Feliciano har somnat in

Fantastiske Feliciano 823 somnade in idag 27 år gammal. Vi är många som har eller haft avkommor till honom och som såg honom på tävlingsbanan.

En dålig bild men jag har tagit den själv.

P1010046.jpg
 
Sv: Feliciano har somnat in

Ja fantastiske Fille, vilken häst!

Så sorgligt även om han var gammal, mina tankar är hos Maria med familj, saknaden måste vara enorm :(
 
Sv: Feliciano har somnat in

Här är min uppfödning Ceder e Fille, som föl. Pappa upp i dagen.

061229-11.jpg
 
Sv: Feliciano avliden

Vad skönt att han somnade in i hagen, det önskar jag att min häst också gör den dagen det är dags!
 
Sv: Feliciano har somnat in

Jo, fast det finns ju de som väljer att säga "somna in" även vid avlivningar.
 
Sv: Feliciano avliden

Jo, det är gammalt. Han kan ha haft cancer eller vilken annan sjukdom som helst.
De kanske tog bort honom (verkar vara lite oklart) eftersom han började falla ur osv.
 
Sv: Feliciano avliden

Inte gammalt? Nog är det väl gammalt?
Mycket kan hända när man är gammal. Hjärtat kan stanna bara pang bom t.ex.
 
Sv: Feliciano avliden

27 år är gammalt på ett halvblod, olika raser blir olika gamla. Rätt vanlig ålder bland dem som blir gamla att dö så att säga av sig själv vid. Oftast är det väl hjärtat som lägger av vilket det tyvärr gör även på friska och fräscha i den åldern. En busrunda i hagen eller som i hans fall som hingst kanske styla sig för ett sto som passerar kan vara nog för en hjärtattack i den åldern. Vet flera gamla tävlingshästar som dött i hagen i hög ålder utan att vara "dåliga". I två fall bland de jag känner har det funnits någon som såg exakt vad som hände i båda fallen hände det strax efter utsläpp, en fallet galopperade hela flocken iväg och plötsligt gick den gamle bara i backen död i ett annat fall hade det precis busats och den la sig för att rulla sig, rullade sig en gång och blev sedan liggande död på sidan. Antingen var det ju hjärtat som la av eller aorta som brast, fort gick det i alla fall och man får väl säga den absolut bästa döden för både häst och ägare.

Om man läser vad Maria själv skriver så är det ju ingen tvekan utan han dog av sig själv i hagen.
 
Sv: Feliciano avliden

Jo men..jag tänker en häst som måste haft ett ganska så starkt hjärta ändå med tanke på hans bra kondition. På filmen såg han ju ut att vara i en god kondition också. Fast det kanske inte spelar så stor roll.

Men klart, behöver inte berott på hjärtat så utan som du skriver att aorta som brast, oavsett så är det ett trevligt och bra sätt för dom att dö på.
 
Sv: Feliciano har somnat in

Fast plötslig hjärtdöd är något som ganska ofta händer just vältränade individer när de börjar komma upp i åren. Det gäller både människor, hästar och gamla jakthundar. Fast bättre än så kan man väl knappast gå?

R.I.P. fina hästen!
 
Sv: Feliciano har somnat in

*kl*

Även om det är sorgligt så måste det ändå kännas fint för Maria att han somnade in själv, i sin egen hage och fick vara frisk och pigg ända fram till slutet. Kan man önska ett bättre slut för sin häst liksom?

Vila I Frid Feliciano.
 
Sv: Feliciano avliden

Starkt hjärta? Ja det skulle man ju tycka att en superfräsch häst i sin bästa år med ett OS-guld i bagaget också borde ha. Det hindrade dock inte Hicksteads hjärta att stanna. Plötslig hjärtsvikt är relativt "vanligt", både hos människor och djur. Att en 27 år gammal häst dör av det är helt rimligt då den ÄR gammal.

Feliciano var en ganska fantastisk häst och det finns inget annat sätt jag önskar att mina hästar vandrar vidare på.
 
Sv: Feliciano har somnat in

KL

Jag hyllar också Fille med att skriva i den här tråden.

Det är alltid en sorg att minsta en häst, oavsett ålder. Men för mig känns det som en ynnest att få lämna jordelivet på det sätt som Fille gjorde.

Det måste kännas tomt nu när han är borta.
 
Sv: Feliciano avliden

Starkt hjärta? Ja det skulle man ju tycka att en superfräsch häst i sin bästa år med ett OS-guld i bagaget också borde ha. Det hindrade dock inte Hicksteads hjärta att stanna. Plötslig hjärtsvikt är relativt "vanligt", både hos människor och djur. Att en 27 år gammal häst dör av det är helt rimligt då den ÄR gammal.

Feliciano var en ganska fantastisk häst och det finns inget annat sätt jag önskar att mina hästar vandrar vidare på.

Det var ingen kritik jag skrev, fick bara för mig att hjärtat också blir starkare och "hållbarare" om det är vältränade individer. Men oavsett vad det var han dog av så gick det uppenbart snabbt.

Att jag undrade lite var också att den åldern på halvblod trodde jag är gammalt pga att dom ofta får tas bort av eventuella slitage dom fått genom åren. Inte att halvbloden i sej ofta självdör eller vad man ska skriva vid den åldern.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 485
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
935
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 878
Senast: Angel
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 426
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp