fet ponny...

N

New Aperitif

jag känner en som har en b-ponny som är riktigt FET...
jag har ridit henne under ca ett halv år men nu e jag för tung å lång så jag har inte ridit henne på ca ett år,, jag red henne ganska hårt så hon borde ha gått ner i vikt men hon har inte minska t ett kilo knappt......snackade med ägaren i måndags och hon säger att hon är ännu fetare nu och hon sa bara att hon får endast ett kilo hö/ dygn...men hon sa tyvärr inte hur mö kraftfoder...
men när jag red henne fick homn ca en halv liter med blandat havre betfor å morötter å äpple men största delen betfor å havre, två gånger om dagen å så ca två kilo hö/ dygn....jag mena hmmm hon kan ju inte ha någon magsäck kvar??? hur de kan komma sig att hon blir så fet...asså då menar jag STTOOORA fettvalkar på ryggen man kan inte känna revbenen...hon har haft föl i somras...

hur kan det hänga ihop???:confused:

Sv: fet ponny...

POnnyn kan ju ha någon sjukdom som påverkar ämnesomsättning. Sen kan den ha kommit in i en dålig cirkel med så lite mat ställer kroppen in sig på svält och släpper inte på fettet. Det är musklerna som ryker först.

Mitt tips är att dom tar bort allt kraftfoder och ger 4-5 kg hö och halm. (Beroende på vad höet har för värden). Kanske låta den ha kvar några dl betfor att blanda mineraler i.

Men som sagt först en veterinärundersökning så pållen inte är sjuk.

/Maria

Sv: fet ponny...

aaa men de e ju lite konstigt eftersom hon inte får nåt kraftfoder knappt (tror jag) men jag vet ju att hon ska ha mera hö det fattar jag åxå heh:banana: men de e ju lite konstigt att hon blir såå fet...kan ju nämna att hon är (skulle varit) smäcker welsh korsning...smala ben och så...synd på en fin ponny i övrigt...nu har jag ju inte hälsat på hästen sen förra året typ, å jag kan ju säga att jag ser inte fram emot det!!:eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 862
Senast: Fille
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 531
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama