Fegt att inte galloppera?

Smulu

Trådstartare
Var och test red stoet jag senare ska bli medryttare på ( jag ska rida henne fler gånger med ägaren med). Eftersom hon är väldigt pigg så vågade jag inte gallopera nu första gången.
Jag fick nämligen inte full kontroll på henne i traven. Hon svängde när jag ville, bara att tynga lite och titta åt det hållet jag ville så travade hon snällt ditåt, men avvsaktningarna till skritt gick så där, till halt tog det väl en sisådär en halv sida i ridhuset innan hon stod stilla. Riktigt svårt att rida utan att dra ( jag menar dra inte rycka, skulle aldrig falla mig in att rycka en häst i munnen med vilje) massor i tyglarna utan i stället använda sätet. I slutet av den stunden jag red så fick jag så pass koll på henne att jag stundtals hade riktigt bra trav :)
Är det fegt av mig att inte galloppera innan jag kan rida henne i en bra trav där hon inte rusar iväg för mig. Hon är jätte trevlig annars och enligt ägaren så bockar hon aldrig iväg med ryttaren eller är dum på något annat sätt. Förutom att hon fullkomligt älskar att springa. Vill fortsätta rida på henne eftersom hon nog kan hjälpa mig bli bättre att rida, att jag lär mig hur jag kan använda min kroppsläge för att styra henne, hon lyssnar nämligen mycket på det. Det är jag som inte kan det språket så bra ännu. Måste tänka " sätt dig ner sträck på dig" vilket inte är så lätt att utföra när man skumpar fram i lite för snabb trav.

Sv: Fegt att inte galloppera?

Tycker det låter himla vettigt!! Gör inget innan du känner att du klarar av det!! Det är ju jätteviktigt att lära känna hästen först!!

Jag galopperade inte på hela första månaden med min sköthäst jag hade för några år sen. Iofs var han en ganska outbildad travare och vi red mest i skogen. Men det är ändå samma sak, vad gäller att lära känna hästen!!

Så jag tycker du gör helt rätt!! Lycka till i fortsättningen!!

Du gör helt rätt!

Jag håller till fullo med Julle, gör aldrig något om du inte känner att du klarar av det! Med hästar är det inte värt att prova, eftersom det är djur =)

helt rätt! funkar inte trav funkar inte galopp så det är ju bra att du jobbar färdigt i traven innan....

lycka till

Om jag var du hade jag också gjort så.

För att
* onödigt att ta risken
* ägaren ser att du e seriös och säger i från vad du kan och inte så du inte tar på dig för mkt så det händer en olycka

det är inte fegt. Jag red Herman 1 gång i veckan i två månader innan första gallopen

Skönt, att fler tänker som mig. Är ju dumt om man tar på sig för mycket och så går något snett.
Det är ju inte så att jag skulle skrika av skräck om hästen av sig självt börjar galloppera, bara att jag inte själv fattar gallopp på henne innan jag kan kontrollera ( sakta av och öka och när jag vill samt också styra dit jag vill när jag vill) henne i skritt och trav.

Ah! Jag red inte ens min medryttarhäst första gången jag träffade honom! Andra gången blev det mycket skritt ("hur känns det här? hur göra han när jag göra si och så?" etc) och lite trav. Sedan dess, någon månad nu, har det mest blivit skritt och en del trav. Dels för att han är så pigg och verkligen vill springa av sig vid tillfällen då det inte riktigt funkar, och dels för att jag vill ta det lugnt.

Alltså, kör ditt race och gör det i din takt, något annat slutar bara på fel sätt.

Nehe. Verkligen inte, min medryttarponny var fullständigt jätte pigg, det tog mej två-två o halv månad innan jag vågade på mej första galoppen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 309
Senast: jemeni
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar