Fel färg i passet

Sv: Fel färg i passet

Ja visst verkar det vara så! Vet inte hur många helt klart svarta hästar man har träffat på som sedan visar sig vara registrerade som bruna. Varför är folk överhuvudtaget så rädda för färgen svart? Flera erfarna hästmänniskor som såg mitt föl som nyfött höll på att flyga i taket när jag sa att jag trodde hon kommer bli svart. Samtliga hävdade bestämt att hon förmodligen blir brun (hon föddes grå). Hon blev svart och är också registrerad som det :) Till min stora lycka, jag älskar svarta hästar :)
 
Sv: Fel färg i passet

Här är min jättefina mörkbruna häst :p

27148_10151571286496797_104454422_n.jpg
 
Sv: Fel färg i passet

Senast jag läste på om färger (var visserligen gammalt material, så vet inte hur korrekt det är) så påstods det att svartbrun dessutom är ovanligare än svart. :p

Oj, då har jag nog fel definition på svartbrun tror jag. Jag har alltid trott att "svartbrun" är en svart häst som är brun runt nos ögon och ljumskar?

Så här som min (mörkbrun i passet):
w19udf.jpg


Han är dock inte ljus i ljumskarna mer än på vintern. Men det känns ju inte som en så ovanlig färg? Är den ovanlig genetiskt eller bara ovanlig i hästpassen?
 
Senast ändrad:
Sv: Fel färg i passet

"...Allelen A ger färgen brun (eng. bay) som generellt har en varmare ton än at, vilken ger en färg som kallas svartbrun (eng. brown). Svartbrun är en mörkare, gråare färg som lätt kan förväxlas med mörkare nyanser av den betydligt vanligare genen A. Svartbrun har blivit en populär beteckning i hästpassen på sistone, då förståelsen av genen och möjligheten att särskilja den från brun är begränsad hos landets ID-kontrollanter. I verkligheten är de flesta hästar som betecknats som svartbruna i sina pass mörkbruna (E/- A/-) eller ljust svarta (E/- a/a).
Antalet faktiskt svartbruna hästar är ännu mindre än antalet bärare av genen, eftersom at är recessiv gentemot A. Bär en häst på båda typerna av alleler (E/- A/at) så blir fenotypen brun - inte svartbrun.


http://hastfarger.se/agouti/index.html

Hästar kan alltså se svartbruna ut men rent genetiskt är de mörkbruna. Tydligen måste man färgtesta även de svartbruna för att vara helt säker, om jag förstått det rätt. Tycker din ser svartbrun ut, på hemsidan finns också en bild på en som ser svartbrun ut, men klickar man upp den poängterar de att den måste färgtestas innan man vet säkert.
 
Sv: Fel färg i passet

Eh, ja den var ju väldigt brun överhuvudtaget :D


Såhär ser min mörkbruna pålla ut.
Fendiuppstaumllld_zps4c7c219a.jpg


Jag tycker hon är svart även sommartid. Det spelar väl ingen roll egentligen om det inte stämmer exakt?

Mitrolle, vad kostade den där ändringen du gjorde?
 
Sv: Fel färg i passet

Stammen är okänd och när hans mamma blev såld så visste de inte ens att han låg i magen.
Mamman är iafl mörkbrun men pappan kan ju vara vem som helst, kanske inte ens shettis.
Jag har dock fått bild på den det ev är och han är oxå mörkbrun.
 
Sv: Fel färg i passet

Jag tror att jag har en Svartbrunhäst, för alltså han är verkligen kolsvart där han är svart och väldigt ljust brun bara runt mule och i ljumskar :) Men vet ju inte säkert eftersom han inte är testad, står dock som mörkbrun i passet.

401891_10151601193338094_1632794449_n.jpg


Det syns tydligare på vintern dock då han nästan bara är brun runt mulen och knappt alls i ljumskarna :)
 
Sv: Fel färg i passet

Min 11:a är också fux enligt passet men är så grå en skimmel kan vara :D
Tycker det är konstigt att IDkontrollanten valde fux när han har en skimmelmamma och tidigt visade tecken på att ändra färg.
Söker man på blup på hans syskon står det bla "skimmel, född fux" så det känns som det har blivit ändrat i efterhand.
Mamman själv är reggad som mörkbrun, stickelhårig.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/236308-amazing-warrior-swb
 
Sv: Fel färg i passet

Skimmel född fux - det är så det ska stå. Och troligtvis inte ändrat i efterhand.

Jag kollade lite på syskonen och jösses vad sent de skimlat. Särskilt den som föddes mörkbrun
 
Senast ändrad:
Sv: Fel färg i passet

Jag tror att jag har en Svartbrunhäst, för alltså han är verkligen kolsvart där han är svart och väldigt ljust brun bara runt mule och i ljumskar :) Men vet ju inte säkert eftersom han inte är testad, står dock som mörkbrun i passet.

401891_10151601193338094_1632794449_n.jpg


Det syns tydligare på vintern dock då han nästan bara är brun runt mulen och knappt alls i ljumskarna :)
Ja, det där är vad jag skulle beskriva som en typisk svartbrun.

(jag svarade på en fråga om de där med svartbrun i färgtråden på avelssidan för ett tag sen - http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=16029315&postcount=92 )
 
Sv: Fel färg i passet

Ja, den efter Sandakan har jag för mig var helt mörkbrun tills han var tre, sen började svansen ljusna lite :p
Min började bli grå redan vid 3-4 månaders ålder.
Konstigt att de inte skrev så då i mitt pass, men det är visserligen inte samma ID kontrollt.
 
Sv: Fel färg i passet

Jättkonstigt, men alla ID kontrollanter verkar inte vara helt superbra på detta med färger och nedärvning och hur vissa saker funkar.
 
Sv: Fel färg i passet

När jag fick min svarta tog jag för säkerhets skull med bilder på honom som nyfödd. ID-kontrollanten var noggrann och frågade om det fanns svarta hästar i släkten. När jag sa att farfar och morfarsmor var svarta så var det okej och han fick bli svart.
Svårare var det när hans helsyster föddes, under fölpälsen var hon flammig med mörkbruna och normalbruna partier. Hon var mest normalbrun så det skrev kontrollanten och det var rätt för det flammiga försvann.
 
Sv: Fel färg i passet

Man kanske skulle bli ID-kontrollant själv och plugga rejält på med färger osv så att man gör ett bra jobb? Jag vet inte men jag tycker inte det är många som sätter rätt? Syrrans travare var helt klart kolsvart, stod som svartbrun. Han blev inte ens solblekt xD = Rappsvart? Men visst kan jag tycka det är svårt att bedömma när de är föl, men personligen tycker inte jag man ska vara så rädd för att sätta svart som färg? Eller för den delen lyssna på ägaren och andras åsikter? Som med Vimsans skimmel? ^^ Aja detta med färg är alltid ett extremt intressant ämne :heart
 
Sv: Fel färg i passet

Man kan ju tycka att det är fint om de i allafall kan den grundläggande genetiken bakom färgnedärvning och då skulle de fatta att svart inte är så märkvärdigt
 
Sv: Fel färg i passet

Ja men jag håller nästan med, men när man blir ID kontrollant måste man väl utbilda sig? Kan inte riktigt tänka mig hur mkt eller hur lite de egentligen pluggar?? Jag tycker det här med färg är rätt viktigt eftersom det ska in i passet och det kostar väl att ändra har jag för mig? Det är ju enklare om det blir rätt från början :P
 
Sv: Fel färg i passet

Den bör ju vara längre tycker man.. Men kanske värt att gå en utbildning och kanske försöka göra ett jätte bra jobb! ;) Jag som ändå älskar hästfärger, hästar och allt där till!
 
Sv: Fel färg i passet

Ja men jag håller nästan med, men när man blir ID kontrollant måste man väl utbilda sig? Kan inte riktigt tänka mig hur mkt eller hur lite de egentligen pluggar?? Jag tycker det här med färg är rätt viktigt eftersom det ska in i passet och det kostar väl att ändra har jag för mig? Det är ju enklare om det blir rätt från början :P
Jag tvivlar på att det utbildas fler ID-kontrollanter just nu, för det är ingen vits att vara ID-kontrollant utan att ha chipmärkarbehörighet. Och det utbildas inte fler chipmärkare på ett bra tag, för det finns inget behov utöver dem som redan finns.
Att utbilda chipmärkare kräver bland annat tillstånd för djurförsök, då man faktiskt övar på att chipmärka hästar på levande hästar. Och det finns ingen chipmärkarutbildare som har detta tillstånd... (Av det enkla skälet hämtade travet alla sina chipmärkare i den befintliga chipmärkarkåren, när de bytte ut frysmärkning mot chipmärkning i somras)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering och behöver veta om någon har erfarenhet om samma sak och vad som kan ha hänt. Detta gäller en häst jag precis...
Svar
5
· Visningar
1 290
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
11 291
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 029
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp