Fel stickkontakt, vad göra?

gul_zebra

Trådstartare
Fick en fin fönsterlampa idag. Tänkte hänga upp den men uttaget jag har är ett litet med 3 hål, kontakten på lampan är en vanlig med 2 pinnar. Uttaget är ett sånt där väldigt litet, så jag kan inte sätta kontakten i bara två hål där som föreslagits när jag googlat, då den är för bred för uttaget...

Det hela slutade med att jag fick sätta lampkontakten i en förlängningssladd, som i sin tur drogs till en skarvsladd som i sin tur sitter i ett vanligt uttag med två pinnar. På- och avknappen på lampan når jag öht inte utan en stol så den får stå konstant på så får jag använda strömbrytaren på skarvsladden. Det funkar, men det är inte vackert... Skulle helst sätta lampans kontakt direkt i uttaget som finns, men hur sjutton ska jag bära mig åt för att få till det?

Ska väl nämna att jag bor i hyresrätt, kan således inte ställa mig och byta uttag hur som helst. Huset är byggt på 70-talet om det spelar någon roll.
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Som Enya skriver, byt kontakten på lampan! Du har säkert nån i din omgivning som kan visa dig hur man gör så att du kan fixa det själv i fortsättningen.
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

yes, morsan ska byta åt mig. Känns bara galet omständigt, hade hellre sett att det fanns typ nån adapter eller nåt. Man hade ju gärna kunnat byta lampa rakt av sen också liksom utan att behöva pilla med kablar och elände :p
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

yes, morsan ska byta åt mig. Känns bara galet omständigt, hade hellre sett att det fanns typ nån adapter eller nåt. Man hade ju gärna kunnat byta lampa rakt av sen också liksom utan att behöva pilla med kablar och elände :p

Den där kommentaren måste va så 2000talet...

Varför finns ingen adapter :rofl:
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

yes, morsan ska byta åt mig. Känns bara galet omständigt, hade hellre sett att det fanns typ nån adapter eller nåt. Man hade ju gärna kunnat byta lampa rakt av sen också liksom utan att behöva pilla med kablar och elände :p

Jag försökte få min mamma att byta kontakt på min gamla spelande julkyrka. Jag fick sladd, kontakt och lamphållare av henne så det inte skulle behöva vara något skarvande... men icke att hon ville. Jag får vackert göra det själv :wtf:

Adapter, haha, ja varför ska livet vara så komplicerat liksom! :p
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Haha jamen vad fan, finns det reseadapter så borde det väl kunna finnas en stenåldersuttagsadapter också! :D
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

När jag gick i skolan fick vi lära oss att byta kontakter på lampor, tom byta väggkontakter, fick inte ni göra det?
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Nepp, inga elgrejer här. Men w00t, tom väggkontakter? Jag trodde man skulle vara elektriker för att få pilla med sånt öht :o
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Det var som fan! Nu vet jag iofs inte vad enfas är men iaf.
Det kan förklara varför den som kom och bytte kunde byta en kontakt som glappade förra året. Trodde inte han var elektriker nämnligen :p
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Inte kontakter men att skarva sladden och sätta på kontakt på fick vi göra i 7:e klass på tekniken :)
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Enfas är den vanliga typen av stickkontakt, som tex datorn har. Sen finns det trefas, vilket spis och tvättmaskin bör gå på och har mycket starkare ström. Den får man inte hålla på med själv.
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Jag har inget minne av att vi fick hålla på med stickkontakter. Jag kämpade länge med att tillverka en skruvmejsel och fick lägst betyg i klassen, en 2a. Läraren var generös med betygen.
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Enfas är den vanliga typen av stickkontakt, som tex datorn har. Sen finns det trefas, vilket spis och tvättmaskin bör gå på och har mycket starkare ström. Den får man inte hålla på med själv.

Får du visst, men för att försäkringar etc ska gälla måste en behörig elektriker komma och godkänna dit arbete.

Om jag inte minns helt fel.
 

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 370
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp