte till det aktuella stoet dock, hon fick föl e Ludwigs champion 2010 för övrigt). Elitpremierad och en av de bästa vi har i Sverige!

Själv funderat på dessa två hingstar till ett av mina fullblodssto.Har sett några hipp hopp- xx.De flesta har varit av mindre modell men spänstiga, kvicka och modiga.Denna komb har dessutom gett toppplacerad avkomma i breeders.Endast träffat en Fetcher- fullblod och den var katastrof men knappast represantiv.Jag har bestämt hipp hopp nästa år till henne då hon själv är ca 1.66 högrest och liten virrepanna så jag tror storleken blir lagom , temperamentet lugnare och bättre gång med hipp hopp.Har en Caca-fullblod hemma.Caca påminner tycker jag om Fetcher.Denna avkomma var väldigt späd som föl men nu som treåring rejäl men helt underbar i temperamentet och löshoppar riktigt bra!Gillar nåda hingstarna men av det jag sett verkar hipp hopp vara en god komb med fullblod sålänge stoet inte är liten.Kollade noga hovstatus och jag kommer ihåg att jag gillade Caca och Contant Q hovar!

Så här sju år senare skulle jag säga Hip Hop, alla dar i veckan (inte till det aktuella stoet dock, hon fick föl e Ludwigs champion 2010 för övrigt). Elitpremierad och en av de bästa vi har i Sverige!

Jag skulle heller inte hålla med om att Fetcher skulle ha bättre möderne. Hur är det, har det godkänts någon son efter Hip Hop?

Nix. Är han en stoproducent?

Man kunde ju tycka att på nästan 800 avkommor efter en bevisat bra hingst borde det bli något hingstämne. Är det några som visats iaf? Kan inte komma på att jag sett någon på rak arm, men man minns ju inte alla.

Men stoproducent vet jag inte, det är väl inte så många som hunnit högt upp i klasserna än, men mitt intryck är inte att stona är bättre än hingstarna? Möjligen om det är så att han får bra och jämna avkommor, men inte spektakulärt-måste-visa-den-som-hingst-fantastiska avkommor? Fast jag har inte riktigt koll där, de jag har sett har alla varit trevliga och bra hästar, men inte spektakulära. Men å andra sidan ser jag inte så ofta spektakulära hästar i den delen av hästvärlden där jag befinner mig.:p

Jag tänker mer att han ju har väldigt många avkommor, är av "bra blod" (på marknaden) och Elitpremierad för att avkommorna har gått bra. Att inte ha fått fram en gk hingst då kan tyda på att han ger bättre ston.¨

Jag kan också tänka mig att de generellt sett är något sena i sin utveckling.

Liknande trådar

Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 889
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 667
Senast: Equestra
·
Avel Eftersom tant xx kommer att föla först av mina stora hästar (om allt går som planerat) måste jag snart bestämma hingst... Hon är nu...
2
Svar
27
· Visningar
3 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka