Fet ponny.

B

Bolerogirl

Jag har växt ur min New-Forest och ska nu sälja henne, men jag har ett problem. Hon är fet som en tunna! Hon longeras ca. 3ggr/veckan, det finns inte mycket att äta i hagen och hon får inte mycket foder. Hon står på halm, men det är ju så magert så det borde hon inte bli fet av. Jag har även funderat på om hon är luftsnappare, men jag har aldrig sett henne snappa luft. Vad ska jag göra?
 
Felet kanske ligger i att hon får FÖR LITE mat, det är inte bra! Du måste se till att hennes behov är täckt, att bara dra in på fodret utan vidare kan ge förödande konsekvenser. Antar att du inte har analys på grovfodret?
Med ett uträknad foderstat och motion behöver hon inte vara tjock.
 
Är hon fet eller har hon stor buk?

Kan du känna revbenen om du stryker med handen över dem?

Hästar kan få stor mage av proteinbrist också.

Har du någon analys på grovfodret?

mvh Jessica
 
Vad är det för sorts halm hon står på?
Halmen kan mycket väl vara en orsak till fetman men som sagt beroende på vilken sorts halm det är.
 
Vill bara inflika att det rådet fick jag av både veterinär och foderexpertis inom ett visst foderbolag.Jag ska helt enkelt dra in på allt kraftfoder och bara ge hö eller ensilage. :confused: :crazy:
 
Varför skulle det rådet vara så konstigt då? Det e ju klart att man kan ge endast grovfoder. Bara man analyserar det och vet hur mycket mj och smrp det innehåller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 214
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp