Q

qrumelur

Hur ser man på en häst att den är fet?

I hela mitt liv har jag utgått från att man känner efter revbenen.
Är det en vettig parameter?

Sv: Fet?

På ett sätt kan man kolla på revbenen, men då gäller det att man vet skillnaden på bukig häst vs fet/mager häst.
Många människor luras av att kolla på magen, då hästar med ffa proteinbrist lätt blir uppblåsta.

Det är svårt att säga hur man ska kolla på hästen, det lättaste är att lära sig irl.
Men för enkelhetens skull kan man säga att en häst ska vara "lagom" i hela kroppen.
Revbenen ska kännas, men inte synas. Baken ska vara 'rund' och halsen välformad.
Man ska alltså utgå från helheten, inte hur hästen ser ut över revbenen.

Och icke att förglömma: vissa raser är klart mer kantiga än andra! Skulle min arabtjej ha en rund rumpa skulle jag bli orolig, för hon är verkligen inte byggd så. Hade min connemaratjej haft en kantig rumpa hade hon omgående fått massor med mat- för hon var inte byggd sån.

Men oftast ska dom vara "ifyllda" skulle jag säja och att man känner revbenen men inte ser dom.

Det är skitsvårt med hull tycker jag- vissa hästar bär sitt fläsk på ett sätt som gör att dom ser "kralliga" ut, medan andra ser ut som fettbollar.. Svårt svårt..

/Lavinia, som frågar alla hästkunniga hon träffar om hullet på araben för jag blir så jäkla osäker efter runda ponnyn..

Det varierar från häst till häst, men så länge hästen ser fräsch och framför allt pigg ut och orkar med allt som den ska orka med brukar det inte vara något problem. Sedan är ju kallblodigare raser "knubbigare" men absolut inte feta. De är som sagt byggda på olika vis. Men jag brukar känna efter revbenen, om jag känner dem när jag drar fingrarna längst ryggen men de inte sticker ut så brukar hästen ofta vara lagom smal. :)

Jag brukar kolla efter fettdepåerna.. återfinns oftast först under där vulstren ligger emot hästen.. ser ut som ett malplacerat silikonimplantat.. sen börjar de komma i länden..

Man lär sig med tiden,ta en shettis eller nordsvensk de har mer böjda och omfångsrika revben=ser större ut ungefär som en st bernhard medan varmblod,fullblod har mer vinthundsaktiga revben.

Jag brukar kolla efter fettdepåerna.. återfinns oftast först under där vulstren ligger emot hästen.. ser ut som ett malplacerat silikonimplantat.. sen börjar de komma i länden..

Min häst (Norsvenskbrukshäst) har dock alltid små depåer där framme hur slimmad han än är och hur mkt motion han än får, så det är nog lite individuellt också beroende på ras. Sen är det klart att feta hästar också får såndana depåer, och då är dom väl i regel större än vad dom är på mig häst.

till TS
Ett annat sätt att se är ifall hästen fått "hingstnacke" eller "fångnacke" som många kallar det...

En fet häst är fet överallt, dvs den bär ett extra lager fett oavsett var man känner. Min nuvarande häst är inte vacker om man lätt kan känna revbenen, då är hon allför tunn och har inga muskler kvar. Man får helt enkelt lära sig hur ens egen häst ska se ut och kännas för att må optimalt. Ett viktmåttband kan vara en hjälp men också att man fotar hästen uppställd varje månad.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
596
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 857
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka