FelInriden 6 åring

Sv: FelInriden 6 åring

Sesamben? Vart sitter det? Och vad har det för funktion?

Tillägg: Herregud! Jag som tyckte att jag hade många inlägg med mina 1429. Har du räknat dina? ;) Du ligger nog i topp bland de flitigaste användarna.

hihi har du kollat mina då=) och ja har endå bara varit medlem sen dec 2004

Jag skulle se till att hästen lyssnar på dig från marken. Den verkar inte vara rädd för dig när du är på ryggen utan bara när du skall skritta. Kan du hänga på hästen i skritt???

Jag skulle be hästen ta ett steg framåt och stanna innan den har exploderat. Till och med kanske ett halvt steg åt sidan och stanna, när den klarar det kan man be den ta två osv. Det är den som håller hästen i som ska be den kliva framåt, inte ryttaren. Har jag hästar som din brukar jag rida in dem i deras egen box, det är lite riskfullt ifall man skulle trilla av men de flesta hästar brukar backa av för väggarna och de kommer aldrig upp i någon fart. Jag har högt i tak det är inte alla som har det men du kanske åtminstone har ridhus med ordentlig sarg.

Är du osäker så tycker inte jag heller att du skall ge dig på något du inte fixar. Ryttaren på en sån här häst måste vara extremt avslappnad och välbalanserad för det är mkt lätt att skrämma dem ännu mer om man misslyckas och ramlar av gång på gång. Troligtvis måste du sitta kvar ett par gånger innan den slutar bocka.

hej, va kul att du köpt en häst till...

jag har ju en häst på träning nu som oxå bockar...och jag kan bara hjälpa dej med att ni borde kanske kolla upp så hästen inte har spatt eller ryggproblem...ev ont nån annanstans...för har hon inte ont så är de bara och köra gärnet då är det bara fråga om ledarskap.

men man vill ju gärna inte att hästen ska ha ont nånstans innan...
hästen har troligen fått som hon velat varje gång nån ramlat av eller hoppat av...

jo precis, det var därför vi kollade henne. men equin sa att det inte var någon fara. men hon ska koma snart igen och titta på henne.

Men som det började hons den förra ägaren så var det så att hon red ju först i ridhuset, och glódis som hästen heter var lite "orolig" eller hur hon beskrev henne. och så red hon ut, egentligen lite för tidigt. och så blev glódis rädd för något i skogen och började rusa iväg, människan ramlar av. och så försöker människan hopa upp en gång till precis efter att hon ramlat av, och glodis bockar av henne. och så upprepas detta 2 gånger till på raken. sdena får dom hem. så det är väll därifrån hon har fått bockningen.

och så red hon ut, egentligen lite för tidigt. .

Vet du, de flesta rider in sina hästar UTAN ridhus och det går utmärkt.

Pållan har helt enkelt bara lärt sig fel beteende och att man kommer undan genom att få av ryttaren.

Ta med henne ut i skogen som handhäst tills hon tycker det är ROLIGT och var benhård med ledarskapet.

Fast sånt vågar man ju sig bara på om man har en sån bra ridhäst som den du använde till handhästridning;) !! Samt besitter den kunskap som du har.
Har tyvärr hört talas om en handhäst som dragit i väg i sken och fått ridhästen med sig. Så jag håller med Inte_Ung, har man inte kunskapen...

Min första häst var sådann, inridningen började jätte bra men sen märkte hon att man kunde slippa undan jobbet om man bockade av ryttaren. Men jag hade tur som hade min pappa som stöd, han har kört mycket häst i sina dar. Så vi bytte helt enkelt spår och körde in henne. Sen var det inga problem att fortsätta med ridningen efter det. Fast på den tiden hade man ju aldrig hört talas om ledarskap och horsemanship;) ! Man bet ihop och jobbade sig fram till en lösning.

Tycker att Tim har många bra idéer som du kan jobba vidare på! Men det gäller att vara tuff, reaktionsnabb, smart och orädd om det ska gå!

Vi köpte för någon månad sen en häst som är felinriden, eftersom hon var så fin , bedömda föräldrar och billig så vi va nästan tvugna:p

Men hon är ju hon då tyverr felinriden, det första vi gjorde var såklart ett besök hos torbjrön, hästtandläkaren. Hon hsde en stor vargtand som gjorde att det gjort ont när hon hade betti munnen.

Sedan fick en euiterapeft titta på henne, och det var inga problem.

Så jag har nu börjat att longera och allt det där köret.
Allt går jätte bra och så, men nu kommer dethär med att kunna rida. Hon reagerar ingeting för sadeln eller tränset. Hon är väldigt lugn när man sitter på henne oxå, men sen när hon ska börja gå samtidigt som man sitter på, så börjar hon bocka o bocka o bocka.
Så var det i alla fall hos den förra ägaren, så vi av ren försiktighet fösökte ju inte driva fram henne när vi satt på.
Men en dag så testade jag det eftersom hon var så lung och så vidare, men jag kände hur baken höjde sig o jag hoppa av fort som ****. Men hon var jätte lung när jag var på marken.

Men hur ska jag göra nu så att hon blir ridbar?:crazy: TIIIPPSS!!

//Joanna

Det finns många duktiga tränare här i länet. Du kan åka till tränaren själv om du inte vill lämna. För extra kostnad kan tränaren åka hem till dej.

Annars har du fått bra tips av t ex Silverkedjan. Hästen har helt enkelt fått göra som den vill och tagit över.

Vet du, de flesta rider in sina hästar UTAN ridhus och det går utmärkt.

Pållan har helt enkelt bara lärt sig fel beteende och att man kommer undan genom att få av ryttaren.

Ta med henne ut i skogen som handhäst tills hon tycker det är ROLIGT och var benhård med ledarskapet.

jo men eftersom hon bara hade hållt på med henne inomhus var det det kanske lite tidigt. är man ute från första början är det ju aldrig (nästan)för tidigt.
och jag vet at vissa gör det, elelr rätt många egentligen.där vi flyttade våra hästar nu från gäverstad där man hade allt har man nu igenting, nu har i i alla fall en någorlunda paddock :)

idag handhästtränades hon och sedan hängde en medhjälpare på henne.
Allt gick jätte bra, medhjälparen hängde på mage på henne och jag lockade henne fram 1 steg, hjälparen är en som hon väl känner igen och inte är rädd för eller något sådant.
jag tror det komemr gå bra så länge vi tar det lung o någon leder och någon sitter/hänger på. hon var väldigt lugn idag och därför lockade vi fram henne ett par steg.
tack för det där handhänst tipset, men vad är det för gjord hästen i mitten ska ha? lixom hur ser dom ut och så?

Handhästgjordar ser ut som täckesgjordar ungefär, fast är inte elastiska och har en stor ring/ ögla att fästa grimskaft i. Samma bredd, men annat material. Bilder finns på bland annat www.kaupre.se om man kikar på "unghästträning"

Senast ändrad:

Handhästgjordar ser ut som täckesgjordar ungefär, fast är inte elastiska och har en stor ring/ ögla att fästa grimskaft i. Samma bredd, men annat material. Bilder finns på bland annat www.kaupre.se om man kikar på "unghästträning"

a jag sökte på en, men vad finns det för nackdelar om man skulle anväda en vanlig tömmkörningsgjord?

Ringarna är väl inte direkt gjorda för sånt tryck och skulle förmodligen släppa från tömkörningsgjorden.

Jag har en superbillig longergjord från Börjes. Det är bra om gjorden är stoppad så den inte snurrar utan liksom sitter fast på manken.

Men ringarna håller inte utan man får offra ett grimskaft som man knyter runt gjorden mitt på sidan och klipper av i rätt längd. Det sitter sedan alltid där ;) Det ska ha en panikhake i änden så du kan öppna om ni tex kommer på var sin sida om ett träd eller ditt ben kommer i kläm, och vara ca 40 cm långt.

Sedan har man även ett långt löst grimskaft fäst i grimman på handhästen som man kan ta i reserv om man kopplar loss det fasta. det brukar jag ha i sidoringen så jag kan hala in hästen till mig om det är trångt.

Men som sagt - sitt inte på den hästen hon sitter fast i på länge tills hon lärt sig följa till 100% utan låt den vara "mellanhäst". Det räcker säkert i början att någon leder den från andra sidan om ni inte har fler ridhästar.

jo men eftersom hon bara hade hållt på med henne inomhus var det det kanske lite tidigt. är man ute från första början är det ju aldrig (nästan)för tidigt.
och jag vet at vissa gör det, elelr rätt många egentligen.där vi flyttade våra hästar nu från gäverstad där man hade allt har man nu igenting, nu har i i alla fall en någorlunda paddock :)

Jag har ridit in alla mina hästar utomhus, utan paddock och ridhus. Man tager det man haver! Kan man inte fixa det, eller vill är det ju helt enkelt att skicka hästen på träning.

Det är ju bra att det fungerat nu i början, hoppas det fortsätter så.

a vi testade att ha henen som handhäst, i börjar var hon jätte räd för mej som satt på en annan häst. men nu har hon vant sig, men eftersom hon var så seg som handhäst så la vi av, men ska försöka träna så som det stog i en annan tråd med det där som handhäst.
sen att sitta på var ju jätte bra, fast vad ska man knyta fast henne i? :crazy: eller ska man bara hålla grimmskaftet? altså om hon får för sig att dra iväg med ryttare på ryggen?

Ett tips om hon är seg som handhäst så kan man ha ytterligare en ryttare med som rider lite snett bakom och hjälper till att "knuffa" på lite. Tänk på att hon kan vara seg pga ryttaren som håller henne också.
Hon kan ju vara rädd för ryttaren (det problemet fick jag med en liten fegis jag hade som handhäst när jag ryade lite åt min valack.. tänkte inte så mycket på det eftersom valacken inte brukar bry sig :crazy: men fegisen blev jätterädd och höll sig på låååångt avstånd)
eller så har hon respekt för den hästen som blir riden. Kan ju vara så att enligt rangordningen har hon ingen rätt att gå jämte den ridna hästen... Testa att rida en annan häst om det går :idea:
Vissa hästar är också väldigt känsliga för om man tittar på dem rakt framifrån, om handhästen segar är det ju lätt att man vänder sig om och smackar och pratar med den, det kan ju få motsatt effekt på vissa hästar...

Om ni hela tiden belönar att hon är "seg" eller bockar genom att låta henne slippa då så lär hon sig alldeles utmärkt att det är precis det ni vill att hon ska göra.

Ja, eller hur? Kan man inte sedan testa att binda fast en "krockdocka" i sadeln, som liksom inte bangar för att hon bockar?
Kanske med mer och mer tyngd, som en packhäst. Så hon lär sig att det inte är farligt med tyngd på ryggen :idea:
Åsså ut med henne som handhäst med dockan på när det funkar på ridbanan :bump:

prova att sitta kvar så gott det går när hon börjar bocka, se om hon slutar, hon måste ju bli trött ganska snart, lr?

har du en häst som heter skuggi lr?, min häst heter skuggi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka