Fel på katten, 16 år gammal.

obbbi

Trådstartare
Hej! Min 16 åriga bonde katt har inte mått så bra de senaste dagarna, han verkar vara hård i magen då han försöker göra sina behov inomhus(aldrig gjort det innan) men inget som kommer ut. Han är rastlös o luffar runt i huset hela tiden, samt lite små deppig. Förlorat lite vikt.

Han äter speciell torrfoder, en påse bötmat om dagen och alltid tillgång till vatten. funderar på ifall man borde bara ge han blötmat ett par dagar för att sätta igång magen och kanske mjölk för att få i han mer vätska, eller vad tror ni?

Alla tipps o råd uppskattas så länge dom är snälla o respektfulla, är ju min kära vän vi talar om :cry:
 
Sv: Fel på katten, 16 år gammal.

Blötmat tror jag är en bra idé för att få igång magen.
Min katt äter en medicin som kan göra att hon blir hård i magen, så min veterinär tipsade om messmör om det skulle knipa :) . Så testa det. Och ställ fram flera koppar med vatten runt om i lägenheten. Och mera blötmat. Kanske byta lite succesivt så du inte får motsatt problem och en uttorkad katt istället.

Men jag hoppas du får råd från någon som vet mer än mig, jag har aldrig haft förstoppningsproblem på min katt utan svarar bara utifrån lite halvteoretiska kunskaper.

Lycka till!
 
Sv: Fel på katten, 16 år gammal.

Jag skulle ringa och höra med en veterinär. Kissar han? Min betedde sig liknande när han hade stopp i urinröret och då var det akut in till veterinären som gällde. Hoppas det löser sig.
 
Sv: Fel på katten, 16 år gammal.

Tack för tippsen. Musen21- ja han kissar, han äter speciell mat mot njursten och beter sig inte som det är problemet. Verkar mer vara problemet att han är extremt hård i magen.

Han har varit så här innan och då ringde vi veterinären, men allt de sa va att mata han med koktfisk o ris så han får det nu också, men inte hjälpt lika fort som det gjort innan därför jag ber om hjälp här om ni har några andra tipps!
 
Sv: Fel på katten, 16 år gammal.

1. Veterinär !!!

2. Om ni är hyfsat säkra på förstoppning - Paraffin från apoteket, fort !
 
Sv: Fel på katten, 16 år gammal.

Ja han bajsar, men han måste anstränga sig mer. Nu har han fått mycket bättre aptit när han bara får mjukmat så förhoppningsvis går det åt rätt håll :)
 
Sv: Fel på katten, 16 år gammal.

Lactulos - 1 ml två gånger om dagen. Smörjer avföring och tarmväggar så det lättare glider igenom.
Och sen blötfoder om han har lätt att bli hård i magen, så det inte händer igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 559
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 680
Senast: mackan
·
Katthälsa Hoppas på att några av de duktiga insatta kattmänniskorna på forumet kan tipsa : Jag har en 17 årig senior som jag haft sen han var ett...
2
Svar
39
· Visningar
4 297
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Jag har en gammelkatta på 18-21 år, vi vet inte riktigt då en kompis till mig fick henne från ett katthem och fick då reda på att kattan...
Svar
4
· Visningar
6 119
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp