fel med bebisspråk?

mino

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på vad ni säger om det här med bebisspråk. ;) Jag babblar ganska mycket med hästar, särskilt om jag är ensam (förutom hästarna då...). Men så råkade jag få upp en gammal nyhet här från buke där det lät som att det inte var riktigt bra (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=464438&highlight=olyckskorp )

Finns det några nackdelar med att jollra/småbabbla med hästar? Och då menar jag mer än ett "Bra där" då och då och självklart inte om hästen gör nåt fel. Vad säger ni?

Sv: fel med bebisspråk?

Jag jollrar rätt mycket, men det är för att då ler jag, jag spänner av och hästen känner att jag är tillfreds och nöjd. Ju mer "slipad" jag är, desto tystare är jag. Men jag ser ingen nackdel med att prata mycket, dock så är det nyttigt att vara tyst ibland för att pejla av hur effektiv man är med sitt kroppsspråk...

Allt som man gör mkt av förlorar menig för hästen. Använder man vid ridning tex mkt drivande skänklar så blir hästen skänkeldöv, pladdrar man mkt så blir den "pladderdöv".
Sen är det bara att välja hu rman själv vill ha det. Mig personligen spelar det inte så stor roll om hästen inte lyssnar på vad jag säger.

Hästen vänjer sig ju vid människan som tar hand om den så om man normalt pratar mycket med den så kan jag tänka mig att den reagerar om man helt plötsligt blir tyst eller tvärtom beroende på vad den är van vid.

Men så länge man håller ljudnivån på snacket lågt tycker jag att det är okej. Hästar kan man ju prata med allt om! De stackarna får nog höra en hel del ur våra liv... Men det är också skönt att vara i stallet och det är bara tyst och det inger ju ett visst lugn det också

själv så e jag väldigt tyst när jag e med hästen jag berömmer ibland med rösten i ridningen och borstning..
tycker det är underbart skönt att sitta i bocen och se på när hon äter o bara njuta av synen av min vakcra lille ponny
men jag e ganska mkt imot bäbisspråk.. tycker d låter fel då jag anser att hästarna e för kloka varelser för att få ´lyssna på det. men det är min personliga åsikt

Men på mig har det nån sorts terapeutisk effekt att småbabbla om det jag tänker. Typ "men vad har du gjort i hagen du är ju lerig i öronen också, hade ni kul du och grabbarna...men är du snorig, lugn så ska jag torka... ;)

Det verkar inte som om någon har något direkt argument mot det hela så då fortsätter jag nog.

Jag babblar alltid när jag blir nervös... Både vid ridning och hantering. Babblet försvinner ju säkrare jag känner mig med hästen, men med nya hästar babblar jag alltid mestadels för att hålla mitt eget lugn. Tycker det är bättre än att hästen känner om jag är nervös.

oh well. hästen är iallafall för mig min bäste vän.
och ens bästa vänner talar man med.
med bebisspråk eller utan (jag har personligen ngt enormt imot bebisspråk i alla lägen men...det är för mej en bebis som inte kan prata rent :devil: )

Jag brukar föredra lugna viskningar och kroppspråk.
Och jag har aldrig märkt av några spärrar för det.
Snarare tvärtom.

SOmsagt. Ens vänner talar man med.

mino skrev:
Men på mig har det nån sorts terapeutisk effekt att småbabbla om det jag tänker. Typ "men vad har du gjort i hagen du är ju lerig i öronen också, hade ni kul du och grabbarna...men är du snorig, lugn så ska jag torka... ;)

Det verkar inte som om någon har något direkt argument mot det hela så då fortsätter jag nog.

Jag gör precis likadant som du, och skulle snarare säga att min bebistjatter får dem lugna och tillfreds, då vet de att matte är glad och nöjd och de kan slappna av. Pinsamt dock när jag trodde jag var ensam i stallet och skulle tvätta tuttisarna på stoet :o

"jag ska bara känna lite på dina små tuttisar lilla vän"... osv... (jag skulle känna om det var någon lera kvar alltså... ) Då är det pinsamt :smirk:

självklart ska man prata med hästarna.
Gör jämt det. Men låter dock som vanligt.
Hästarna känner av ändå hur man mår

Haha...då ska du höra mig då :rofl:

Jag babblar jämt...samma som du...när det kommer nya hästar ...Åååå heter din mamma xx?? henne känner inte jaaag, men hon var säkert en snäll o väääldigt fin mamma :rofl:
-Nu ska jag torka ur näsan på dig din lilla snorunge...osv osv.....skillnaden är att jag fortsätter babbla även om det är mycket folk i närheten...när vi är på trav t ex...:D

Hahaha...igen :D

Det där har min kompis skrivit...och hon babblar nästan värre än mig med sina hästar :rofl:

Vad hon menar är att vi präglar hästarna med vilka vi är och hur vi förhåller oss mot dom...hästar med försiktiga ägare skadar sig ofta för att ägaren "förväntar" sig det värsta.

Hästägare som förväntar sig att saker går bra...då gör det det...

Vi präglar våra hästar mycket med att vara som vi är, att inte tro att hästen klarar nåt utan oss är att få en osäker häst ELLER en som protesterar högt....detta har inget med småbabbel att göra..... :D

Problemet med att "jollra"(som jag ofta kommer på mig själv att hålla på med) är att du vet inte vad du säger...hästen uppfattar vårat "jollrande" på ett annat sätt än vad vi tror...det är bäst att hålla käften,så att säga... :p

Lyran skrev:
Problemet med att "jollra"(som jag ofta kommer på mig själv att hålla på med) är att du vet inte vad du säger...hästen uppfattar vårat "jollrande" på ett annat sätt än vad vi tror...det är bäst att hålla käften,så att säga... :p

... :confused: utveckla....

Jag jollrar absolut inte med henne, däremot så pratar jag med henne nästan hela tiden medan jag sköter och ofta när jag rider, men jag använder ett rätt lågt röstläge.

Hej!
För mig är det så , har jag märkt, att talet förstärker mitt kroppspråk. Alltså det blir tydligare för mig vad jag vill göra och då förstärks mitt kroppsspråk som i sin tur förstärker bilden till hästen/hästarna (och andra djur naturligtvis).
Det är ju bara bra, för man vill ju vara så tydlig man kan.
Däremot är jag väldigt tyst om det uppstår nåt problem. Ex om hästen är misstänksam, inte känner mig, vill kasta av, har ont, blir vild, eller rädd, eller tycker att nåt är svårt. Då säjer jag bara korta kommandon, beröm etc., för att kunna vara riktigt lyhörd. Man kan inte lyssna lika bra om man pratar själv samtidigt.
Hej då /Lena

Mina idoler som försöker pränta in lite vett i mig(PNH "anhängare") säger att t.e.x enda anledning till att jag ska säga BRA är att vårat kroppsspråk förändras då...konstigt men sant :bow:

Det är inte så konstigt....för det du visar hästen är sant...du kan aldrig lura en häst med att säga saker du inte menar...du kan säga BRA utan att övht mena det....du måste MENA allt du säger......man ändrar ju kroppspråk om man är glad, ledsen, arg,trött osv osv....det är ju DET som är kroppspråk.....

martha skrev:
Det är inte så konstigt....för det du visar hästen är sant...du kan aldrig lura en häst med att säga saker du inte menar...du kan säga BRA utan att övht mena det....du måste MENA allt du säger......man ändrar ju kroppspråk om man är glad, ledsen, arg,trött osv osv....det är ju DET som är kroppspråk.....

...Försökte skriva på ett förståeligt sätt som ett exempel, så som sagt gäller i alla situationer...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 805
Senast: Jerseyite
·
Relationer En person som var mig nära i barndomen fyller snart 90 år. Vi har inte haft någon kontakt på många år men när jag träffade hen innan jul...
2
Svar
22
· Visningar
2 284
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross