Fel färg i passet

Nickelodion

Trådstartare
Har köpte en ny unghäst och det står i passet att han är mörkfux. Men enligt veterinären som besiktade så kommer han bli skimmel. (Samma veterinär som gjorde ID kontrollen när hästen var föl) Hästen har visat sig bli skimmel sent alltså inte förns nu på sensommaren. Han är 2,5år nu.

Men hur ska jag göra nu? Måste man fixa ett nytt pass nu? :meh:
han är registrerad i ASVH.
 
Sv: Fel färg i passet

Ingen aning men i min hästs pass står det musblack men hästen är kritvit:D Känns som att jag inte kommer att göra så mycket åt det...

Edit: hästen är 18 år nu och jag kommer aldrig sälja henne.
 
Sv: Fel färg i passet

Troligtvis har jag samma problem.
Shettisen vihar står det mörkbrun i passet men hans svans går mer och mer över i vitt och manen/pannluggen blir ljusare och ljusare.
Han är dock bara 1,5 men blir troligtvis ljusare kanske tom skimmel, fast att båda föräldrarna är mörkbruna.
 
Sv: Fel färg i passet

Nej, han blir inte skimmel.
För att bli skimmel så krävs det att någon av föräldrarna är skimmel. Skimmelanlaget är aldrig dolt.
Så antingen är någon av föräldrarna felreggade eller så är det felaktigt uppgiven far.
 
Sv: Fel färg i passet

Eller så är han sabino. En av mina unghästar får ljusare man, fler vita strån i svansen och fler stickelhår. Hon kommer aldrig bli skimmel för hennes pappa var svart och hennes mamma är brun.
 
Sv: Fel färg i passet

Har köpte en ny unghäst och det står i passet att han är mörkfux. Men enligt veterinären som besiktade så kommer han bli skimmel. (Samma veterinär som gjorde ID kontrollen när hästen var föl) Hästen har visat sig bli skimmel sent alltså inte förns nu på sensommaren. Han är 2,5år nu.

Men hur ska jag göra nu? Måste man fixa ett nytt pass nu? :meh:
han är registrerad i ASVH.
Man kan ändra färgen i passet genom att göra en ny ID-beskrivning inkl avläsning av chip. Skicka in till ASVH och be dem göra ändringen.
Jag vet inte vad det kostar eller hur de vill ha in handlingarna dock, men fråga dem.

Troligtvis har jag samma problem.
Shettisen vihar står det mörkbrun i passet men hans svans går mer och mer över i vitt och manen/pannluggen blir ljusare och ljusare.
Han är dock bara 1,5 men blir troligtvis ljusare kanske tom skimmel, fast att båda föräldrarna är mörkbruna.
Eller så är han sabino. En av mina unghästar får ljusare man, fler vita strån i svansen och fler stickelhår. Hon kommer aldrig bli skimmel för hennes pappa var svart och hennes mamma är brun.
sabino finns inte på shetland
däremot är det inte alls ovanligt med svarta shettisar som har massor av vita hår i svansen medan de är unghästar.
Typ så här:
ginzasvans.jpg
 
Sv: Fel färg i passet

Många hästar är felreggade och det är ofta som det får vara så även i fortsättningen.
 
Sv: Fel färg i passet

Båda mina egenuppfödda har fått fel färg av mycket bestämda ID-kontrollanter, trots att jag protesterat :meh: Kul när jag både betalar dem för jobbet och sedan får betala ändringen också! :mad:

Den ena skickade jag in ändring på när han var 2,5 år då han var reggad mörkfux men i själva verket är brun med stickelhår.
Den andra är reggad i år (föl) som mörkbrun, kontrollanten vägrade skriva skimmel trots att han redan då hade vita hår över hela ryggen :cautious: Väntar med att ändra tills han är 2,5 (om jag har honom kvar), innan dess kommer han sannolikt inte ID-kontrolleras.
 
Sv: Fel färg i passet

Kl. Verkar vara vanligt problem. Vad är det för utbildning för att bli ID-kontrollant egentligen?????

Denna är reggad som brun:






Stämmer det? Är det en viss % som måste vara vit för att reggas som skäck eller? Det är ju inte direkt mycket vitt han har...?
Han är 4,5 år idag och har fortfarande massor med vitt i svansen också
 
Sv: Fel färg i passet

Kl min har inte fel färg i passet men fel bakben som är vitt:o Kan tilläggas att han pass är gjort när han är vuxen .... Han var dock inte i min ägo när passet tillverkades o näe jag kanske inte lusläste passet när jag köpte honom så de tog ett tag innan jag märkte det. När jag frågade hur jag skulle gå tillväga för o få det rätt ( har papper från när han föddes så jag vet att han är han det var bara den som skrev i passet som skrev fel) så fick jag till svar att isf måste jag få tag i just den id-kontrollanten. Då de rör sig om en herre på 15 + som inte tävlas o ska inte säljas vidare så lät jag det vara.
 
Sv: Fel färg i passet

Vis av erfarenhet, så vet jag att man kan få problem om man ska visa på treårs eller kvaliten om det finns fel i passet. Jag har en häst som är sabino och som under åren lägger till fler och fler tecken. Först började hon med mer vita och en del fläckar med stickelhår. Sedan kom prickar i de vita fälten av hennes egen grundfärg fux. Vissa av dessa saker har försvunnit igen och andra verkar vara kvar för gott. Men det blir alltid krångel när någon ska kolla om det är rätt häst, för det stämmer inte med passet.

Har under sökt med ASVH som vill ha in pass och ny ID-beskrivning för att ändra i passet. Men eftersom hon ändrar sig hela tiden har jag inte tyckt att det är lönt nu när hon kommit ut ur unghästtävlingsåren. så jag vet inte vad det kan kosta att få gjort mer än att det krävs att det är godkänd ID-kontrollant som behövs för själva kollen.
 
Sv: Fel färg i passet

Jag kom med min" bruna stickelhåriga häst" (enligt passet) till 3års testet och kontrollanten där sa "Vad fin din "bruna" häst är". Hon är grå :D

Jag ringde ASVH innan och frågade om man kunde bli utesluten om det stod fel färg i passet (det kan man ju enligt reglerna) men hon sa att det inte är någon fara.
Så färgen stämde inte, och de hittade inte chippet heller där. Men de sa att sånt händer. I terorin skulle jag ju ha kunnat komma med en annan häst.

Jag vet flera hästar som är felreggade och ingen har brytt sig att ändra även om hästen är 10-11 år.
Så det verkar inte vara så hårt reglerat.
 
Sv: Fel färg i passet

Jag har en häst som färgen i passet sannolikt stämmer på, men där det inte alltid syns att det stämmer. Hon står som mörkbrun. Större delen av året så upplevs som hon svart, men pälsen kan ha en djupt vinröd ton framför allt sen vinter och sen sommar. När när hon går med föl eller när fällsäsongen börjar kan hon vara allt från flammigt beige:
291e4w0.jpg

(dålig kvalitet på fotot, men färgen är autentisk, men det har bara hänt tre år att hon blivit riktigt så beige på våren. oftast blir det bara som nedan)
sm8vw0.jpg


till flammigt vinröd:
mhvv2e.jpg

(också dålig kvalitet, men om du ser färgen på ganaschen på fotot nedanför och lägger till två snäpp rödare färg så blir det den färgen hon hade den sommaren hon hade fölet på ovanstående bild)
wjwhec.jpg
 
Sv: Fel färg i passet

Vis av erfarenhet, så vet jag att man kan få problem om man ska visa på treårs eller kvaliten om det finns fel i passet.
Där borde man numera kunna gå efter chipet
Kl. Verkar vara vanligt problem. Vad är det för utbildning för att bli ID-kontrollant egentligen?????

Denna är reggad som brun:
----
Stämmer det? Är det en viss % som måste vara vit för att reggas som skäck eller? Det är ju inte direkt mycket vitt han har...?
Han är 4,5 år idag och har fortfarande massor med vitt i svansen också
För att bli ID-kontrollant har man gått en endagskurs med ett rätt enkelt slutprov. Jag håller med om att många borde låta bli att ID-kontrollera annat än bruna och fuxar.

Din häst är skäck och inget annat. Har inget som helst med procent att göra, utan det är den genetiska färgen som styr. Finns det en skäckförälder så kan det bli en skäckavkomma, även om det är väldigt liten utbredning av den vita färgen.
På shettisar är det inte alls ovanligt med skäckar som har den vita färgen enbart i form av tecken på benen. Att de ÄR skäckar bevisas av fläckiga avkommor med ickeskäckiga ston. (sabino finns inte hos rasen)
Jag har en häst som färgen i passet sannolikt stämmer på, men där det inte alltid syns att det stämmer. Hon står som mörkbrun. Större delen av året så upplevs som hon svart, men pälsen kan ha en djupt vinröd ton framför allt sen vinter och sen sommar.
Jag skulle vilja påstå att din häst är svart. Och sen är det solen som styr hur hon ser ut på olika årstider.
 
Sv: Fel färg i passet

Jag skulle vilja påstå att din häst är svart. Och sen är det solen som styr hur hon ser ut på olika årstider.

Jag ser henne som svart eftersom det är så hon ser ut oftast. Plus att hon nästan alltid är helt svart i ansiktet. Men hon har väldigt ljusa ögon och har bara lämnat svartbruna föl. Ett var kanske svart, men var lite som sin mor och blev inte så gammal att jag fick kläm om det. Hon var också mörkbrun i passet som sina syskon och moder dock.
 
Sv: Fel färg i passet

alltså, detta är en av mina hjärtefrågor när det handlar om hästfärger. Alltför många ID-kontrollanter är rädda för att skriva svart, för de tror att svart är något så exotiskt så det knappt ens existerar - vilket är alldeles fel. Hur hästen ser ut som solblekt har inget alls att göra med vilken färg hästen har.
 
Sv: Fel färg i passet

Jag skickade in mitt pass och ny id-kontroll till ASVH och ändrade så det stod svart i passet på min svarta häst, och inte mörkbrun som den första id-kontrollanten tyckte när hon var föl (den här blir nog mörkbrun..)
Fick tillbaka passet med en ny sida för id bara.

Min 'mörkbruna' ;) häst:

1378406_10151966785645948_681861725_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fel färg i passet

Senast jag läste på om färger (var visserligen gammalt material, så vet inte hur korrekt det är) så påstods det att svartbrun dessutom är ovanligare än svart. :p
 
Sv: Fel färg i passet

Det stämmer säkert. Jag har förvisso själv haft tre svartbruna shettisar, men jag har nog inte ID-kontrollerat mer än en eller två (oasett ras), sedan jag började för mer än 10 år sedan... De flesta är antingen svarta eller mörkbruna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering och behöver veta om någon har erfarenhet om samma sak och vad som kan ha hänt. Detta gäller en häst jag precis...
Svar
5
· Visningar
1 290
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
11 291
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 029
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp