Fel färgkod i grått pass???

ratzzy

Trådstartare
Kan ngn förklara lite närmare vad detta innebär!?
Är ev intresserad av ett hbl sto med fina hästar på pappas sida.(ej godkänd i sverige)
Far, farfar osv m framgångar i dressyr.
Sökt lite på fadern och hört lite olika synpunkter om honom,bla ful benställning,inget att avla på osv.

Stoet har grått pass och fel "färgkod" och passar därför inte i avel.(enl uppf)
Tydligen skulle hennes avk inte kunna bedömas el nåt liknande...
Kan inget alls om detta och undrar om priset på henne kan anses som rimligt när det (som jag förstår) inte är ngt avelsvärde i henne?

Stoet är 5 år, helt outbildad (dock riden) och har krokar på tänderna, ngn liten hovspricka men annars frisk.
Hade tänkt ha henne som mullehäst men vet inte om priset på 45000 känns lite för mkt???

Sv: Fel färgkod i grått pass???

Grått pass kan betyda mycket, allt från att hästen har okänd stam, är korsad med ras som inte inte är godkänd till pappan inte är godkänd.

Grå papper gör att hästen inte får stambokföras och inte delta på ett antal unghästevenemang (kan få göra det i mån av plats).

En häst med grå papper har från början ett lågt avelsvärde men det kan stiga allt eftersom hästen presterar. Betäcker man ett sto med grå papper med godkänd hingst får avkomman vita papper om stoets mamma är efter godkänd hingst eller hingst av godkänd ras. Vita papper har lite högre värde.
Grå papper om hästen är rasren men bara inte har godkänd pappa har högre värde än om det är en korsning med t ex travare som inte är en godkänd ras att korsa med.

Tack för svar.
Oj oj, det tycks vara en hel vetenskap om detta...:crazy:
Som jag förstår det så kan alltså stoet ha ett visst avelsvärde i alla fall!?
Då känns ju priset för henne inte helt orimligt ändå :grin:

Stoet kan ha ett visst avelsvärde, det beror på om hon är renrasig, hur hennes möderne ser ut, hur hon själv ser ut och vad hon kan komma att prestera.

Visst är det en vetenskap, har själv ett sto med vita papper vars pappa och morfar var godkända, mormorsfar inte godkänd men rasren och mormorsmor stamboksförd. Det gör att hennes avkommor får gröna papper.

Låter ju som om uppfödaren baserat priset enbart som ridhäst och då med tanke på att att hästen ej har ett aveslvärde, och så skulle jag nog som köpare också tänka!

Dvs är hästen värd priset som ridhäst ?

Tror avkommor till ston som ej har gröna papper, generellt betingar lägre priser! Undantag kanske om de har prestationer? (För mig är prestation MINST 130 hoppning/motsvarande.)

(Hakar i tänderna och ytliga hornsprickor är ju verkligen inte allvarliga anmärkningar :-) ja, om inte hästen har bett-fel då.)

Mitt sto har som sagt vita papper men hennes avkommor får gröna och de är förstås inte mindre värda än andra hästar med gröna papper.

Låter ju som om uppfödaren baserat priset enbart som ridhäst och då med tanke på att att hästen ej har ett aveslvärde, och så skulle jag nog som köpare också tänka!

Dvs är hästen värd priset som ridhäst ?

Tror avkommor till ston som ej har gröna papper, generellt betingar lägre priser! Undantag kanske om de har prestationer? (För mig är prestation MINST 130 hoppning/motsvarande.)

Mmm, det är ju som ridhäst jag tänkt mej henne, och ser man till vad hästar i
den prisklassen brukar kunna rent ridmässigt så...:crazy::confused:
Stoet kan egentligen ingenting utan är helt outbildad,skrittad, travad, galopperad och linlöpt.

Kanske är jag lite naiv nu, men har kollat lite på äldre annonser och funnit att
hon varit till salu i närmare 5 mån,(är kanske inte ovanligt)men hon ser ju fin ut och borde inte vara svårsåld till rätt pengar, tänker jag.

Har även hört lite försiktigt om hon kunde tänka sig gå ner ngn krona i pris, men absolut inte...
Trots att hon tycker jag kan erbjuda henne ett gott hem, vilket hon tyckte var viktigt.
Jag har inte "öga" för att SE om stoet kroppsligen är väldigt korrekt och därför
värd så mkt i pris :confused::grin:

Det är köparens marknad just nu, ofantligt mycket hästar till salu, så det är kanske inte ovanligt att det dröjer lite innan en häst blir såld?
Försökt ta med dig någon kunnig person för att kolla på hästen, alt. videofilma och visa.
En outbildad häst kan ju också vara värd samma pengar som en mer utbildad om den istället har kvaliter som kan utvecklas.

Ett annat råd kan ju vara att provrida en massa olika hästar för att verkligen ta reda på vilken typ av häst DU vill ha, då kan man ju även jämföra priser!

QUOTE=Görel;13169941]Mitt sto har som sagt vita papper men hennes avkommor får gröna och de är förstås inte mindre värda än andra hästar med gröna papper.[/QUOTE]

Nej, kanske inte ur ridhäst synpunkt, men kanske om man letar sto att avla på? :confused:

Av beskrivningen att döma lät inte hästen som trådskaparen beskriver som ett lämpligt aveslto illafall?

Varför då? Gröna papper är stamboksberättigat (och mitt sto har nio kända led). Enda begränsningen hennes ungar har är att de inte kan bli godkända hingstar.

Varför då? Gröna papper är stamboksberättigat (och mitt sto har nio kända led). Enda begränsningen hennes ungar har är att de inte kan bli godkända hingstar.

Men hennes ungar kan väl i sin tur ge hingstar som kan godkännas . . . eller är jag ute och cyklar :). . . .

Hur mycket tycker du då att en inriden, frisk, 5-årig häst är värd?

Jag tycker INTE att 45.000kr (oavsett färg på papprena) är ett överpris.

Det finns många hästar till salu (så du kan säkert hitta en billigare, även om jag tror att det är svårt att hitta ett fullstamat, helt friskt inridet sto på 5-år för den summan).

Men det finns också många som säjer sig kunna erbjuda ett gott hem...

Hur mycket tycker du då att en inriden, frisk, 5-årig häst är värd?

Jag tycker INTE att 45.000kr (oavsett färg på papprena) är ett överpris.

Det finns många hästar till salu (så du kan säkert hitta en billigare, även om jag tror att det är svårt att hitta ett fullstamat, helt friskt inridet sto på 5-år för den summan).

Men det finns också många som säjer sig kunna erbjuda ett gott hem...

Så sant att det finns mga goda hem :)
Eftersom jag inte tycker att jag själv kunde avgöra om priset var rimligt så
ställde jag frågan...
Ville därför ta del av övrigas synpunkter.
Därmed inte sagt att stoet inte är värd priset.

Det är köparens marknad just nu, ofantligt mycket hästar till salu, så det är kanske inte ovanligt att det dröjer lite innan en häst blir såld?
Försökt ta med dig någon kunnig person för att kolla på hästen, alt. videofilma och visa.
En outbildad häst kan ju också vara värd samma pengar som en mer utbildad om den istället har kvaliter som kan utvecklas.

Ett annat råd kan ju vara att provrida en massa olika hästar för att verkligen ta reda på vilken typ av häst DU vill ha, då kan man ju även jämföra priser!

Har tyvärr ingen som kan följa med mej men har sett filmklipp på henne
och i mina ögon ser hon ut att röra sig fint.
Kanske är det en bra ide att själv filma också!?
Att hon sen dessutom är tilltalande i färg osv gör inte saken sämre :love:
Har 6 tim enkel resa för att träffa henne och tänkte "stanna till" på
vägen och träffa en häst till i samma prisklass som verkar trevlig.
Då kan jag kanske jämföra och känna efter lite grann...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka