Felsökning på batteriaggregat

Sirpafinnen

Trådstartare
Hej!
Vad är felet när det enda som händer när jag ansluter aggregatet till batteriet är att det piper en gång samtidigt som alla lampor lyser, under en sek, och sedan händer inget mer?

Började med att agget jag haft flera år var dött en dag. Jaha, dags att ladda batteriet tänkte jag vilket jag gjorde och vilket behövdes. Kopplade till batteriet igen och då sker det ovannämnda. Pip samtidigt med lamplys och sedan dött. Provar med annat batteri men samma sak. Trasigt tänker jag.
Köper nytt aggregat.
Kopplar in detta och SAMMA SAK SKER!? Pip, alla lampor lyser en sek och sedan dött. Provar koppla till batteriet i bilen för att vara säker på att där finns kräm men ingen skillnad.

Någon som har stött på detta fenomen??
 
Det ska vara kopplat till jord men kanske det hoppat loss på nåt vis. Vill minnas det är tre standardspett nerslagna. Har på vintrarna haft en av stängseltrådarna som jord men det fungerar inte heller nu..
 
Kolla upp så att du verkligen har jord. Har du det så kolla upp så att du inte har kortslutning någonstans på staketet eller på ledningen ut till staketet.
En kortslutning kan vara allt från brott på tråden (beroende på typ av tråd) till att växer växer upp på den eller att du har fått jord tråden i staketet på något vis ihop med den trådar som ska leda strömmen.
 
Ska göra det. Har varit pissväder så jag har inte tagit tag i det än.
I vanliga fall brukar det ju märkas om det är jordfel eller kortsluter tycker jag.. elagget tex har ju lampa som visar jordfel och så brukar det ju höras på "ticket" om det är nåt vajsing. Skumt. Batteriagget har fungerat utan märkligheter hela tiden de kanske 3 år jag haft det. Suttit på samma ställe. På somrarna med utökat stängsel men nu med "standardstorleken" på hagen.
O_o
 
har du kollat batteriet ordentligt? du skrev att du kollat det med bilen, dagens bilar startar fast batteriet är dåligt, råkade själv ut för det senast.
Kolla genom att mäta spänningen på det, har du en multimeter? eller be närmsta mack att kolla batterisyrans densitet(säkraste sättet)eller nått annat bra sätt, batteriet ska ha över 13volt för att vara friskt. har varit där själv och man tror det är ok men agget går inte:p
 
Tack för er hjälp!
Det hela har löst sig, väldigt enkelt dessutom. PINSAMT enkelt. Övervägde först om jag skulle erkänna detta alls men okej då, detta var "felet":
Agget har helt enkelt en "på" och "av knapp" :o Bara trycka på den så fungerar det som det ska :p
Till mitt försvar måste jag säga att knappen inte ser ut som en knapp plus att mitt el-agg och gamla batt-agget inte har någon knapp...
:o:D:o
(man lär sig något nytt varje dag)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 700
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp