Fel tecken i passet - hur petig ska man vara?

Görel

Trådstartare
Moderator
Fick hem lillens pass idag och upptäckte att en del av id-kontrollantens teckenbeskrivning av honom tagits bort!

Han är född med en vit överläpp plus ett vitt C mellan näsborrarna. Detta började snabbt glida ihop och idag kan man se de ursprungliga tecknena men runt och över är det kanske 75% vita strån och resten svarta som resten av hästen. Id-kontrollanten skrev "schatterad mule" men detta har tagits bort och ersatts av snopp. I mina ögon är det fel, får han inte ha schatterad mule ska kan ha snopp plus vit överläpp, för han föddes ju med två tecken i den regionen.

Är jag överdrivet petig eller tänker jag rätt?

Ska se om jag kan ta en vettig bild på hans söta näsa i morgon!

Sv: Fel tecken i passet - hur petig ska man vara?

Hej!
På fölmönstringen hade jag en tecknare som ritade av min fölunge som sedan fick en vit hov ist för svart och när jag sedan mötte henne på 1årstestet då hon kontrollerade honom igen så sa hon att "det där skulle jag ha ritat om..! om du tänkt gå vidare till att godkänna honom så kontakta mig så ritar jag om". men hon menade på att om jag inte ska sälja honom så hade han endå så många konstiga tecken som särskilljde honom.

Men nu till dig, jag tycker att du ska kontakta hon/han som ritade och be den rita om, för om hästen skulle säljas så kan de vara petit..

Du har kanske missförstått, det är ritat rätt men skrivet fel.

Jag fick ju också ett litet fel i mitt föls pass, men det gick väldigt smidigt att få det åtgärdat! Jag skickade in det och på ca 10 dagar hade jag fått tillbaks det rätt igen! :bow:

Så jag är glad att jag ändrade det även om jag tänkte strunta i det först... det gällde "bara" rätt födelsedatum (månad och dag) för mig.

Jag kommer ihåg att du fick fel födelsedatum och det tycker jag är viktigt att det är rätt. När jag såg att Cedilj fått fel tecken trots att den stackars id-kontrollanten slog i sina böcker för att kolla vad hon skulle kalla en sån mule för blev jag lite irriterad men undrar om jag är för petig.

ASVHs kansli har stängt idag men jag ska ta en bild på tecknena och maila till dem så att de får se hur de ser ut i verkligheten.

Jag har inte sett hur det ser ut, men spontant tror jag att det skulle ha stått namnet på tecknet och att tecknet är schatterat.
För han ser väl inte likadan ut över hela mulen?

Sen får du också komma ihåg att tecknen ser olika ut på sommaren och vintern. De flesta tecken är mindre på sommaren, när pälsen är kort.

Han ser inte likadan ut på hela mulen utan har både vit och svart hud. Överläppen har vit hud och jag är nästan säker på att C-et också har det.

Han har ju sabinoanlag på både fädernet och mödernet så jag räknar med att hans tecken kommer att förändras över tiden men jag tänker att den vita huden ändå består?

OT

Kan man ändra även om det var rätt när de var föl?,

och måste huden vara vit/rosa för att det ska räknas som tecken?

Jag har fyra felreggade hästar, iof bara "småpsaker". anledningen att jag bryr mig är att alla tre är mörkbruna nästan utan tecken, och ingen har brytt sig om att måla av kastanjerna.

den nyaste- fölet var jag ändå med, och hon har iaf lite fler virvlar än normalt, + strumpa plus stjärn. Men tror att henne stjärn (tyvärr) kommer bli stickelhårig (är det det som är schatterad?).
Men jag tycke rhon har tydliga, men små vita fläckar på över, underläpp + mule, men detta sa de att de inte tog med eftersom inte huden var färgad?
http://joizmeds.mittspejs.se/P1763751

Hennes storebror är reggad som mörkbrun med stjärn, men som sagt så är stjärnen väldigt stickelhårig nu..
http://joizmeds.mittspejs.se/P1700491

deras mor är reggad som mörkbrun utan tecken, där har de missat både virvlar, vita strån i pannan och vit över/underläpp... Grejen är den att jag kan egentligen inte garantera att det ens är "rätt" häst.. men antagligen så ritade de henne som ohanterad halvåring så de har väl inte ens sett.

så jag säger som TS, hur petig ska man va?

Jag vet inte vad du har för ras, men på de raser som SHs ID-kontrollanter gör ID-beskrivningar till finns inga som helst instruktioner om att rita av några kastanjer.

Det är inte helt fel med chipmärkning och om jag inte är felunderrättad så kommer ID-beskrivningens betydelse minska nu när ID-märkning (chip eller annan märkning, t.ex frysmärkning) blir obligatorisk till sommaren. Jag har dock inte fått full information om detta ännu.

Jag vet inte vad du har för ras, men på de raser som SHs ID-kontrollanter gör ID-beskrivningar till finns inga som helst instruktioner om att rita av några kastanjer.

Det är inte helt fel med chipmärkning och om jag inte är felunderrättad så kommer ID-beskrivningens betydelse minska nu när ID-märkning (chip eller annan märkning, t.ex frysmärkning) blir obligatorisk till sommaren. Jag har dock inte fått full information om detta ännu.

Ja kastanjer har ju alla hästar så varför skulle dom ritas av för?
det har jag då aldrig sett i ett pass...

SWB, men såg nu att det var om det skulle funka om FEI-pass, men där står det iaf:
"Konturerna av varje kastanj ritas i gällande fyrkant (fyra stora rutor) om hästen inte har några särskilda kännetecken och har färre än tre virvlar"

Såg nu också att de ritat dit en virvel förmycket på min häst, står att hon har två i ansiktet, men hon har bara den vanliga.
däremot har honen tydlig ink på bringan (min förra pålle fick med ink/bortopererad ink i passet)

De två yngre som vi själva fött upp är ju chipmärkta, men de två äldre blev inte det när vi ville just pga att hon som chipmärkte inte ville chippa hästar där hon inte kunde se att det var rätt häst på/i passet :crazy:

så vad gör man? blodtypar, DNA-testar? båda har "gammal" stam vet ej om föräldrarna finns i databasar. och båda har typ 5-10 helsyskon..

KL

Nu har jag fotat den söta näsan. Man ser tydligt att han har två områden med vit hud och skulle man vilja göra det till ett tecken är det väl snarare än vit överläpp som flutit ut.

Tv005.jpg

Jag hade kallat det för snopp.
Och jag hade framförallt inte bemödat mig med att ändra det i passet, då tecknet finns inritat och benämningen snopp står för en "vit fläck på näbben nånstans".

Det finns tyvärr inga riktigt bra riktlinjer att följa för hur varje tecken "ska se ut" för att räknas som respektive tecken.

kl

Lite trådkap....
Mitt föl hade "schatterad snopp" men det står bara snopp i passet. Jag struntade i att ändra? Vad tycker ni? Gjorde jag rätt eller kan det bli problem?
mvh Anna

I såna fall har han ju två snoppar eftersom huden är opigmenterad på två ställen. Dessutom stämmer teckningen i passet inte längre överens med hur han ser ut idag.

Jag hade inte bemödat mig att ändra i passet. Det händer så mycket under en hästs liv att någon vit fläck här och där är obetydlig i slutändan. Så länge det är nästan rätt och man inte tror att det är en annan hästs pass så hade jag inte oroat mig.

Min tvååring har en vit bukfläck som ID-kontrollanten helt enkelt missade. Dock lät det som att de flesta hästar med vita tecken behövde få sina tecken i passet omritade sen när det var dags för treårs, så hon tyckte jag gott kunde vänta med att komplettera/ändra tills dess.

Jag säger som de flesta andra, jag hade räknat det som snopp.
Vår ena Camaro avkomma har en liten snopp på överläppen, syns mkt tydligt vintertid (5 krona typ), sommar tid ser den eenbart ut som ett litet vitt streck...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka