Fel i databaser

KickiH

Trådstartare
Brukar ni som gillar att kolla stamtavlor (jag är själv en nörd) kontakta de officiella databaserna när ni upptäcker fel ? Blir det ändrat ? Är det några som inte bryr sig ?
Jag har haft kontakt med några. För första gången hittade jag ett fel i databasen för fullblod Equineline.com.
Fick svar idag i ett mail från The Jockey Clubs International Data Cordinator att de nu korrigerat stamtavlan !
Kul :)
Värre är det med tex AES förfärliga databas med enorma mängder fel, bla hittade jag Nimmerdor med 3 helt olika stamtavlor (en av dem påstod att han var efter 2 Trakehner-föräldrar :crazy: ) Jag fick svar att det var ju inte bra men jag kunde inte se någon ändring efter en månad så då gav jag upp.
Tyska FN och danska Hestedata korrigerar när man påtalar fel.
 
Jag gör det, har dock inte hittat var jag anmäler fel i nya blupen. Jag kan förstås maila men förut fanns det ju en direktfunktion för att påpeka felaktigheter som inte finns kvar.
 
Jag påtalar alltid fel om jag upptäcker några, och för det mesta tycker jag att de som administrerar databaserna är duktiga på att räta till felen.
 
Brukar ni som gillar att kolla stamtavlor (jag är själv en nörd) kontakta de officiella databaserna när ni upptäcker fel ? Blir det ändrat ? Är det några som inte bryr sig ?
Jag har haft kontakt med några. För första gången hittade jag ett fel i databasen för fullblod Equineline.com.
Fick svar idag i ett mail från The Jockey Clubs International Data Cordinator att de nu korrigerat stamtavlan !
Kul :)
Värre är det med tex AES förfärliga databas med enorma mängder fel, bla hittade jag Nimmerdor med 3 helt olika stamtavlor (en av dem påstod att han var efter 2 Trakehner-föräldrar :crazy: ) Jag fick svar att det var ju inte bra men jag kunde inte se någon ändring efter en månad så då gav jag upp.
Tyska FN och danska Hestedata korrigerar när man påtalar fel.

Jag kontaktar alltid SFF:s registrator när jag hittar fel på fjordhästar i blå basen. Däremot har jag bara en gång kontaktat någon annan förening, det var en shetlandsponny som hade fel förälder (hittade felet när jag digitaliserade stamboken och såg att det var samma fel i stamboken på nätet). Då fick jag veta att det var ett känt fel, men eftersom ingen visste vilken den rätta föräldern var, så fick den felaktiga stå kvar.
 
Fjordhästarna brukar bli rättade direkt och blir de inte det, så mailar registratorn och förklarar varför. :) Ofta är det tekniken som ställer till det. ;)
 
Brukar ni som gillar att kolla stamtavlor (jag är själv en nörd) kontakta de officiella databaserna när ni upptäcker fel ? Blir det ändrat ? Är det några som inte bryr sig ?
Jag har haft kontakt med några. För första gången hittade jag ett fel i databasen för fullblod Equineline.com.
Fick svar idag i ett mail från The Jockey Clubs International Data Cordinator att de nu korrigerat stamtavlan !
Kul :)
Värre är det med tex AES förfärliga databas med enorma mängder fel, bla hittade jag Nimmerdor med 3 helt olika stamtavlor (en av dem påstod att han var efter 2 Trakehner-föräldrar :crazy: ) Jag fick svar att det var ju inte bra men jag kunde inte se någon ändring efter en månad så då gav jag upp.
Tyska FN och danska Hestedata korrigerar när man påtalar fel.
Jag sitter ofta och kollar runt på finska sidan sukuposti.net, hittar jag fel eller något som behöver kompletteras (och jag vet att rätt uppgifter finns) så meddelar jag alltid. De är duktiga på att uppdatera eller rätta till, uppskattar att man får ett personligt mejl tillbaka när felet är kollat :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp