O
Opi
Mitt halvblod väger nog drygt 600kg nu men hans vikt bör nog inte ligga på mer än 600 kg, kanske strax under. Han behöver alltså banta! Är 168 i mkh med kort i kroppen.
Problemet är att han är skadad sedan mars och går i liten rasthage, skrittas 45-60 minuter per dag. Så jag vill bara ge underhållsbehovet av MJ tills han är ok i hullet.
Veterinär har sagt att han behöver gå ner för det är inte bra för hans leder att han är tung. Jag har uppskattat att hans energibehov bör ligga på ca 70 MJ.
Problem 1: Fosfor, eftersom han rör sig lite, och har känslig mage så vill jag ge lite kraft, helst ingen alls. Men det blir för lite fosfor.
Problem 2: Protein, för mkt Energi. Dåligt hö/hösilage. De som tycket att jag borde skaffa annat behöver inte besvära sig med att svara för jag kan inte, har inga lagringsmöjligheter.
Analys hö:
MJ 7,3
Protein 25
Kalcium 1,7
Fosfor 1,3
Analys hösilage:
MJ 5
Protein 15
TS 55%
Kalcium 1,1
Fosfor 1,1
Ger lusernhack nu MJ 10,5 Protein 105 Ca 13 P 2,8
Har också Lusernpellets och Krafft Protein att tillgå.
Någon som har erfarenhet att Krafft Mineral Vit med högre Fosfor än Ca??
Vill ge max 1 kg halm per dag, han bli lätt förstoppad av det!
Problemet är att han är skadad sedan mars och går i liten rasthage, skrittas 45-60 minuter per dag. Så jag vill bara ge underhållsbehovet av MJ tills han är ok i hullet.
Veterinär har sagt att han behöver gå ner för det är inte bra för hans leder att han är tung. Jag har uppskattat att hans energibehov bör ligga på ca 70 MJ.
Problem 1: Fosfor, eftersom han rör sig lite, och har känslig mage så vill jag ge lite kraft, helst ingen alls. Men det blir för lite fosfor.
Problem 2: Protein, för mkt Energi. Dåligt hö/hösilage. De som tycket att jag borde skaffa annat behöver inte besvära sig med att svara för jag kan inte, har inga lagringsmöjligheter.
Analys hö:
MJ 7,3
Protein 25
Kalcium 1,7
Fosfor 1,3
Analys hösilage:
MJ 5
Protein 15
TS 55%
Kalcium 1,1
Fosfor 1,1
Ger lusernhack nu MJ 10,5 Protein 105 Ca 13 P 2,8
Har också Lusernpellets och Krafft Protein att tillgå.
Någon som har erfarenhet att Krafft Mineral Vit med högre Fosfor än Ca??
Vill ge max 1 kg halm per dag, han bli lätt förstoppad av det!