Sv: Felaktig analysrapport?
Bubbla skrev:
Jag måste nog hålla med Flash lite här. Du förutsätter att fånghästen är en överviktig ponny. Vilket ofta är sant men inte alltid. Och så jämför du med ett hö med ickeideal kvot med ett med en hög kvot. Det ideala borde väl vara att ha ett hö med kvot 6 och bara fodra med det? Jag menade aldrig att hon skulle överutfodra energi utan snarare försöka ligga rätt på båda och inte överutfodra proteinet. Vi är nog egentligen inte så oense men iaf...
Till Flash: Vad skönt att det har löst sig! Och har du lyckats hålla din ponny borta från fång i fem år så vet du ju hur du ska göra. Då förutsätter jag att ponnyn är i lagom hull och har ett lagom proteinintag. Dock ska man ta siffror om idealhö med en nypa salt tycker jag. Vem gav dig siffran på 5-5,5 g smb.rp/Mj? Rent fysiologickt ligger ju behovet för underhåll runt 6.
Hej Bubbla!
När jag köpte Asterix, som ponnyn heter, hade han fång varje sommar, ofta mer än en gång. Han var fem år gammal och det fetaste djur du kan tänka dig. Första gången jag såg honom var han så ovig och otymplig att han fick backas in i boxen eftersom han inte kunde vända själv i den och krubba och vattenspann var i boxfronten. Han gick på bete tillsammans med mjölkkor och utfodrades vintertid med samma ensilage som korna = dålig i magen konstant. Han hade haft fång regelbundet sedan han var ett år och kom till gården. "Behandlades" med filmjölk och bikarbonat. Mycket värre kan det vara när man är shettis
.
Asterix är idag 12år och min absoluta ögonsten
! Han har bott här i sju år nu. Det finns inget jag inte skulle göra för att han och de andra två hästarna ska ha det bra, och då som i den här tråden genast bli beskylld för att var okunnig och nästintill hänsynslös när det gäller huruvida ponnyn är i lagom hull eller ens får tiilräckligt med näring -
- förlåt om jag reagerar med motanfall
! Jag anser att mina hästar har lagom hull, min veterinär anser också det och min alldeles underbara hovslagare
brukar alltid kommentera att det är så trevligt att se små shettisar som inte rullar fram utan är i form. Speciellt Asterix är jag noga med att han inte ska vara tjock eftersom han har en dålig bogled som skonas bäst av att inte behöva bära onödig övervikt, och så var det ju det här med fången...
Jag brukar ta hjälp av en foderrådgivare på Kraf*t, så siffror och beräkningar kommer därifrån. Jag har i just det här fallet, med mitt "knepiga" hö rådfrågat också en annan foderfirmas foderrådgivare, och samtliga anser att proteinhalten är för hög för just mina hästar. Visst går det att beräkna en bra foderstat, i alla fall på papperet, men det förutsätter att hästarna accepterar att få mycket lite hö och som kompensation får halm istället, samt lite kraftfoder av näringsfattig sort (behöver väl inte redogöra för exakta foderstater, kanske?). Jag kan ju tycka - om jag får det utan att ha mer kunskap i ämnet än egen erfarenhet? - att det är bättre att försöka hålla foderstaterna så nära den jag har nu, om inte annat för att den fungerar och för att då slippa så stora foderbyten. Det kan jag med höet jag ska byta till
.
Tack för ditt inlägg, nu ska jag ut till stallet och se om hästarna vill in
!!
/Flash.