Fem mineral och vitamin frågor.

karamelldrottningen

Trådstartare
1. Kan det bli för mycket vitaminer och/eller mineraler för hästen?

2. Vilka är de viktigaste mineralerna och vitaminerna?

3. Om man inte har en höanalys, vad kan ett passande vitamintillskott vara då? "För att vara på den säkra sidan".

4. En häst som får lite eller inget kraftfoder alls, vad kan man ge istället, vilka tillskott rekomenderar du?

5. Nämn ett prisvärt och bra alternatv på ett tillskott.

Sv: Fem mineral och vitamin frågor.

De vattenlösliga vitaminerna kan det inte bli för mkt av. Det är B och C men oftast klarar hästen av att producera dem själv i kroppen så det behövs ej tillskott.
De fettlösliga (A, D, E, K) kan bli giftiga i för stor mängd.
Överskott av kalcium är inte farligt. Men överskott av fosfor kan hindra upptaget av kalcium (har jag för mig). Iaf överskott av vissa mineraler kan förhindra upptag av andra eller vara direkt farligt.

Alla är lika viktiga och beroende av varandra.

3. Om man inte har en höanalys, vad kan ett passande vitamintillskott vara då? "För att vara på den säkra sidan".
Vitaminer anges inte på analysen. Många ger b-vit inför pälsfällningsäsong. Det är inte säkert att det är nödvändigt men det är ej heller farligt.
E-vit/selen kan vara bra att ge om man ej ger så mkt kraftfoder och mineralfoder.

4. En häst som får lite eller inget kraftfoder alls, vad kan man ge istället, vilka tillskott rekomenderar du? 5. Nämn ett prisvärt och bra alternatv på ett tillskott
Jag hade gett tokosel, det är e-vitamin och selen. Det är drygt och billigt pulver som man ger ett litet mått en gång i veckan. Köps på apoteket för knappt 300 kr (burken räcker länge)
Om hästen verkar ha problem med pälsfällning kan man ge flytande b-vit (tex shy feeder) eller foderjäst, ganska billiga båda två.

:bump:
Vill du ha mer skrammel i hinkarna? ;) :angel:

De fettlösliga vitaminerna (A-, E-, D-. och K - vitamin) ska man inte överutfodra. Många mineraler är beroende av varandra och påverkar varandra, är t.ex. bra att hålla koll på kvoten mellan kalcium och fosfor, får hästen för mkt fosfor minskar smältbarheten hos kalcium, och det leder till kalciumbrist... Finns fler vitaminer och mineraler som påverkar varandra.

Alla är viktiga på sitt sätt

Nu gör man ju oftast inte en vitaminanalys, men om jag inte hade någon analys skulle jag ge lite mineraler (Innehåller ofta vitaminer oxå)

4. En häst som får lite eller inget kraftfoder alls, vad kan man ge istället, vilka tillskott rekomenderar du?
Är hästens behov täckta med grovfodret behövs det inget mer...

Jadu, ger inga tillskott själv (om man inte räknar med salt ;) och b- vitamin nu när hon fäller)

*tio tio *

Ja, både gällande vitaminer och mineraler. Dock ej vattenlösliga vitaminer. Eller jag tror nog att det går att överutfodra med vattenlösliga vitaminer också, men då får man nog ligga i...

Som tidigare inlägg, alla är viktiga och har olika funktioner.

Vet inte om du menar just vitamintillskott, eller även mineraltillskott. Selen är viktigt att ge, samt att du kanske då kan ge något "standard mineralfoder", så hästen får i sig en del i alla fall.

Beror på hövärdena. Som det hö jag har nu, då behöver ingen av mina hästar extra tillskott, förutom selen.

Tokosel. Mustangs eller Kraffts mineralfoder.

Jag funderar på att köpa Itch-Free, (innehåller örter) och sedan Pasture block. Vad tror ni om det? Sedan verkar Firm Foot bra.
Känner mig lite irriterad då jag inte vet höanalysen, men orkar samtidigt inte göra en stor grej av det. Med dessa tillskott borde väl pollen må bra av, eller va? Det är ju bara att köpa rubbet då, eller får nog vänta tills lönen kommer...
Kan det vara dumt att blanda dessa, eller är det rent av smart??

Vill hästens BÄSTA :love:!

Jag tror du gör för stor sak av det.
Leta hellre upp ett svenskt mineralfoder som är bättre anpassat för svenska jordar (än om även det skiljer sig lite åt).
// Linda

Tror oxå svenska mineraler är bättre, Sverige är generellt selen fattigt och i svenska mineraler är det därför tillsatt, hur det är med foder från andra länder vet jag inte...

Oj då :o. Men det är väl bättre det än tvärtom?!
Fast Pasture block måste väl vara bra, det innehåller en massa vitamin- och mineraler anpassade för hästar med reducerad kraftfoderintag.
Itch-Free tänkte jag kunde hjälpa då han (hästen alltså) är så känslig för knott och insekter. Däremot vet jag inte om Firm Foot är nödvändig, han har bra hovkvalité redan.

Tack för att ni skriver, tycker att det är som "en djungel" när det gäller att komma på en bra foderstat. Tänk om man var lika noga med vad man själv stoppar i sig...

hästar med reducerad kraftfoderintag.

Skit i hur mycket kraftfoder hästen får. Det har inget att göra med om mineralbehovet är täckt eller inte.
Nu vet du inte dina värden i grovfodret annars utgår man från det o räknar på vad man måste tillsätta.
Selen är det enda man kan garantera din häst inte får i sig tillräckligt av med ett svenskt grovfoder. Resten kan faktisk vara ok.
Ta dig en funderare på vad hästen behöver. Ex vitlök är inte bra i större mängd för hästen. Måste den ha div örter? Eller vill du ge det för att det låter bra på försäljarens hemsida?
// Linda

Jag kan ju börja med att köpa Selen till att börja med. Vad är vitlök bra för? Vad är en för stor mängd, hade inte tänkt ge det ändå, men kan ju vara bra att veta.

Ang. örterna tänkte jag att det kunde kanske vara bra för att hans päls är i ganska dålig kondition och sen funderar jag på att ge nåt proteintillskott, pga. bukmage. Han är dock ganska ung, men det kan ju vara bra att ge lite extra protein ändå, eller hur?

Det är ju ganska svårt att veta om vitamin- och mineralbehovet är täck och då kunde det vara bra med ett tillskott av den anledningen.

Vist låter det bra på försäljarens hemsida, men å andra sidan så vet jag inte om det är bluff eller faktiskt ligger nåt i deras produkter, därför startade jag ju den här tråden för att få lite mer klarhet i detta och förhoppningsvis lite tips.

Det är verkligen en djungel! :D
Jag vet inte mycket om örter, finns ju vissa speciella tillskott för exemhästar som sägs hjälpa bra, men vet som sagt inget om det.
Vitlök är giftigt i större mängd, vet inte vad större mängd räknas som men det är inte särskilt nyttigt att ge. Var populärt ett tag, sen kom ny forskning och jag tycker inte vitlök är nåt bra hästmat.
När det gäller päls och lite extra protein tycker jag foderjäst kan vara bra, det är bra för magen och pälsen, innehåller b-vitaminer och några mineraler. Men det är liksom illasmakande pulver så man måste ha nåt kraftfoder/betfor att blanda ut det med. Nåt liknande kan vara linfrökaka. :idea: Det är som pellets, innehåller omega 3 som är bra för pälsen och dessutom protein.
Har ni samma hösilage som i höstas eller har ni bytt? Finns det inte analys?

Vitlök ingår i en av de örtblandningar du tänkte ge, visste du inte det?
Jag tycker fortfarande att du ska skippa div fina o dyra preparat o satsa på ett mineralfoder. Där ingår Selen.

Om hästen är ung (hur ung?) tycker jag du ska se över foderstat, avmaskning, mm innan du köper div örter.
En bukig unghäst med raggig päls kommer inte att bli hjälpt av örter. Är det en åring kan det vara spolmask och även för lite protein.
// Linda

Ang. örterna tänkte jag att det kunde kanske vara bra för att hans päls är i ganska dålig kondition och sen funderar jag på att ge nåt proteintillskott, pga. bukmage. Han är dock ganska ung, men det kan ju vara bra att ge lite extra protein ändå, eller hur?
.

Hoppas du inte blir arg nu men jag tycker du ska lägga dina pengar på att göra en bra balanserad foderstat med tillräckligt med protein åt din ännu växande häst.

Det är 1000 ggr viktigare för din hästs framtid än att ge det ena eller andra tillskottet. En foderanalys kostar nog mindre än ett kg nässlor/kamomill/tistel/vitlök som är innehållet i itch free. Om det inte är praktiskt möjlig att analysera ditt foder så är ett proteinrikt, mineralrikt fodermedel t ex lusern ett bra alternativ. HH

Hoppas du inte blir arg nu men jag tycker du ska lägga dina pengar på att göra en bra balanserad foderstat med tillräckligt med protein åt din ännu växande häst.

Det är 1000 ggr viktigare för din hästs framtid än att ge det ena eller andra tillskottet. En foderanalys kostar nog mindre än ett kg nässlor/kamomill/tistel/vitlök som är innehållet i itch free. Om det inte är praktiskt möjlig att analysera ditt foder så är ett proteinrikt, mineralrikt fodermedel t ex lusern ett bra alternativ. HH

Varför skulle jag bli arg för? Tycker bara att det är bra att få höra era synpunkter. Jag tycker att jag redan har en hyffsat bra foderstat: 10 kg hösilage, 2 dl korn (lite onödigt jag vet), ca 1 kg morötter, 1/5 betfor. Halm i hagen.

Kornet kan jag ju ta bort helt, fast å andra sidan ger jag inte så mkt. Jag ska höra med stallägaren ang. foderanalysen, men vet inte hur det kommer att gå.

Selen kan jag väl ge som tillskott ändå, trots att jag inte vet analysen, eller kan det vara skadligt/onödigt?

Vitlök ingår i en av de örtblandningar du tänkte ge, visste du inte det?
Jag tycker fortfarande att du ska skippa div fina o dyra preparat o satsa på ett mineralfoder. Där ingår Selen.

Om hästen är ung (hur ung?) tycker jag du ska se över foderstat, avmaskning, mm innan du köper div örter.
En bukig unghäst med raggig päls kommer inte att bli hjälpt av örter. Är det en åring kan det vara spolmask och även för lite protein.
// Linda

Jo fast jag tänkte inte köpa nåt vitlökstillskott och enbart det, men i örtblandningen finns det ju flera örter än enbart vitlöksgrejjset. Kan det vara dåligt menar du?

Snart 5 år, träckprov görs senare i vår.

Jasså!!! Hur kommer det sig att en tråkig päls inte blir hjälpt av örter? Vad är örter bra för egentligen?

Jag tror att det kan vara proteinet som brister, flera i mitt stall ger olika tillskott, men hänvisning till detta (har jag för mig).

Jag ska kolla upp lite olika mineralfoder,nåt som du föredrar?

Tack för din kunskap!

Det är verkligen en djungel! :D
Jag vet inte mycket om örter, finns ju vissa speciella tillskott för exemhästar som sägs hjälpa bra, men vet som sagt inget om det.
Vitlök är giftigt i större mängd, vet inte vad större mängd räknas som men det är inte särskilt nyttigt att ge. Var populärt ett tag, sen kom ny forskning och jag tycker inte vitlök är nåt bra hästmat.
När det gäller päls och lite extra protein tycker jag foderjäst kan vara bra, det är bra för magen och pälsen, innehåller b-vitaminer och några mineraler. Men det är liksom illasmakande pulver så man måste ha nåt kraftfoder/betfor att blanda ut det med. Nåt liknande kan vara linfrökaka. :idea: Det är som pellets, innehåller omega 3 som är bra för pälsen och dessutom protein.
Har ni samma hösilage som i höstas eller har ni bytt? Finns det inte analys?

Intressant! Varför sa forskningen att vitlök inte är ett bra hästkäk?

Ja foderjäst kan jag ju ge och blanda i betforn eller?

Hur mkt. kostar linfrökaka? Låter som ett bra alternativ. Innehåller det mkt. protein?

Om du var jag hur skulle du då göra?

Hösilaget har bytts två gånger sen senast :cool:. Men men...

På återseende :)!

Jag svarar här på min egen fråga: Vitlök är bra för hästar som är känsliga för knott/insektsbett och fästingar.

Jag hade en tanke (som jag fick nyligen) på att ge liiite vitlökspulver under sommarmånaderna. Och då struntar jag i att köpa Itch-Free, vist borde jag spara pengar på så sätt?
Tänkte på löken man sätter på hunden som funkar så bra mot fästingar, kanske kan det hjälpa hästar oxå!

Rätta mig om jag har fel.

Så länge det finns efterfrågan så säljs ju saker. Det finns mycket annat som säljs som inte är speciellt bra, men så länge folk köper så finns det ju.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 061
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst