FelInriden 6 åring

N

Niljan

Vi köpte för någon månad sen en häst som är felinriden, eftersom hon var så fin , bedömda föräldrar och billig så vi va nästan tvugna:p

Men hon är ju hon då tyverr felinriden, det första vi gjorde var såklart ett besök hos torbjrön, hästtandläkaren. Hon hsde en stor vargtand som gjorde att det gjort ont när hon hade betti munnen.

Sedan fick en euiterapeft titta på henne, och det var inga problem.

Så jag har nu börjat att longera och allt det där köret.
Allt går jätte bra och så, men nu kommer dethär med att kunna rida. Hon reagerar ingeting för sadeln eller tränset. Hon är väldigt lugn när man sitter på henne oxå, men sen när hon ska börja gå samtidigt som man sitter på, så börjar hon bocka o bocka o bocka.
Så var det i alla fall hos den förra ägaren, så vi av ren försiktighet fösökte ju inte driva fram henne när vi satt på.
Men en dag så testade jag det eftersom hon var så lung och så vidare, men jag kände hur baken höjde sig o jag hoppa av fort som ****. Men hon var jätte lung när jag var på marken.

Men hur ska jag göra nu så att hon blir ridbar?:crazy: TIIIPPSS!!

//Joanna

Sv: FelInriden 6 åring

låt någon gå bredvid henne och hålla i tränset.
du som ryttare ska inte göra något alls, bara åk med.
låt den som håller i smacka på, hålla in, styra och allt det där.

det är så man oftast gör första gången med unghästar.
se till att ha någon stark som håller i och åk bara med dom första gångerna, sen när det känns bra kan man börja försöka få fram henne själv.

låt någon gå bredvid henne och hålla i tränset.
du som ryttare ska inte göra något alls, bara åk med.
låt den som håller i smacka på, hålla in, styra och allt det där.

det är så man oftast gör första gången med unghästar.
se till att ha någon stark som håller i och åk bara med dom första gångerna, sen när det känns bra kan man börja försöka få fram henne själv.

det som vi vet av den förra ägaren är att odm har testat detta, och det var en stark häst träna som höll i henne, vill inte nämna namn men han är känd. och det gick ordagrant (nästan) åt skogen, hon exploderade, bocka av bocka av bocka av.

Det finns proffs på sådant där.
Prova att lämna hästen till en sådan.
De vet liksom vad de gör utan att riskera livet.

Så man köper en häst man vet inte är ridbar, man kollar tänderna och man låter en equiterapeut gå igenom hästen....

SEN går man ut på NÄTET för att ta reda på hur man ska göra hästen ridbar...?

Mitt tips är att hitta en tränare som är kompetent och har goda referenser och anlita denna.

Så man köper en häst man vet inte är ridbar, man kollar tänderna och man låter en equiterapeut gå igenom hästen....

SEN går man ut på NÄTET för att ta reda på hur man ska göra hästen ridbar...?

Mitt tips är att hitta en tränare som är kompetent och har goda referenser och anlita denna.

vi vet ju några saker men det kanske finns bättre alternativ , utan att skicka iväg hästen som skulle va väldigt jobbit för henne, eftersom hon har flytta runt mycket med sin förraågare som försökttagigt hjälp av olika tränare o.s.v.. men annars funderar vi på att ta dit en tränare.
men det jag hade hoppas det på är att någon kanske vet något enkelttips som skulle funka.

Det finns proffs på sådant där.
Prova att lämna hästen till en sådan.
De vet liksom vad de gör utan att riskera livet.

vill helst inte lämna iväg henne, skulle vara jätte jobbig för henne, eftersom hon redan har flyttat runt en del.

Börja från början. Ta med henne ut som handhäst tills hon är van vid det och präglat in att man liksom tar sig framåt när man jobbar.

Sen kan man ha ryttare på fast hon går som handhäst och till slut koppla loss.

Börja från början. Ta med henne ut som handhäst tills hon är van vid det och präglat in att man liksom tar sig framåt när man jobbar.

Sen kan man ha ryttare på fast hon går som handhäst och till slut koppla loss.

a vi testade att ha henen som handhäst, i börjar var hon jätte räd för mej som satt på en annan häst. men nu har hon vant sig, men eftersom hon var så seg som handhäst så la vi av, men ska försöka träna så som det stog i en annan tråd med det där som handhäst.
sen att sitta på var ju jätte bra, fast vad ska man knyta fast henne i? :crazy: eller ska man bara hålla grimmskaftet? altså om hon får för sig att dra iväg med ryttare på ryggen?

Senast ändrad av en moderator:

sen att sitta på var ju jätte bra, fast vad ska man knyta fast henne i? :crazy: eller ska man bara hålla grimmskaftet?

Nej du knyter INTE fast hästen, vad händer om en av dem blir rädd och vill dra eller liknande? Du håller själv i hästen så du har möjlighet till inflytande.
Det finns inga enkla tips på hur du ska få en felaktigt inriden häst, som får panik och bockar när du klättrar upp på henne, att plötsligt fungera. Du måste börja från början, eller nästan på minus till och med. Lägg mycket krut på markarbete så du får hästens förtroende innan du börjar klättra, vad jag förstår så har ni inte haft henne så länge heller.
Men försök hitta en lämplig instruktör eller annan kunnig hästmänniska som kan komma ut och jobba med er regelbundet.

a vi testade att ha henen som handhäst, i börjar var hon jätte räd för mej som satt på en annan häst. men nu har hon vant sig, men eftersom hon var så seg som handhäst så la vi av, men ska försöka träna så som det stog i en annan tråd med det där som handhäst.
sen att sitta på var ju jätte bra, fast vad ska man knyta fast henne i? :crazy: eller ska man bara hålla grimmskaftet? altså om hon får för sig att dra iväg med ryttare på ryggen?

Om ni hela tiden belönar att hon är "seg" eller bockar genom att låta henne slippa då så lär hon sig alldeles utmärkt att det är precis det ni vill att hon ska göra.

När man rider med handhäst så har man en annan häst bakom som petar på.

Hon behöver uppenbarligen lära sig gå FRAM.

Gå inte vidare med ryttaren förrän ni har ledarskapet och hon bjuder glatt FRAMÅT i alla arbetslägen.

Nej du knyter INTE fast hästen, vad händer om en av dem blir rädd och vill dra eller liknande? Du håller själv i hästen så du har möjlighet till inflytande.
Det finns inga enkla tips på hur du ska få en felaktigt inriden häst, som får panik och bockar när du klättrar upp på henne, att plötsligt fungera. Du måste börja från början, eller nästan på minus till och med. Lägg mycket krut på markarbete så du får hästens förtroende innan du börjar klättra, vad jag förstår så har ni inte haft henne så länge heller.
Men försök hitta en lämplig instruktör eller annan kunnig hästmänniska som kan komma ut och jobba med er regelbundet.

vi har haft hene i ca 2 månader om inte mer, dom första 2 veckorna gick hon bara i hagen och vande sig vid allt. sedan började jag löslongera och longera och det har jag gjort ändra tills nån vecka sedan då jag lade på sadeln och longerade henne med den.

varför jag undrade om man skulle knyta fast henne eller inte är att jag har hört förut att vissa har knytit fast sin handhäst. jag tyckte det lät skumt då, men lika bra man frågar.

Tyverr bor många inrtuktörer långt bort, men vi letar.

.

Jag resonerar precis tvärtom.

Du har inte skuggan av en chans mot 400 kg häst. Det har däremot 400 kg annan häst.

Jag har rehabiliterat totalknäppa okommunicerbara "stridsvagnar" som lärt sig att man kunde dra iväg med folk dit man ville. Jag hade ALDRIG orkat det ensam. Jag band hästarna fast i en stark bred handhästgjord på min mycket tuffa smarta ledarhäst, och hade sedan HONOM som handhäst. Försökte de dra om blev de bitna i mulen, sackade de drev min medhjälpare på dem. Kastade de sig åt sidan höll mellanhästen emot tills medhjälparen kunde driva in dem igen.

Men riskera en avsliten arm eller uppbränd hand skulle jag INTE göra :cool:

Du frågar sådana frågor som gör att jag tycker att du måste ta hjälp med hästen.
Jag kan massor av trix som du inte skall använda, därför att du inte har nog erfarenhet för det.
Låt någon som har ridit in massor av hästar göra jobbet.
Den har nämligen massor av lösningar inom bråkdelen av en sekund och inte 2 dagar senare after att ha frågat på ett forum på nätet.

Du frågar sådana frågor som gör att jag tycker att du måste ta hjälp med hästen.
Jag kan massor av trix som du inte skall använda, därför att du inte har nog erfarenhet för det.
Låt någon som har ridit in massor av hästar göra jobbet.
Den har nämligen massor av lösningar inom bråkdelen av en sekund och inte 2 dagar senare after att ha frågat på ett forum på nätet.

den förra ägaren hade ridigt in massor av hästar förut, så det gäller att hitta rätt människa, och det är det vi letar efter, och som kan komma till oss, så att inte hästen åker iväg till en tränare som tar alla hästar på löpande band och det ändå inte blir något av hästen sen.

Jag förstår att ni kollat igenom henne på olika sätt, men när hästar är lugna på marken och trygga med det mesta förutom ridningen så är min erfarenhet att det trots allt är smärta som är problemet.

Vet en "problemhäst" som klarade flera veterinärbesiktningar och equiterapeut besök utan att det upptäcktes att hästen hade ett brutet tornutskott i manken och alltså troligen hade våldsamt ont när man försökte rida på den. Det hemska var att det ibland fungerade att rida på honom. En mycket snäll kille egentligen som nog bet ihop lit eför mycket, men bockade eller reagerade våldsamt på annat sätt när det blev olidligt (tex. om ryttaren lutade sig fram) Lugn igen så snart ryttaren trillat av. Busig och levnadsglad i hagen och jag klämde själv igenom hans rygg vid ett par tillfällen för att försöka hitta någon punkt han reagerade på, men icke! Men som sagt, lös benbit i manken är nog ingen höjdare. Han är avlivad nu. det upptäcktes vid röntgen som ägaren nästan fick tjata sig till att få gjort, men väl på plats såg DEN veterinären även utanpå att manken såg onormal ut. (fast i mina ögon såg den ut som en typisk platt islandsmanke)

Jag har fått lära mig att det är lite osäkert egentligen med veterinärbesiktningar av hästar som inte hålls igång på det sätt som man tänker träna dem. Vissa krämpor märks inte av när hästen är ur form. Särskilt inte om den grisepassar på besiktningen. Denna häst hade förutom detta (till följd av kompensering av skadan antagligen) problem både i bog och bakdel som inte började märkas förrän hästen markarbetats med tömkörning och promenader i ett par veckor och den började komma i form.

Har även träffat på spatthästar som skenat och betett sig allmänt obehagligt pg av smärta. De har röntgats för att man misstänkte spatt när problemen kom och mycket riktigt.

Det måste givetvis inte vara smärta som är problemet. Men det är alltid nummer ett att verkligen kolla upp grundligt när en häst bockar utan synbar orsak och dessutom är trevlig i övrigt.

Handhästning är super på många vis, bra när man tränar unghästar att låta sig handhästas som passagerare på unghästen utan att använda vare sig skänklar eller tyglar i början utan bara hänga med
när hästen vant sig vid att vara handhäst utan ryttare vill säga. Jag gillar inte att sätta fast handhästen i ridhästen (med gjord,eller annan lösning) utan tycker att det känns bättre att ha ett långt grimskaft som jag håller i med båda händerna så att jag har en god bit att släppa ut om handhästen tvärnitar eller annat "dumt." Har du den fastspänd i din ridhäst så klämmer du benet i ett sånt läge= aj. Dessutom tycker jag att det känns säkrare att inte sitta ihop, hellre tappar jag en unghäst som snubblar än dras med i fallet. Däremot kan jag tänka mig att sätta fast en häst på ytterspår i en handhäst som jag håller i.

Ischias, lokatt på ryggen, kotledsinflammation, sesambensbrott och spatt är sådant som jag på rak arm kan komma ihåg att jag har råkat ut för.

Ischias, lokatt på ryggen, kotledsinflammation, sesambensbrott och spatt är sådant som jag på rak arm kan komma ihåg att jag har råkat ut för.

Sesamben? Vart sitter det? Och vad har det för funktion?

Tillägg: Herregud! Jag som tyckte att jag hade många inlägg med mina 1429. Har du räknat dina? ;) Du ligger nog i topp bland de flitigaste användarna.

Senast ändrad:

hej, va kul att du köpt en häst till...

jag har ju en häst på träning nu som oxå bockar...och jag kan bara hjälpa dej med att ni borde kanske kolla upp så hästen inte har spatt eller ryggproblem...ev ont nån annanstans...för har hon inte ont så är de bara och köra gärnet då är det bara fråga om ledarskap.

men man vill ju gärna inte att hästen ska ha ont nånstans innan...
hästen har troligen fått som hon velat varje gång nån ramlat av eller hoppat av...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka