Felaktig analysrapport?

F

Flash

Jag har bokat in mig på ett parti hö, som efter höanalys visade sig ha väldigt högt proteinvärde (60g/kg foder), i alla fall till den lilla hästflock jag har med fångponny bl.a. Nu har jag visserligen ordnat så att jag får byta mitt hö mot annat, med lägre näringsvärde, men höleverantören tycker att vi ska ta ett analysprov till "för säkerhets skull"... Min fråga är alltså hur tillförlitligt en analysrapport är? Ska säga det också att provet togs av en annan tjej som tog in hö från samma fält, samma dag och från samma bonde = alltså exakt samma hö, men jag har fläktat mitt medan hon inte har gjort det. Tack för all information!
/ Flash.

Sv: Felaktig analysrapport?

Varför skulle ditt hö med högt protein vara dåligt för din fångponny? Den har inte ett lägre proteinbehov än vanligt. Protein är inte orsaken till fång..

Hur har provet tagits?

Du och tjejen borde ha olika ts halt på ert hö så ta ett eget prov. Dessutom skiljer sig ett fält från ett ställe till ett annat. Det är därför en analys är ett samlingsprov.

bäst provtagning är att gå diagonalt över fältet och ta prover i det stränglagda gräset - samla i en stor säck, kanske 10 talet prov till samlingsprov.
på skulle bör man ta prov med en borr - om inte det går ¨så är det samlingprov från 10-20 balar som gäller - och då gäller det ta ett representativt prov, inte slita ut material.
sambandet högt protein och fång är inte särskilt stort... däremot har feta ponnyer som får för lite motion och för mycket mat ofta fång - de har ofta typ 2 diabetes - (insulinokänslighet)
fångskadan i hoven behöver repareras - det gör man inte genom att svälta djuret på dåligt foder, skadade vävnader behöver repareras = näring tillförs
jag hörde från Norrland att man sett ett samband mellan sockerrikt vallfoder och fång - detta stämmer bra in i "feta ponny" syndromet

Kan inte annat än hålla med - "som man frågar får man svar" ... Alltså: analyssvaret är ett direkt svar på det prov som sänts in. Hur (och när, gällande ts:en) detta tagits är A och O för att få ett representativt svar.

Gällande fång och proteiner kan jag bara råda trådskaparen att uppdatera sina kunskaper. Foderbyten t ex torde vara en större risk än en relativt hög proteingiva - för hästens näringsbehov kvarstår trots sjukdomen.

Jotack :bow: ! Jag har haft min fångponny i sju år nu och lärt mig otroligt mycket efter hand. Att det är bl.a. obalans i utfodringen - överutfodring eller kraftiga foderbyten o.s.v. som är den störtsa boven i fångdilemmat - inte protein som man trodde förut. Jag vet faktiskt det, och till er som svarat ovan vil jag bara säga en sak - nämligen att man faktiskt kan vara snäll mot folk även på internet. Ni vet inte ett dugg om hur jag sköter mina hästar, eller om min shettis ens är den feta häst som ni genast utgår ifrån!! Jag ställde en enkel fråga - skulle kanske ställt den annorlunda, nämligen om det behövs mer än ett analysprov på ett höparti, och inte tagit upp det här med fång, men det är mitt misstag.

Vad gäller det faktum som jag utgår ifrån, att ett hö med analyssvar som passar till unghästar och tävlingshästar enligt mig och de jag frågat (kunniga människor) inte är lämpligt till fångkänsliga hästar i första hand, så står jag för det!! Talade med min veterinär om det också, och hon håller med mig, så då är hon väl också en okunnig idiot som behöver uppdatera sig i hästlära rent allmänt, i alla fall om man frågar er?

Är det så himla fel att vara försiktig? Att fråga när man känner sig osäker, även om man råkar var en dum lantlolla som det är lätt att klanka ner på eftersom hon inte förtjänar bättre eftersom hon inte FORMULERAR sig 100% rätt i ett inlägg på Buke? Vore det inte mer klandringsvärt om jag trodde att alla hästar kan utfodras likadant - fullblod som falabellor? Jag tar stor hänsyn till att mina shettisar ska få en bra foderstat, men vill också att de ska så pass mycket mat att de faktiskt blir mätta utan att rulla. Enligt min foderrådgivare får jag med tidigare nämnda hö kompensera en liten, näringsrik högiva med halm för att få tillräckligt med grovfoder i foderstaten. Jag tycker därför att ett hö med mer för mina hästar anpassat näringsvärde, där jag kan ge hästarna HÖ och se halmen som boxströ och sysslesättning och inte som höersättning, är att föredra. Ni som tycker att det gör mig som en olämplig hästägare - varsågod!

Senast ändrad av en moderator:

Fortsätter...

Att ts-halten blir annorlunda när man fläktar höet, det säger sig själv, men om proteinhalten skulle förändras? Tveksam, men vågar knappt komentera det... Tjejen som tog och skickade in provet tog från flera balar, samt från fältet. Vi pressade hö ihop, och körde hem vagnar efter hand. Alltså fick vi några vagnar var från hela fältet, alltså samma hö, om ni förstår hur jag menar? Jag utgår från att ett samlingsprov är vad det heter - ett prov som ger en ungefärlig bild på hur värdena på det hö man skickat in, är. Det går ju faktiskt inte att ta prov på varje bal, varken praktiskt eller ekonomiskt!

Proteinhalten ska inte skilja mellan era höpartier. Om du inte har fläktat så mycket att bladen flygit iväg...(skojar bara)...

Det är inte heller säkert att ts-halten skiljer så där jättemycket. Hö har en tendens att ställa in sig efter omgivningen och jag antar att du inte fläktar hela tiden, vilket borde innebära att båda i slutändan har en tshalt på ca 84%.

Protein är ju inte per se (som du redan vet) boven i fångsammanhang, men jag håller med om att det kan vara av vikt att inte heller överutfodra med protein till en ponny som redan visat sig känslig en gång. Jag utgår från att du inte tänker understiga ponnyns behov, men det finns heller ingen större anledning att överstiga det om du nu kan få tag i ett hö som passar behoven bättre.

Tack!!!! Jag är så glad att det finns en människa som tänker som jag i det här fallet!!!! För lagom är ju bäst, och 60g smälbart protein per kg foder är definitivt inte lagom för mina ponnier...

Och nej ;) , jag har inte fläktat höet så bladen blåst av :rofl: - ska kanske göra det till nästa år för att få en lägre proteinhalt :angel: ? (Obs! Det där sista var ett skämt, bäst att förtydliga... det här är ju Bulefalos.)

Jag ber om ursäkt, för mitt inlägg var inte menat att vara elakt. Men att provsvaret visar svar på just det du frågat om är dock ett faktum - och om du är tveksam över hur tillförlitligt analyssvaret är så gäller det faktiskt först och främst att kolla att provet är taget på ett bra sätt.

Gällande kunskaper om fång så är detta just ett anonymt forum, och jag likväl som du kan inte värdera varandras kunskaper genom intuition. Min kommentar blir då att proteinhalt numer inte anses ha mycket med fång att göra, vilket dock tyvärr fortfarande är en vanligt förekommande fråga och dessutom även omnämnt i ditt första inlägg, första meningen.

Det gäller oss alla att ingen kan gissa rätt mellan raderna och även detta är en fråga som vi då kan vara försiktiga i. Jag beklagar om mitt svar inte passade din fråga, men så mycket fakta som nu finns i tråden fanns inte då.

Flash skrev:
Tack!!!! Jag är så glad att det finns en människa som tänker som jag i det här fallet!!!! För lagom är ju bäst, och 60g smälbart protein per kg foder är definitivt inte lagom för mina ponnier...

Och nej ;) , jag har inte fläktat höet så bladen blåst av :rofl: - ska kanske göra det till nästa år för att få en lägre proteinhalt :angel: ? (Obs! Det där sista var ett skämt, bäst att förtydliga... det här är ju Bulefalos.)

Jag tycker ni resonerar fel. Det finns inte en endaste studie (utom en gammalsvensk vars slutsatser har reviderats) som tyder på att proteinhalten i grovfoder har ngn som helst betydelse för utlösandet av fång. Däremot finns 100tals studier som ser ngn slags samband med kolhydrater samt med övervikt.

Nu finns det i regel obetydligt med stärkelse i grovfoder men stora mängder av olika andra kolhydrater varav en del såsom de sk fruktanerna experimentellt kunnat framkalla fång. Nu är det troligt att det inte bara finns dessa utan andra, ännu upptäckta, samband mellan fång och kolhydratmetabolismen också.

Vad man klart dock klart kan säga är att vara ponny, att vara överviktig och att inta mkt kolhydrater är riskfaktorer för att få fång. Alltså bör man ha ett hö med hög proteinhalt för att man inte ska behöva ge så mkt hö för att tillfredsställa proteinbehovet så att energitillförseln blir onödigt hög. HH

Men menar du då att du tycker att det är bra att ge minimalt med hö, kanske tom för lite? Eller menar du att man ska plussa på med halm? Jag resonerar som så att fång utlöses av en störning av tarmfloran. Visst är man inne idag på att det ffa är fruktaner (eller iaf lättlösliga kolhydrater) som är den stora boven men all överutfodring innebär ju en belastning på kroppens organ. Och visst är risken med proteinöverskott från grovfoder i princip obefintlig på en normal frisk häst. Men kolhydraterna i hö kan ju variera mycket i sammansättning också.

Bubbla skrev:
Men menar du då att du tycker att det är bra att ge minimalt med hö, kanske tom för lite? Eller menar du att man ska plussa på med halm? Jag resonerar som så att fång utlöses av en störning av tarmfloran. Visst är man inne idag på att det ffa är fruktaner (eller iaf lättlösliga kolhydrater) som är den stora boven men all överutfodring innebär ju en belastning på kroppens organ. Och visst är risken med proteinöverskott från grovfoder i princip obefintlig på en normal frisk häst. Men kolhydraterna i hö kan ju variera mycket i sammansättning också.

Så här menar jag:
Hypotetiska lättfödda hopponnyn Rustibuss med match vikt 300 och övervikt 50-75 kg. Hans behov inkl arbetstillägg kan vi uppskatta till 250-300 gr SRP och 40 MJ.

Om höet har 30 gr SRP och 7 MJ får man ge 10 kg för att nå proteinbehovet och Rustibuss får i sig 30 MJ för mkt i energi dvs han blir ännu tjockare.
Alternativt får man trixa och minska grovfodergivan och lägga till proteinkoncentrat eller ge en blandning av höet och lusern.

Om höet har 60 gr SRP och 7 MJ går det åt 5-6 kg för att tillfredställa proteinbehovet och med 6 kg hö blir det helt perfekt med energin - 42 MJ.

Ponnyn kan då föda sig på enbart grovfoder vilket är det absolut säkraste fodermedlet. Dessutom väldigt enkelt och billigt för ägaren. Alltså - proteinrikt hö är klart att föredra. HH

HelenaHandberg skrev:
Jag tycker ni resonerar fel. Det finns inte en endaste studie (utom en gammalsvensk vars slutsatser har reviderats) som tyder på att proteinhalten i grovfoder har ngn som helst betydelse för utlösandet av fång. Däremot finns 100tals studier som ser ngn slags samband med kolhydrater samt med övervikt.

Nu finns det i regel obetydligt med stärkelse i grovfoder men stora mängder av olika andra kolhydrater varav en del såsom de sk fruktanerna experimentellt kunnat framkalla fång. Nu är det troligt att det inte bara finns dessa utan andra, ännu upptäckta, samband mellan fång och kolhydratmetabolismen också.

Vad man klart dock klart kan säga är att vara ponny, att vara överviktig och att inta mkt kolhydrater är riskfaktorer för att få fång. Alltså bör man ha ett hö med hög proteinhalt för att man inte ska behöva ge så mkt hö för att tillfredsställa proteinbehovet så att energitillförseln blir onödigt hög. HH

Tyvärr har jag ingen möjlighet att sätta mig in ens en bråkdel av de 100-tals forskningsresultat som du nämner i ditt inlägg - men jag utgår från att fång är mer kompliserat än vi egentligen vet idag. Först och främst är det numera inte bara tjocka ponnier på kraftiga beten som ligger i riskzonen. Jag har en kompis som jobbar på djursjukhus och enligt henne kommer det in minst lika många, stora vältränade storhästar med fång. En uppfattning som delas av min distriktsveterinär. Jag har aldrig ens påstått mig vara expert på fång, men jag har i alla fall lyckats hålla min ponny frisk från det i fem år nu, och det känns som en seger om än i liten skala!

Jag tror det enda sättet för oss att enas om någonting, är att inse att man inte behöver hålla med. Jag skulle inte drömma om att svältföda min häst på grovfoder bara för att det "sägs" vara det bästa för en fångponny. Är f.ö. ingen slav under fodertabeller heller, men tycker att hästar ska äta hö i första hand (under stallperioden) och kraftfoder i den mängd som behövs för att komplettera.

Mitt nuvarade hö, som är fjolårshö och samma som hästarna ätit av sedan förra hösten, har en proteinhalt på 35 g/kg foder. Det nya ligger alltså på 60g/kg foder. För att citera analysrapporten som ligger här bredvid så ska stuteri och unghästar ha en smältbar råproteinhalt på mellan 40-65g/kg foder, idealvärde 60g/kg foder. Fritidshästar och tävlingshästar ska i motsvarande ha ett grovfoder på mellan 25-50g råprotein per kg foder, idealvärde 40g/kg foder. Enligt fjolårets foderstatsberäkningar ska en fånghäst utfodras så balansen mellan energi och protein ligger på ca 5-5,5 g smb.rp/MJ (smb.rp delat med MJ). Då blev svaret på den matematiska övningen 5,1. I år skulle den hamna på 8,7.

Jag hoppas verkligen att vi en dag VET hur vi bäst skyddar våra hästar från fång. Min Asterix tål bete om han släpps lite senare än vad som är normalt, och får gå på magert bete. Varför ska jag då göra tvärtom när det gäller grovfoder? Ge kraftigt men lite när han mår så mycket bättre av att ha att tugga på av hö av normala, svenska andraskördsvärden? En shetlandsponny får inte drivor med hö ens då, så varför ens tänka tanken av att ge ännu mindre?

Jag har dessutom redan bytat bort mina 400 balar mot fint hö med för mig mer normala analysvärden. Slutet gott, allting gott :) !

Tack för att du delade med dig av dina synpunkter! :bow:

Jag måste nog hålla med Flash lite här. Du förutsätter att fånghästen är en överviktig ponny. Vilket ofta är sant men inte alltid. Och så jämför du med ett hö med ickeideal kvot med ett med en hög kvot. Det ideala borde väl vara att ha ett hö med kvot 6 och bara fodra med det? Jag menade aldrig att hon skulle överutfodra energi utan snarare försöka ligga rätt på båda och inte överutfodra proteinet. Vi är nog egentligen inte så oense men iaf...

Till Flash: Vad skönt att det har löst sig! Och har du lyckats hålla din ponny borta från fång i fem år så vet du ju hur du ska göra. Då förutsätter jag att ponnyn är i lagom hull och har ett lagom proteinintag. Dock ska man ta siffror om idealhö med en nypa salt tycker jag. Vem gav dig siffran på 5-5,5 g smb.rp/Mj? Rent fysiologickt ligger ju behovet för underhåll runt 6.

Bubbla skrev:
Jag måste nog hålla med Flash lite här. Du förutsätter att fånghästen är en överviktig ponny. Vilket ofta är sant men inte alltid. Och så jämför du med ett hö med ickeideal kvot med ett med en hög kvot. Det ideala borde väl vara att ha ett hö med kvot 6 och bara fodra med det? Jag menade aldrig att hon skulle överutfodra energi utan snarare försöka ligga rätt på båda och inte överutfodra proteinet. Vi är nog egentligen inte så oense men iaf...

Till Flash: Vad skönt att det har löst sig! Och har du lyckats hålla din ponny borta från fång i fem år så vet du ju hur du ska göra. Då förutsätter jag att ponnyn är i lagom hull och har ett lagom proteinintag. Dock ska man ta siffror om idealhö med en nypa salt tycker jag. Vem gav dig siffran på 5-5,5 g smb.rp/Mj? Rent fysiologickt ligger ju behovet för underhåll runt 6.

Hej Bubbla!
När jag köpte Asterix, som ponnyn heter, hade han fång varje sommar, ofta mer än en gång. Han var fem år gammal och det fetaste djur du kan tänka dig. Första gången jag såg honom var han så ovig och otymplig att han fick backas in i boxen eftersom han inte kunde vända själv i den och krubba och vattenspann var i boxfronten. Han gick på bete tillsammans med mjölkkor och utfodrades vintertid med samma ensilage som korna = dålig i magen konstant. Han hade haft fång regelbundet sedan han var ett år och kom till gården. "Behandlades" med filmjölk och bikarbonat. Mycket värre kan det vara när man är shettis :cry: .

Asterix är idag 12år och min absoluta ögonsten :love:! Han har bott här i sju år nu. Det finns inget jag inte skulle göra för att han och de andra två hästarna ska ha det bra, och då som i den här tråden genast bli beskylld för att var okunnig och nästintill hänsynslös när det gäller huruvida ponnyn är i lagom hull eller ens får tiilräckligt med näring - :eek: - förlåt om jag reagerar med motanfall :o :devil: ! Jag anser att mina hästar har lagom hull, min veterinär anser också det och min alldeles underbara hovslagare :love: brukar alltid kommentera att det är så trevligt att se små shettisar som inte rullar fram utan är i form. Speciellt Asterix är jag noga med att han inte ska vara tjock eftersom han har en dålig bogled som skonas bäst av att inte behöva bära onödig övervikt, och så var det ju det här med fången...

Jag brukar ta hjälp av en foderrådgivare på Kraf*t, så siffror och beräkningar kommer därifrån. Jag har i just det här fallet, med mitt "knepiga" hö rådfrågat också en annan foderfirmas foderrådgivare, och samtliga anser att proteinhalten är för hög för just mina hästar. Visst går det att beräkna en bra foderstat, i alla fall på papperet, men det förutsätter att hästarna accepterar att få mycket lite hö och som kompensation får halm istället, samt lite kraftfoder av näringsfattig sort (behöver väl inte redogöra för exakta foderstater, kanske?). Jag kan ju tycka - om jag får det utan att ha mer kunskap i ämnet än egen erfarenhet? - att det är bättre att försöka hålla foderstaterna så nära den jag har nu, om inte annat för att den fungerar och för att då slippa så stora foderbyten. Det kan jag med höet jag ska byta till :bow: :banana: .

Tack för ditt inlägg, nu ska jag ut till stallet och se om hästarna vill in :love: !!

/Flash.

Senast ändrad av en moderator:

Shettisar är svåra...har en själv och det är absolut svårast att hitta på en vettig foderstat åt honom. Man har ju så lite att spela på.

Men om du hittat nivåer som du vet att han funkar på och mår bra och ser fin ut i hullet på så finns det ju ingen anledning att ändra på dem. Det är ju så man gör i all foderstatsberäkning, tabellvärden är bra men man måste ju också se till individen. Har du lyckats med ett så "hopplöst" fall som din så skulle jag fortsätta i samma tankegång. Papperskunskap är jättebra men räcker inte alltid.

Bubbla skrev:
Shettisar är svåra...har en själv och det är absolut svårast att hitta på en vettig foderstat åt honom. Man har ju så lite att spela på.

Men om du hittat nivåer som du vet att han funkar på och mår bra och ser fin ut i hullet på så finns det ju ingen anledning att ändra på dem. Det är ju så man gör i all foderstatsberäkning, tabellvärden är bra men man måste ju också se till individen. Har du lyckats med ett så "hopplöst" fall som din så skulle jag fortsätta i samma tankegång. Papperskunskap är jättebra men räcker inte alltid.

Nej, precis, beräkningar på papper är en sak, men det viktigaste är ändå att se hur hästen mår! Man är ju vad man äter :d , och hästar är olika varandra i många avseenden, och att helt förlita sig på foderstatsberäkningar tror jag inte heller är bra. Som du säger - "papperskunskap" räcker inte alltid!

Tack för dina inlägg! Känns bra att det åtminstone finns någon som ser det hela lite som jag ;) ...

/Flash.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka