Feedback och förslag tack!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mumlan82
  • Startdatum Startdatum
M

Mumlan82

Jag har fått möjligheten att uppfylla en dröm jag har haft så länge jag kan minnas nämligen att starta en egen hästverksamhet.
Jag har fått möjligheten att hyra ett stall som har fyra boxplatser, trevliga hagar och dessutom möjlighet att utöka verksamheten framöver då stallägaren inte är främmande för att bygga ut.
Jag kommer att starta upp i liten skala då jag jobbar deltid kvällstid så min plan är att upplåta tre av fyra boxar till verksamheten och behålla den fjärde till min egen häst. Har tillgång till fantastiska hästmänniskor, bla equiterapeuter, veterinärer, hovslagare etc så jag har ett bra kontaktnät!
Jag kommer att inrikta mig mot travet trots att jag är "ridhäst" människa från början (har dock stor erfarenhet av varmbloden som ras) och har tänkt att ta emot:

- travhästar som behöver miljöombyte och eventuell ridträning.

- konvalecenter.

- unghästar för "förträning"/hantering inför inkörning.

- omskolning av travare till ridhästar (där kommer jag rikta in mig mot privatpersoner).

- fölston/dräktiga ston.

Jag skulle vilja veta om ni tror att det finns någon marknad för detta och om det är någonting som är vettigare att rikta in sig på av de olika punkterna.
Skulle vara jätteglad för svar!

Slänger in en bild på min egen travare som jag ägt i två år och skolat om till dressyrhäst!

32147016.jpg
[/url][/IMG]

Sv: Feedback och förslag tack!

Jag vet inte riktigt vilken idé som kan fungera allra bäst där du bor, vore kanske bra att fråga runt lite i den blivande "kundkretsen"?
Däremot har jag personligen svårt att se ett behov av unghästhanteringen. Det är ju en så kort tid det handlar om, många körs ju in redan innan de släpps på bete som ettåringar. Så då skulle du alltså bara ha unghästen en liten tid mellan det den blivit skild från mamman tills den går vidare. Och det är faktiskt ingenting jag någonsin har hörts efterfrågats.

Jag tror mycket på att rikta in sig på konvalescenter, jag vet att det är efterfrågat här. Särskilt om du kan visa bra referenser och kan visa att du "vet vad du gör".

Men vad härligt att få kunna förverkliga en dröm! :bump:

Tack så mycket för din feedback! Jag har alltid varit intresserad just av det här med konvalecenter men vad jag förstår så erbjuder de flesta konvalecentstall idag tex. löpband, simmning, solarium, skrittmaskin och liknande vilket känns lite för stort när man ska dra igång en verksamhet på tre boxplatser. Är orolig för att potensiella kunder helt enkelt känner att more is more snarare än tvärtom.
Jag ska givetvis undersöka vad det finns för intresse bland tränare och uppfödare i området. Finns ju i uppsalatrakten så det finns ju en hel del banor häromkring.

Visst finns det de som erbjuder fullständig konvelescentvård med hela paketet, men jag tror nog att det även kan vara en ekonomisk fråga för en del. Somliga behöver "bara" någon som tar hand om hästen, exempelvis efter operation, när konvalescensen beräknas bli lång, och man inte kan motivera träningskostnaden under den tiden. Ofta brukar dock någon form av igångsättning av hästen ingå.

Ja men precis, har tänkt just i dom banorna vad det gäller långtidskonvalecenter och självklart ska ju igångsättning ingå i det läget om så efterfrågas. Tanken är att jag startar upp någon gång under sensommaren/hösten så förhoppningsvis ska jag ha ett bra underlag till vad som efterfrågas då.
Vad det gäller referenser så har jag ju inte så mycket att komma med just nu men jag hoppas på att det finns någon som vågar chansa eller hur jag nu ska uttrycka mig. Jag ska träffa stallägaren nu i veckan förhoppningsvis för att prata om den ekonomiska biten men så som jag ser det i dagsläget är jag nöjd om min hästverksamhet kan försörja min häst till en början så jag kan lägga lönen från mitt ordinarie jobb på husrenovering och liknande.
Är lycklig bara över möjligheten att få arbeta med min passion!

Först och främst måste du innan du startar upp lägga en seriös och trovärdig budget för att du själv ska anse det vara värt att själv ha hand om så många hästar. Min snabba överslagsräkning säger att en häst äter upp och skiter för 1500 i månaden. Så kommer boxhyra på det. Sen måste du räkna arbetet du lägger på hästarna. 1 häst tar ca 1 timme att sköta. (mocka,utsläpp, fodera i hage, fylla på vatten, laga hage, täcke på, täcke av, bandage av, bandage på, sår etc)ska du sedan ochså rida eller på annat sätt motionera den får du lägga till 1 timme till. 1 häst ca 2 timmar/dag vad ska du ta för timpenning? tänker du räkna lågt säg 150 spänn/timme. 300x 5 dagar i veckan,Man rider kanske inte varje dag, men hästen ska viss omskötsel varje dag). Av 150kr i timmen blir det inte så mycket över tyvärr. För du ska ju köra verksamheten vitt.......Det blir en låg timpenning. Så måste du räkna tiden för 4 hästar det blir 8timmar om dagen plus ditt halvtidsjobb. Väljer du att ta en för låg timmpenning är risken mycket stor att du går back på rörelsen och har bara förslitningsskador och utbrändhet kvar.
Tro mig, jag har varit proffesionell hästskötare i 20år. En heltid är 7-8 passhästar, mer blir svårt att hinna, du önskar 4 hästar och ochså orka med din deltidsanställning....
Är lycklig bara över möjligheten att få arbeta med min passion!
Hrm...mmm.. visst. Tänk ett varv till och var noga med att ta betalt. Jag har sett annonser där sk. beridare tar 4500 i månaden. Det är oseriöst och det finns ingen chans i värden att man klarar en rörelse på dom summorna. Möjligtvis om hästen bara käkar gröngräs, men det har det varit ont om denna vinter i alla fall.
Jag vill inte ta lyckan ifrån dig, men många tycker det skulle vara underbart att få arbeta med hästar och ha eget, men inser inte hur mycket jobb det faktiskt är varje dag, och vad lite eller inget det blir över. Man måste tänka på att det är kunders hästar som betalar dig, då kan man inte säga orkar inte idag eller dåligt väder idag osv så som du kan göra när det är din egna häst.
gulan

Tackar ännu en gång för bra input dock så tycker jag att det är lite trist att du antar att jag inte har någon som helst koll på vad det innebär att arbeta med hästar.
Jag har jobbat heltid som hästskötare i 4 år, både utomlands och i sverige och är väl medveten om vad det dagliga arbetet med hästar innebär.
Jag jobbar deltid tre kvällar i veckan och jobbar då 3,5 timme. Stallet som jag planerar att hyra ligger ca 5 minuters gångväg från där jag bor vilket gör det fullt möjligt att kvällsfodra etc efter jobbet 21:30.
Jag är medveten om att jag kommer få offra väldigt mycket av min fritid för att förverkliga min dröm men som jag ser det skulle det vara värt det i slutänden.
Vad det gäller budget osv så kommer jag självklart att ha en klar plan inför den eventuella uppstarten. Som det ser ut nu vet jag inte vad stallägaren vill ha i hyra eller liknande men det är någonting vi ska sätta oss ner och prata om framöver.
Jag hoppas att mitt svar inte upplevs som otrevligt för det är absolut inte menat så och som sagt tidigare, jag uppskattar verkligen din input!

Tackar ännu en gång för bra input dock så tycker jag att det är lite trist att du antar att jag inte har någon som helst koll på vad det innebär att arbeta med hästar.
Jag har jobbat heltid som hästskötare i 4 år, både utomlands och i sverige och är väl medveten om vad det dagliga arbetet med hästar innebär.
Jag jobbar deltid tre kvällar i veckan och jobbar då 3,5 timme. Stallet som jag planerar att hyra ligger ca 5 minuters gångväg från där jag bor vilket gör det fullt möjligt att kvällsfodra etc efter jobbet 21:30.
Jag är medveten om att jag kommer få offra väldigt mycket av min fritid för att förverkliga min dröm men som jag ser det skulle det vara värt det i slutänden.
Vad det gäller budget osv så kommer jag självklart att ha en klar plan inför den eventuella uppstarten. Som det ser ut nu vet jag inte vad stallägaren vill ha i hyra eller liknande men det är någonting vi ska sätta oss ner och prata om framöver.
Jag hoppas att mitt svar inte upplevs som otrevligt för det är absolut inte menat så och som sagt tidigare, jag uppskattar verkligen din input!
Jag vill inte heller vara "tråkig och negativ", utan önskar dig all lycka med att förverkliga DIN dröm. Det är en bra erfarenhet att ha jobbat som hästskötare, så den erfarenheten är mycket värd. Eftersom jag inte har någon koll på din erfarenhet av företagande, så hoppas jag att du även har den erfarenheten eller att du har fått lära dig den delen.

Det som många glömmer bort är,
- Din förtjänst beskattas, så du får räkna med att ungefär få 40% kvar. Om du räknar på att tjäna 150 kr/timme, så får du 60 kr/timmen efter skatt och egenavgifter.
- Räkna också med att utrustning och material kommer att slitas. Vi hade två konvalescenter en sommar och tog 160 kr/dag+moms. Några bekanta tyckte att det var dyrt, men första dagen sprängde en hästen hagen och några plaststolpar gick sönder. Krasst kan man då säga att vi direkt gick "back" de två första dagarna. Hur många dagar "back" går man om en häst demolerar en speedcart?

Du har säkert koll på detta och jag hoppas att din dröm kommer att förverkligas och att allt kommer att gå superbra!

Jag börjar som vanligt med att tacka för ännu ett intressant svar :)!!
Vad det gäller företagsbiten så har jag i dagsläget ingen erfarenhet av att driva eget företag. Jag har dock förmånen att ha en familjemedlem som är professor i företagsekonomi så när det kommer till budgetkalkyler etc och även min egen utbildning i ämnet så kommer jag ta hjälp av henne.
Det är givetvis alltid en risk med att starta eget och jag kanske framstår som oerhört naiv men det är naturligtvis min avsikt att när och OM den dagen kommer där jag kan dra igång min egen verksamhet har jag bra kalkyler och så pass mycket kött på benen så att säga att jag kan ge det en ärlig chans.
Dethär är absolut ingenting jag tänker stressa in i utan det ligger i framtiden.
jag skrev ju i tidigare att jag hoppades på sensommaren/hösten i år men jag har ingen brådska. Jag ser det som ett stort steg och vill inte riskera någonting genom att göra någonting överilat.

Jag börjar som vanligt med att tacka för ännu ett intressant svar :)!!
Vad det gäller företagsbiten så har jag i dagsläget ingen erfarenhet av att driva eget företag. Jag har dock förmånen att ha en familjemedlem som är professor i företagsekonomi så när det kommer till budgetkalkyler etc och även min egen utbildning i ämnet så kommer jag ta hjälp av henne.
Det är givetvis alltid en risk med att starta eget och jag kanske framstår som oerhört naiv men det är naturligtvis min avsikt att när och OM den dagen kommer där jag kan dra igång min egen verksamhet har jag bra kalkyler och så pass mycket kött på benen så att säga att jag kan ge det en ärlig chans.
Dethär är absolut ingenting jag tänker stressa in i utan det ligger i framtiden.
jag skrev ju i tidigare att jag hoppades på sensommaren/hösten i år men jag har ingen brådska. Jag ser det som ett stort steg och vill inte riskera någonting genom att göra någonting överilat.
Haha...ja, om du har en familjemedlem som är professor i företagsekonomi, så kan jag känns mig rätt lugn. :laugh:

Det är svårt att ge andra råd. Det finns många som är oerhört naiva och lätt hoppar in i något, utan att ha speciell koll. Då kan drömmen lätt förvandlas till en mardröm. Å andra sidan, så vill jag också stötta den som vill satsa på sin dröm och förverkliga den. Jag förstår vilken utmaning det är och vilken kick det är om man lyckas. Det låter som du tänkt igenom mycket och det förbättrar möjligheterna att lyckas. Det låter också bra att du inte tänker stressa in i detta. Kan bara önska dig ett stort lycka till!

Vi har ibland kalkylerat på vad det skulle kosta att träna hästar till bekanta och varje gång har det slutat med att vi insett att det skulle bli dyrare än att ha hästen i proffsträning. Då förstår vi att det är lätt för dem att välja en proffstränare istället... ;)

tycker jag att det är lite trist att du antar att jag inte har någon som helst koll på vad det innebär att arbeta med hästar.
Eftersom du inte skrev något om det i ditt första inlägg så antog jag att du inte hade jobbat med hästar tidigare. Sorry.
Ok det är jättebra, men kanske var det inte du som hade det ekonomiska ansvaret eller det administrativa? En tung bit....
Jag är medveten om att jag kommer få offra väldigt mycket av min fritid
Fritid existerar inte när man har eget inom hästnäring....
Jag hoppas att mitt svar inte upplevs som otrevligt för det är absolut inte menat så och som sagt tidigare, jag uppskattar verkligen din input
Nej då! Jag känner mig väldigt pessimistisk då jag läser dina inlägg och mina svar till dig. Men låt oss säga så här.....Jag känner rätt många i travsvängen, flera unga nyutexaminerade tränare som med full energi,massor av ideer och drömmar precis som man ska ha när man drar igång, för att några år senare vara totalt utbrända,panka (i värsta fall skuldsatta).
Att dra ett stall helt själv ÄR så jobbigt att jag inte rekomenderar någon att ens försöka sig på det.
Fråga på vidare och börja jobba på budgetten redan nu.
gulan

Vi har ibland kalkylerat på vad det skulle kosta att träna hästar till bekanta och varje gång har det slutat med att vi insett att det skulle bli dyrare än att ha hästen i proffsträning. Då förstår vi att det är lätt för dem att välja en proffstränare istället... ;)
Det är ju det som är så sorgligt. Vi lägger ner vår rörelse nu och har bara för husbehov och jag förvärvsarbetar nu. (med massor av fritid:D) Min man är en mycket skicklig unghästtränare, men det är en sådan urusel affär att ägna sig åt. Allt går i princip jämt upp och då har han inte ens tagit ut lön.....dagsavgift 250/dag plus moms de första tre månaderna, sen vanlig taxa 350/dag. Vi tar de summorna därför att alltför många hästägare har flyttat sina hästar då de kvalat. Då har vi stått för allt slitgöra i över ett år (underbetalda) för att någon annan ska få räkmacka med en väl förberedd, grunligt tränad unghäst och hova in gratis procent.
Och ja prylar slits och saker går sönder....suck!
gulan

Till TS Mumlan82!
Hur har de gått för dig? Har du startat upp något? hur verkar de?

Följde din tråd hela tiden den var aktiv å nu kunde jag inte hålla mig längre:love:

Tycker din ide är otroligt bra, litet lugnt stall:bow: Hoppas bara du ser tråden å svarar:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka