Fel vinkel i kotan + hovböldsfråga

T

Tican

På höger fram har min pålle fått en konstig vinkel på kotan. Så alla inklusive mig själv förstår, kan man säga att hovskägget är närmare marken. ;)

Anar att det beror på vår nya hovslagare, att hon är felverkad? Vad kan det annars vara? Ska kontakta veterinär imorgon. Hon är inte halt eller öm (än) iallafall.

Och för knappa tre månader sen hade pållen en liten hovböld på höger bak, som hovis karvade bort. Han la på nån tjäragrej (ser ut som fin asfalt, tappade namnet på det bara för det..) på, som ramlade av efter nån dag, och sen skjöljde jag med vatten och lite jodopax varje dag i ett par veckor. Hon var lite känslig runt det benet i precis innan o efter bölden togs bort, men det försvann snabbt. Däremot, vår granne säger att det är fel att ha skor på henne då? Det är ju som ett jack i hoven, men kan egentligen inte tänka mig att hon skulle lida av det? Har ju dessutom gått en verkning sen dess.

Borde vi byta hovslagare kanske? :crazy:

Sv: Fel vinkel i kotan + hovböldsfråga

Om hovskägget är närmare marken så har du säkert väldigt låga trakter på hoven..Är hovlsagaren du anlitar utbildad..?
Det är himla farligt att för låga trakter och helst om dom är olika på båda hovarna..
Vi har ett sto hemma som har känsliga sulor och har haft flera hovbölder, du SKA ha skor och gärna sulor för att avlasta..Skulle vi inte ha skor o sulor på vårat sto efter en hovböld så skulle hon inte ta sig ut ur boxen över huvudtaget. Om man har skurit ur en hovböld så blir dom ju lite öm och man måste försöka avlasta det på något vis, plus att du lär ha någonting för där ni har karvat ur så det inte kommer in skit där..
Jag tycker du ska ta ut en annan utbildad hovslagare för att kolla vinklarna på din häst...låter inte bra! Det kan bli lånvariga andra problem med hästen om dom går med fel vinklar.
Du har ingen bild på hästens hovar ???

Man kan inte säga att trakterna är för låga utan att titta på hur hoven ser ut i övrigt.

Förstår inte vad du menar med fel vinkel i kotan.
Har hoven bakåtbruten tåaxel?

Sudd skrev:
Om hovskägget är närmare marken så har du säkert väldigt låga trakter på hoven..Är hovlsagaren du anlitar utbildad..?
Ja.

Jag tycker du ska ta ut en annan utbildad hovslagare för att kolla vinklarna på din häst...låter inte bra! Det kan bli lånvariga andra problem med hästen om dom går med fel vinklar.
Ja, tyvärr. :(

Ska försöka greja bild..

jag håller med HannaZ om att man inte kan uttala sig om vinklarna bara utifrån om trakterna är låga eller inte.

Sedan är det ingen fara att låta bli att sko. Är bölden utläkt finns ingen anledning att oroa sig, och din häst ömmar uppenbarligen inte!

Låter ju som om antingen trakten är för låg eller tån är för lång, när det dessutom inträffar när man precis har ny hovslagare så låter det som en felverkning. Ta ut en hovslagare som kan korrigera det innan det blir skador på benen. Är det mycket den bryter bakåt så skruva i låga broddar(räcker säkert med blindbroddar) i hoven fram tills hovslagaren kan åtgärda det för att avlasta benet/få upp rätt vinkel. Undvik belastning/ridning tills det är åtgärdat om det är stor genomkotning.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 892
Senast: skuggi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 386
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka