Feg häst vid uteridning?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!
Jag har en valack på snart 13 år, han är jätte snäll att rida och hoppa gör inte något dumt direkt men kan bocka om han är pigg och glad när man hoppar. Vissa dagar kan han väl se lite spöken i ridhuset men han gör inget dumt.

Jag brukar rida ut 1 gång i veckan och ibland två gånger ska bli mera nu när det är ljusare på kvällarna. Oftast rider jag med sällskap då jag inte gillar att rida ut själv av säkerhetsskäl. Han gör inge dumt om någon annan häst är med visst kanske blir rädd någon gång men fortsätter alltid att gå han är alltid nöjd och glad när han har med sig sällskap antingen om någon går med eller om någon häst är med.

Men när det blir så att jag måste ut själv så rider jag bara ca 800 m från stallet för att jag tycker inte om att man rider ut själv. Det är en bredare väg men knappt bilar som åker där, vi brukar rida på den vägen och in i skogen när jag har sällskap och då är det inga problem.

Men om jag är själv är han spänd och tittar på allt försöker att stanna till lite och vill vända tillbaks men ju mer vi närmas oss det vi ska och där JAG vill vända då börjar han stanna hela tiden i början gör han inget man kan säga till han och han går fram sen efter någon meter till gör han det igen stannar och backar och vill inte gå fram.
Och tillslut blir han lite ´sur´när jag ska be han gå framåt och då brukar han backa och försöker vända om genom att ta upp framhovarna och vrida kroppen och vända hem (ej stegra). Han får aldrig vända om jag gör att han får gå ett steg fram sen vänder jag om. För skulle jag fortsätta fram ju mer motstånd gör han..
Sen på väg hem kan man både trava och galoppera och han gör inget dumt då det är som bortglömt, men skulle jag vända om och börja rida dit jag ska igen så börjas det om med att han stannar..

Vad kan jag göra? Tips mottages?

Ska jag hoppa av och leda fram han dit jag vill, kommer nog inte kunna hoppa upp igen då han är 1,64cm i manken och jag brukar ha pall..
Där jag egentligen ska vända är där vägen delas och blir mindre och man kan välja rakt fram eller vänster men på högra sidan står massa höbalar i en slags kulle som blivit en grop med träd runt om eller vad man kan säga jag skulle kunna tro att han tycker det är läskigt då han brukar vara spänd när vi rider förbi där med sällskap.

Eller kan det vara att han bara testar mig? Vad tror ni?
 
Jag tror faktiskt att det faktum att du tycker det är läskigt är en del av problemet. Han känner att du är spänd och osäker och då blir han det.

Be någon annan rida ut honom, är han lika då så får man jobba på hans självförtroende. Är han bättre så sitter största problemet hos dig. Då är det svårare att lösa - man blir ju inte modig sådär bara för man vill.

Sitter problemet hos dig tycker jag inte du ska rida ut honom själv, det riskerar att bli en ond cirkel då.

Tillägg. Kan du rida en annan väg? Att rida fram och tillbaka på samma väg så de vet precis var de ska vända kan få dem just att tjura sådär som du beskriver.
 

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 506
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 806
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp