Fem mineral och vitamin frågor.

Sv: Fem mineral och vitamin frågor.

Vitlöksartikel
Om jag var du skulle jag byta ut kornet till lusern. Det är grovfoder i pelletsform som innehållet mkt protein. Ska blötläggas. Ca 1 kg om dagen, gärna mer.
Jag skulle ge 2 dl (160 g) foderjäst till ca 0,5 liter (torrt mätt) betfor. Foderjästen, 7 kg burk 198 kr (kostade för en månad sen 160! :crazy:)
Vill du ha linfrökaka istället så kostade min 10 kg-säck 135 kr. Proteinkvalitén är bättre i foderjäst.
Jag hade hoppats att mineralerna blir täckta utan mineralfoder och bara gett tokosel (selen) en gång i veckan.

Tänka sig! Först tänkte jag att det kunde vara bra att ge vitlök under sommarmånaderna. Men nu efter att ha pratat med olika personer har det kommit fram den ena skräckhistorien efter den andra! Hästar som mått så dåligt pågrund av vitlök. Jag kommer ALDRIG att ge det till någon häst! Varför ta den risken? Bara för att vi människor mår bra av vitlök så betyder ju inte det att hästarna gör det. Suck för efterfågan om vitlök, tur att man inte gick på den själv :crazy:! Nära skjuter ingen hare - och tur det!

Pasture block (eller om det var den andra hinken från D&H) har jag använt mig av då min häst gick på bete. Tycker det fungerade hur bra som helst, och hästarna verkade (de allra flesta) själva hålla koll på när de behövde få i sig mineraler och vitaminer, bara de hade tillgång till det.

Jag tror att deras sortiment överlag är rätt bra. Ska hålla utkick efter reor eller rabatter.

Nu har jag köpt:
B-vitamin Emins för 139 kr (2,5 liter) och sen lincolns Biotin för 269 kr (1,8 kg).

Nästa steg blir att köpa lusern, e-vitamin, Selen och Itch-Free.

Nu har du slängt ut drygt 400:- på nått som hästen förmodligen inte alls behöver. Visst b-vitamin kissas ut så det är inget farligt.
Du skriver att hästen behöver proteintillskott men det är inte så viktigt enligt dig?
Hade hästen haft en balanserad foderstat så hade den varit blank o fin utan en massa tillskott.
Hårt men sant.
// Linda

Nu har du slängt ut drygt 400:- på nått som hästen förmodligen inte alls behöver. Och hur kan du veta det? Visst b-vitamin kissas ut så det är inget farligt. Tror du att jag skulle ge nått som är farligt för hästen :confused:.
Du skriver att hästen behöver proteintillskott men det är inte så viktigt enligt dig? Vad menar du?
Hade hästen haft en balanserad foderstat så hade den varit blank o fin utan en massa tillskott. Varför är du emot tillskott, jag märker ju på hästen att den inte mår bra och då gör jag något för att förbättra hans foderstat.
Hårt men sant.
// Linda

Besserwisser...

Besserwisser...

Jag tackar för mig o ber om ursäkt för att jag försökt hjälpa dig.

Du får ju givetvis köpa hur mycket div tillskott du vill o ge hästen.
Det är betydligt dyrare än att köpa o ge hästen vad den behöver men det är ditt beslut.

Läs gärna detta svar från HH en gång till:
"Hoppas du inte blir arg nu men jag tycker du ska lägga dina pengar på att göra en bra balanserad foderstat med tillräckligt med protein åt din ännu växande häst.

Det är 1000 ggr viktigare för din hästs framtid än att ge det ena eller andra tillskottet. En foderanalys kostar nog mindre än ett kg nässlor/kamomill/tistel/vitlök som är innehållet i itch free. Om det inte är praktiskt möjlig att analysera ditt foder så är ett proteinrikt, mineralrikt fodermedel t ex lusern ett bra alternativ. HH "

Med vänliga hälsningar
Linda

Tänkte bara inflika med lite förtydligande.

I TS fall är det inte proteinet som är problemet. Det är ingen raggig och bukig unghäst vi pratar om här. Snarare en välgödd lite tuffsig femåring. ;)
Hon vill bara sin hästs bästa och har har stått på en bra grovfodergiva (högre än alla halvblod som står i stallet) med väldigt få tillskott (läs: inga) under lång tid och hästen har mått alldeles utmärkt. Lite småmullig som sagt men det är också allt. Hästen i fråga är väldigt lättfödd.
Nu mot vårkanten är den lite tuffsig pga vinterpälsen som ska av och då kan det vara passande med ett b-vitamintillskott. Inte bevisligen nödvändigt men ett ofarligt tillskott som är bland det vanligaste vi ger våra hästar. Hästen är också exemhäst och kan tänkas behöva nåt tillskott för att underlätta i sommar.

Det är inte värre eller mer komplicerat än så.

Ts har berättat om en 5-åring som är bukig, tråkig i pälsen o som får för lite protein.
Men som sagt var jag backar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 061
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18