Fet hungrig katt!

Ganescha

Trådstartare
Vår feta kastrerade hankatt Hugo som vi försöker hålla kort med mat.. han är huuuungrig! Igår moffade han i sig det där pappret som är i botten på plastlådorna som man köper köttfärs i :confused: och idag stod han på spisen och gluffade i sig resterna av mina chilibönor direkt ur kastrullen. Han är som en labrador! Varje gång han kommer in mååååste han springa till matskålen och äta! Om mamma går och äter (spinkis) kommer han också på att han måste gå och äta. Hon är spinkig, han är fet, What to do?:confused:
 
Sv: Fet hungrig katt!

HAHAHAA Ojojoj, börjadde asgarva när jag läste detta, har nämligen också en kastrerad hankatt som heter just Hugo som är gigantisk! Och dessutom alltid hungrig, springer till maten när man kommer, och äter ALLT! Dessutom har jag också en liten honkatt som är ca 1/3 av hugos storlek!

Men har du maskat honom, detta hjälpte nu vid hösten och han har gått ner lite iaf.. Annars kan du ju je honom bestämd mängs foder? Funkade när min hugo gick på diet, jobbigt, visst men han gick ner massor och blev mkt piggare & frächare, då fick han även vetrinär kastratfoder.. Sen vet jag inte, men jag gav alltid honom skinka och kött mm, det fick jag sluta med då vetrinären berättade att det innehöll för mkt proteiner som han inte kunde göra sig av med!
 
Sv: Fet hungrig katt!

Ge honan mat på en plats som Hugo inte kommer åt. Där kan hon få fri tillgång.
Se till att alltid förvara matrester där han inte kan nå dom.
Ge mat på bestämda tider och ignorera tiggande där emellan. Han lär sig förhoppningsvis snabbt när det är dags för mat, och även att det inte är sista maten han kommer se - utan att det kommer fler utfodringstillfällen senare.
Ge gärna blötfoder, det är enklare att banta en katt med sådant eftersom man kan ge dom större mängd blötfoder än torrfoder. Blötfoder mättar nämligen bättre än torrfoder eftersom det har större volym för samma näringsinnehåll.
 
Sv: Fet hungrig katt!

Vår feta kastrerade hankatt Hugo som vi försöker hålla kort med mat.. han är huuuungrig! Igår moffade han i sig det där pappret som är i botten på plastlådorna som man köper köttfärs i :confused: och idag stod han på spisen och gluffade i sig resterna av mina chilibönor direkt ur kastrullen. Han är som en labrador! Varje gång han kommer in mååååste han springa till matskålen och äta! Om mamma går och äter (spinkis) kommer han också på att han måste gå och äta. Hon är spinkig, han är fet, What to do?:confused:

Vad väger han?
Vad ger du för foder och hur mycket ger du honom per dag?
 
Sv: Fet hungrig katt!

Han kommer att tænka på mat titt som tætt æn om man har fasta mattider. Så jag skulle føreslå att han får en sådandær "godisgømmaleksak" som han kan få ut några torrmatspærlor ur om han gør rætt... Och att du kan gømma lite torrmat under mattkanter och på andra stællen så han får leta. Men annars ær det nog bæst med bløtfoder. Mjau i tetrapack ær bra.
 
Sv: Fet hungrig katt!

Har du ett bra foder för kastrerade katter? Vet inte om du har framme mat dygnet runt, men mitt tips är att alltid ha torrfoder framme som han har tillgång till, men istället ha anpassat foder. Förutom foder till kastrerade katter finns det ju även dietfoder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp