Fet arab som inte får tränas hårt. Vad göra?

Kassiopeja

Trådstartare
Har ett tolvårigt arabsto som kom hem från betet rund som ett klot. Jag vill gärna få ner henne i vikt, inte minst eftersom hon har en historik av ledinflammationer och jag vet ju att övervikt inte är ledernas bästa kompis direkt... :(

MEN... vad ska jag göra när hon inte bör tränas för att undvika hältor och inflammationer? Hästen är utdömd som ridhäst av veterinär, men har (som genom ett mirakel :) ) hållt sig hältefri sen hösten 2003, även när hon har ridits 3-4 dagar/vecka. Det som inte är bra för hennes leder är:

1) trav på hårt underlag (eller egentligen trav över huvud taget i någon större utsträckning)
2) allt på böjda spår

Skritt tycks inte heller vara en bra gångart i för stor mängd - sist hon blev halt hade vi skrittat i SEX MÅNADER och av det plus 5 minuter trav/pass i två veckor fick hon ledinflammationer på tre av fyra ben... :eek:

Hon står just nu på en framanalyserad foderstat på 70MJ, vilket är lågt räknat, särskilt med tanke på att hon rids 3 ggr/vecka (45 - 90 min/gång) i alla gångarter. Inget kraftfoder förutom en näve kornkross + lite betfor för att få ner mineralerna. Vill inte minska ståfodergivan om det går att undvika (den ligger väl nu på ungefär 7-8kg TS, om man höftar lite det de får ute).
Hon har en idealvikt på ca 450kg, men vad hon väger nu vill jag knappt gissa! :o )

Så - vad kan jag göra för att få ner min tjockis i vikt? :confused: :D

/JES

Senast ändrad:
Sv: Fet arab som inte får tränas hårt. Vad göra?

skritta skritta och åter skritta.. långa tyglar och ge dej ut. på lagom fast underlag. Löst underlag är väl ungefär det värsta som finns för dåliga leder osv..
men öka skritturerna väääldigt försiktigt..
Min vbl valack hade kotledsinfl. på tre ben, och efter att han blivit friskförklarad så skrittade jag 5min uppsuttet första veckan andra veckan ökade jag lite varje dag så att jag var uppe i 10 min i slutet på veckan. och så höll vi på i 6månader..då var jag uppe i 60min skritt...
är hästen inkörd?

det enda jag kan rekomendera är skrittpromenader, helst minst 90min.. och stoooooor hage, så att hon kan röra sig på dagarna också.
Lycka till!

Promenader är ju aldrig fel. Det kanske kan vara läge att ta ut en kiropraktor eller liknande som kan kolla igenom häste? Verkar mysko att den får ledinflammationer av att skrittas om de inte fanns där innan.

Jag skulle eg vilja sänka henne, kan ju bara jmf med V som ju väger lite mindre men är slite svårfödd, och han blir trind på 70 MJ i vila. Nu får han iofs mer än det, av samma anledning som du - strå (han har iofs fri tillgång, men..)

Nu minns jag inte, men hur är det med bomarbete? Det går ju att göra i skritt och t ex hoppa lite studs i galopp, det tar på fläsket (men bör göras med reson för det är JOBBIGT)

Köra in damen så du kan omväxla arbetet (och så kan man lägga lite tyngd på). Skritta offroad är jobbigare än att skritta på väg.

fast jag har inte så många ideer jag heller, men som du vet lider jag med dig, min trinda gris är och förblir nog trind livet ut är jag rädd. Jag har ju ännu mer restriktioner (fast hans ben fixar ju tack och lov extravikten :bow:)

Precis som du beskriver upplägget skrittade jag i 6 månader (mest på grusväg, och det var höst/vinter/vår vilket innebär hårt underlag) och det var alltså efter det som hon blev diffust halt (syntes BARA i skritt) och visade grooov hälta vid böjprov på kliniken och de konstaterade inflammationer i både kot och knäleder fram och en kotled bak. :eek:
Det var vid det besöket som hon blev utdömd som ridhäst. Efter det har hon alltså först vilat i tre-fyra månader, sen ridits 2-4 dgr/vecka (i början skritt, sen skritt galopp på vets inrådan) och INTE blivit halt.

Så jag är lite skeptisk till att bara skritta. Dels pga det tidigare resultatet och dels för att både hon och jag (men MEST hon!) tycker det är SKITTRIST att skritta! :angel:

/JES

Alexandra_W skrev:
Jag skulle eg vilja sänka henne, kan ju bara jmf med V som ju väger lite mindre men är slite svårfödd, och han blir trind på 70 MJ i vila.

Ska försöka. Men när man har hästar som får frukost, lunch OCH middag ute i hagen och hästen är tvåa i rang så är det inte mycket man har att vinka på. Hon får tre kilo över natten inne nu och jag vill nog inte sänka det egentligen, för då blir det för trist att vara inne...

Alexandra_W skrev:
Nu minns jag inte, men hur är det med bomarbete? Det går ju att göra i skritt och t ex hoppa lite studs i galopp, det tar på fläsket (men bör göras med reson för det är JOBBIGT)

Hoppa studs får nog vänta så länge som paddocken ser ut som den gör nu.. men skritta över bommar och kavaletti kan vi ju göra i tömkörningen! :idea: Överväger att ta av täcket ute (utom vid nederbörd) så hon får frysa av lite av vikten, men huuuu vad elakt det känns... :crazy: :o

Alexandra_W skrev:
Köra in damen så du kan omväxla arbetet (och så kan man lägga lite tyngd på).

Jag kör in min om du kör in din!
Du kan till och med få välja vilken av dina! :D ;) :angel:

/JES

kan du inte prata me de andra hästägarna som har häst i samma hage som din, om att minka hö mängden på dan, så kan de lägga till minskningen på kvällen.

hästarna har ju oftast mycket mer att göra i en hage än en box, så lite extra hö på natten är ju inte helt fel, samt att nästan alla människor fodrar sina hästar flera gånger på dagen och alldrig på natten alltså är det nog ingen fara om det får tre fodringar på 10 timmar med en el två kilo hö och en fodring på de andra 14 timmarna med 3 - 6 kilo hö..

annars så kanske du kan ta bort lite hö och ersätta med halm, så får hon tugga, men inte något näringsrikt

Senast ändrad:

Ska försöka. Men när man har hästar som får frukost, lunch OCH middag ute i hagen och hästen är tvåa i rang så är det inte mycket man har att vinka på. Hon får tre kilo över natten inne nu och jag vill nog inte sänka det egentligen, för då blir det för trist att vara inne...

Jo, förstår ju problemet som sagt. Jag har ju min gris på fri tillgång, fast han inte behöver. Men jag vill inte ta bort Keles fria tillgång i hagen, och att då ställa V inne med någon ynka liten tuss som ska räcka hela natten känns lite väl taskigt. Så han får äta.. och bli fet =/

Överväger att ta av täcket ute (utom vid nederbörd) så hon får frysa av lite av vikten, men huuuu vad elakt det känns... :crazy: :o [/QUOTE]

Det tänkte jag föreslå, men vågade inte ;) Om det fungerar så hon inte fryser så hon skakar skulle jag göra det dock. Tänk på att om hon fryser så blir musklerna påverkade och då kan du hamna i den onda cirkel som är anledningen att den lurviga fryslorten här går - just det - täckad. Jag fick avbryta försöket att vara utan täcke =/

Jag kör in min om du kör in din!
Du kan till och med få välja vilken av dina! :D ;) :angel:

Sure thing! Vision är ju halvvägs, så du ligger efter ;) Kele ska också köras in..eg nu men nu går ju inte pga muskelskadan, och tja, jag antar min ambition att göra det dyker upp någon gång.. i framtiden ;)

angelaL skrev:
kan du inte prata me de andra hästägarna som har häst i samma hage som din, om att minka hö mängden på dan, så kan de lägga till minskningen på kvällen.

Svårt bara när den hästen som ALDRIG håller hullet är gårdsägarens häst, :cool: ,men visst, hon är ju inte omöjlig och vi är bara två hästägare i stallet och därmed i hagen också så det kan vi ju alltid resonera lite om...

Halm är ju iofs en bra idé, OM vi hade nån! Hästarna står på spån. Får väl ta och kolla upp om det finns att köpa där vi ändå köper silaget. :idea:

/JES

Jag tycker inte 70 MJ är lågt räknat precis... Min som hade normalvikt på 425 kg och reds varje dag i uppbyggande arbete höll sig precis lagom på 54 MJ.

Vad står hästen på för underlag?
Min konvalecenthäst stod på halm och han gick ner 20 kg på tre veckor bara genom att han fick stå på torv istället.

Hon står på spån, så inget extra via boxen, men sån konstig vinter som vi har så har de ju haft nyuppväxt gräs att knapra av också i hagen både nu och då. Bintan äter då gärna gräs hellre än silaget. Men okej - då slår vi fast att 70MJ är för högt räknat och återgår till att utgå från minimi-stråfodergivan för hästens vikt istället. :smirk:

Hästen står på ett silage som har 61% TS och 6,5MJ/kg foder (samt högre protein än hon behöver, men jag har inte siffrorna här just nu). Eftersom hästen ska ha minst 1,5kg TS/100kg vikt så skulle det innebära 6kg TS för 400kg, så jag har räknat på 7kg TS på min häst som nu förmodligen väger ca 500 men som jag vill ska väga 450.

10kg silage ger 6,1kg TS och ger 65MJ.... så nu har jag bytt ut 3kg inne mot fjolårshö för att öka TS och minska MJ via mängden.
Problemet då är väl att hästarna får 6kg silage ute/häst/dag delat på två utfodringar.. och den mängden kan jag ju inte minska för bara MIN häst. Så då räknar vi igen...

6kg silage ger 39MJ + 3kg hö som ger 21MJ (om nu inte energin går ur gammalt hö?) och sen liiiite betfor och kornkross 1 gång/dag till mineralerna ger ca.... vågar man hoppas på 63MJ eller är det för lågt räknat? :confused:

och på detta är hon alltså skitfet just nu. *sucka*

Men jag ska börja med att öka skritten lite och försöka hålla den så offroad som det nu går i sanka marker med endast fläckvis tjäle och i övrigt ta ett liiiitet bom-pass i veckan och så får vi väl se. Ska även börja ha henne med som handhäst så fort mitt yngre sto blir lite mer stabilt som ridhäst... :smirk: Just nu blir det ju betydligt oftare tvärtom att jag rider min tjockis och har "unghästen" vid sidan.

/JES

Senast ändrad:

Hästen står på ett silage som har 61% TS och 6,5MJ/kg foder (samt högre protein än hon behöver, men jag har inte siffrorna här just nu). Eftersom hästen ska ha minst 1,5kg TS/100kg vikt så skulle det innebära 6kg TS för 400kg, så jag har räknat på 7kg TS på min häst som nu förmodligen väger ca 500 men som jag vill ska väga 450.

Minimiva TS är 1 kg/100 kg. Rek är 1.5 kg/100 kg. Så går du ner till minimigiva är det 5 kg TS.

6kg silage ger 39MJ + 3kg hö som ger 21MJ (om nu inte energin går ur gammalt hö?) och sen liiiite betfor och kornkross 1 gång/dag till mineralerna ger ca.... vågar man hoppas på 63MJ eller är det för lågt räknat? :confused:

Byt kornet och betforn mot morötter och äpplen, eller knäckebröd. vad ger u för mineral? Ger du Kraffts så prova pellets, mina äter de rent, de korkade små liven :devil: (och de HATAR grusmineraler och silar de hur man än gör)

Att hon blir fet på 63 är inte *så* konstigt om man ser till att underhållsbehovet utan avdrag/påslag är ca 49 MJ för 450 kg häst. 63 Mj innebär då ett tränings/ras/osv-tillägg på 25%. Och så högt skulle jag INTE räkna bara för det arbete hon gör.

Men som sagt, det är en knivig situation det där, och det du kan göra till t ex nästa år är ju leta hösilage med bra kvot men så lågt MJ som du bara kan hitta. Då kan hon äta mer strå..

Gissa vad V står på.. 95 MJ.. :crazy: Fast han håller än så länge sälknubbigheten på rätt sida om 'acceptabelt'. För första gången tycker jag det är en fördel att han är lite svårfödd ;)

Senast ändrad:

Lätta pass å så måste du skära ner på maten då hästen inte tål att det motioneras bort(då kan krävas aningen hårdare pass)

Alexandra_W skrev:
Minimiva TS är 1 kg/100 kg. Rek är 1.5 kg/100 kg. Så går du ner till minimigiva är det 5 kg TS.
Okej. Men du veeet ju vad jag tycker om att dra ner på stråfodret och faktum kvarstår att de får 6kg/häst/dag i hagen. Vet inte om jag kan stå ut med att hon bara skulle få en tuss på natten liksom? *bestämmer mig för att ge mig ut och leta halm, damnit!*

Alexandra_W skrev:
Byt kornet och betforn mot morötter och äpplen, eller knäckebröd. Vad ger du för mineral?
Dicalciumfosfat dagligen och Tokosel en gång i veckan. Allt anpassat till min foderstat. När dicalciumfosfathinken är slut så har jag iofs en hink Krafft Pellets (som jag INTE har köpt själv, men inte velat kasta) som jag kan ge henne av, men är det bra med BARA mineralpellets dådå?? och kanske en dutt betfor den dagen de får tokoselen...

Alexandra_W skrev:
Att hon blir fet på 63 är inte *så* konstigt om man ser till att underhållsbehovet utan avdrag/påslag är ca 49 MJ för 450 kg häst. 63 Mj innebär då ett tränings/ras/osv-tillägg på 25%. Och så högt skulle jag INTE räkna bara för det arbete hon gör.
Hon har iofs inte gått UPP i vikt sen hon kom hem i höstas heller, så helt katastrofalt räknat är det inte. Tvärtom är det (som det verkar) perfekt räknat för att HÅLLA sin nuvarande vikt.. fast det är ju INTE det jag vill dådå... *hepp!* :smirk:

/JES
på väg ut till knubbisen för att försöka diskutera fram nåt smart sätt att minska fodret på tillsammans med gårdsägarinnan.

Okej. Men du veeet ju vad jag tycker om att dra ner på stråfodret och faktum kvarstår att de får 6kg/häst/dag i hagen. Vet inte om jag kan stå ut med att hon bara skulle få en tuss på natten liksom? *bestämmer mig för att ge mig ut och leta halm, damnit!*

Jo jag veeeet. Fast du har nog bara två val, endera dra ner det till minimigiva - eller ta att hon är trind? Jag har ju valt det senare (jag är blöthjärtad och klarar bara inte att dra ner Visions strå från fri tillgång). Men det är ju en fråga om HUR trind hon är med? Du har inget kort? (Så kan jag jmf med min lilla julgris *s*)

Halm tänkte jag föreslå ja, kolla så kvoten i totalfoderstaten blir rätt bara. Men halm är ju bra att ge sysselsättning på natten. Om de äter det. Vilket vissa inte gör *host*

Dicalciumfosfat dagligen och Tokosel en gång i veckan. Allt anpassat till min foderstat. När dicalciumfosfathinken är slut så har jag iofs en hink Krafft Pellets (som jag INTE har köpt själv, men inte velat kasta) som jag kan ge henne av, men är det bra med BARA mineralpellets dådå?? och kanske en dutt betfor den dagen de får tokoselen...

Passar bara Krafftpelletsen till foderstaten så är det inga problem. KOLLA selenet bara, du kanske inte behöver ge Tokosel när du ger mineraler beroende på vad du kommer upp i för mineralgiva.

Att ge det ensamt (mineralpellets) är ingen som helst fara annars.

Hon har iofs inte gått UPP i vikt sen hon kom hem i höstas heller, så helt katastrofalt räknat är det inte. Tvärtom är det (som det verkar) perfekt räknat för att HÅLLA sin nuvarande vikt.. fast det är ju INTE det jag vill dådå... *hepp!* :smirk:

Hehe, I-landsproblemen.

/JES
på väg ut till knubbisen för att försöka diskutera fram nåt smart sätt att minska fodret på tillsammans med gårdsägarinnan.

Egen hage till bintan del av dag? Jag gjorde så med Nickis ett tag. Jag ger ju frukost ute. Så jag gjorde en lite mindre hage i den större, satte en automatisk grindtimer i den. Så la jag ut en höbal i Visions del av hagen, och 1½ kilo (eller nåt sånt, minns inte exakt) I Nickis hage. Stoppade hästarna i respektive hage, ställde timern på 5 timmar senare (dvs lunchtid). Nickis åt upp sinf rukost med turbofart, Vision stod och käkade från höbalen och kunde i lugn och ro pilla i sig ganska mnga kilon. Vid lunch släppte timern ut Nickis från sin hage, ut till maten som var kvar i Visions hage, och Nickis fick då automatiskt lunch av höet som var kvar. Detta räckte en bra bit in på em, och så var det lagom för ny fodring när jag kom hem.

Så Vision hade fri tillgång halva dagen iaf, utan att Nickis stod och proppade i sig massor med kilon. (Släppte jag både på morgonen med en höbal var det slut vid elvasnåret och det låg i Nickis mage det mesta)

Kanske en ide? Kostar ju en del med timern, men löser en hel del av era problem utan att göra alltför stora uppoffringar. Vill du kan du ju ge helm i hennes hage som frukost dessutom.

Mötte gårdsfolket på vägen ut till stallet idag så har inte hunnit diskutera nåt ännu, men jag tänker försöka en kombo av de saker jag KAN göra:
1) byta ut 2 av 3 kilo hö mot halm på natten.
(helt enligt principen Ät - eller låt bli! :devil: )
2) öka min egen disciplin och verkligen se till att hon rids de fyra ggr/vecka som det är tänkt och jobba på med Skilla så att jag kan ha Bintan som handhäst så snart som möjligt (för då kan jag ju öka tempo och sträcka utan belastning!).
3) frysa bort kilona de dagar då det är minimal risk för nederbörd. Kanske inte hela dagar då, utan mer att hon släpps ut utan täcke och jag lägger på det när jag har ridit mitt på dan eller så... (fortfarande lite blöthjärtad jag med... :o )

Började idag med att rida och sen släppa ut utan täcke så hon fick vara ute utan i tre-fyra timmar.

/JES
som känner sig lite :devil: -ig idag, men det må så vara...

P.S. Jag SKA fota i veckan och lägga ut det på min hemsida sen. Du får adressen när det är klart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästvård Kort resume` 13 april skadade sig hästen i hagen, vad vi tror, ingen vet/såg något, men vid halv 7 tiden på kvällen står han på 3 ben...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: mimus
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 446
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit