V

Vinterost

Hejsan, jag har en ponny som har gått 110 klasser med föregående ryttare, han är 11 år. Och jag undrar vad jag ska göra med en liten sak. När vi tränar så fegar jag lätt ur och driver inte tillräckligt mycket för jag är rädd han han ska vägra :mad: men han kan ju lixom hoppa jättebra och bjuder jättemkt mot hinder och så, så har någon något tips på hua man kan göra som ryttare för att bli modigare? :confused:
Tacksam för svar :)

Sv: Fegar ut

Håll dig till den nivå du känner dig säker på, sen när det går klockrent så höjer du ett litet snäpp i taget.
Hoppa enkla saker som 5½an där du bara kan följa med hästen. Ta tag i manen och lär dig driva på.

Sen behöver man sällan driva så mycket heller, på en bra häst räcker det med att man håller om lite. :)

Se till att hästen tar framåtdrivande skänkel. Meningen är inte att man som ryttare ska behöva driva som en tok utan skänkeln ska finnas där som ett lätt stöd och sluta om hästen. Man pratar ofta om falsk eller ärlig bjudning. Hästen ska bjuda ärligt fram till hinder och inte få dig att TRO att nu är den framme för skänkeln..för att sedan "lura" dig och stanna,springa vid sidan om.

Träna mycket lydnad, hästen ska fram när du ber om det, men även kunna korta sig när du ber om det. Där tror jag grundproblemet sitter om du upplever att hästen stannar.

Om du tror att det är du som ryttare som vegar ur. Gå tillbaka till en höjd där du känner dig bekväm. Hoppa låga hinder och träna in ditt "öga" dvs lär dig avståndsbedömning. Hoppa hinder som inbjuder för både häst och ryttare att göra rätt. Serier eller trav/ galoppbommar är ett bra tips. Där får både häst och ryttare hjälp på traven med avståndsbedömning mm.

Lycka till:)

Lita på din häst! Hoppa först den höjd som du känner dig säker på och sen höjer ni allt efter som du känner dig säker, det är aldrig bra att gå förfort fram för om du fegar ut och stannar hästen lär den sig ju det och stannar även andra gånger också :)

Rid mycket markarbete.
Hoppa inte för högt och ta det i din egen takt!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 088
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2