Feline idiopatisk cystit + Saroten?

MonteRose

Trådstartare
Hej!
Efter tre besök på djursjukhuset med provtagningar och funderingar har nu vetten kommit fram till att min katt har Feline Idiopatisk Cystit, då inga konstigheter funnits i urin eller blåsa.

Katten har haft problem med att kissa, har kommit liten volym, ofta och i bland blodblandat. Han har ätit Metacam i omgångar och svarar bra på det men ca 1 vecka efter avslutad dos kommer symptomen igen.

Hittade en artikel på nätet
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf (hoppas det är ok att länka)

Där stycket Stress och konflikt under Orsaker stämmer klockrent på katten.

Katten har nu blivit ordinerad Saroten som egentligen är ett antidepressivum till människa, då man sett att detta preparat ger bra resultat på FIC.

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av denna åkomma och/eller medicinen?

Sv: Feline idiopatisk cystit + Saroten?

Jag har inte hört ordet stressblåsa tidigare så jag vet faktiskt inte. Googlade men hittade inte nåt direkt om det heller men som ordet låter så kan man tänka sig det.

Vet du nåt mer?

Jag tror det är samma. Jag har en honkatt som tidigare haft blåskatarr som hon fick antibiotika mot och när hon nåt år senare hade samma symptom (mycket spring på lådan, blod i urinen) provade jag massor av olika sorters antibiotika men inget bet. Det visade sig senare att hon hade stressblåsa och om jag minns rätt (kan titta hemma sen) fick jag kortison och ett kosttillskott som heter Cystease. När vi väl fått rätt diagnos och medicin blev hon snabbt bra och har inte fått några återfall.

Vad skönt att din katt blev bra!

Cystease har jag fattat hjälper till att läka urinblåsan men eftersom jag tror att min katt tyvärr blivit sjuk av stress :cry: så kanske det inte är så dumt att testa antidepressiv medicin.

Det var troligen orsaken till att min blev sjuk också - veterinären frågade om jag haft hantverkare eller så hemma, vilket jag inte hade så jag vet inte vad det var som stressat henne. Om jag visste skulle jag försöka eliminera orsaken istället för att sätta henne på antidepressiv medicin men det kan vara enklare sagt än gjort.

Jag har hört mycket gott om Feliway, jag tror veterinären rekomenderade det då till min. Det kanske kan vara värt att testa på din!

Precis, det bästa är att angripa orsaken men jag tror att han inte kommer riktigt överens med sin bror.
Det stämmer precis med beskrivningen i artikeln. Katterna är drygt 2 år och denne katt är väldigt undergiven sin bror men jag tycker lägenheten borde vara stor tillräckligt för att de inte ska gå i vägen för varann.
Utanför huset hålls det på med stora markanläggningsarbeten och det är kanske droppen.

Veterinären verkar väldigt engagerad och vi kommer att hålla kontakt. Han ska äta medicin i en månad till att börja med. Detta är kanske en övergående fas.

Jag har funderat på Feliway men iom att jag alltid har fönster o dörrar mer eller mindre öppna så trodde jag inte det skulle funka. Men det kanske går ändå?

Vågar inte svara, sök på Feliway här på Buke, det har diskuterats förut.

*kl*

Puh! nu har jag lyckat få i katten första dosen och det gick bra.
Det är pyttesmå tabletter och han ska ha 1/4 tablett. De gick bra att dela med kniv o trycka in i en godis. Han svalde den hel :d

Jag mår ändå dåligt av att katten ska behöva ha det så här men vet inte hur jag ska lösa situationen annars.

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 814
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama