feber på häst

Sv: feber på häst

Okej nu ska jag förklara bättre.

Har en häst i stallet som blev kastrerad förra veckan.
Han har legat runt 38,3 i temp. Idag var det plötsligt uppe 39,6 på förmiddagen. Vi tog då in från lösdrift och gav pencelin (?) och han fick i vanlig rasthage. Gick med honom och men han vägrade trava. Kollade temp igen och den hade då stigit till 40,4. Jag ringde genast ägaren men h*n tycker vi ska vänta med att ta ut vetr till imorgon....

Hade det varit min hade jag haft ut vetr redan på förmiddagen, men men.

Så hur länge kan man vänta och vad händer med hästen om febern stiger mer??:confused:

jag hade inte väntat utan ringt veterinären sen kan ju dom avgöra men jag tror med all säkerhet att doom hade velat komma ut..
lycka till

Okej nu ska jag förklara bättre.

Har en häst i stallet som blev kastrerad förra veckan.
Han har legat runt 38,3 i temp. Idag var det plötsligt uppe 39,6 på förmiddagen. Vi tog då in från lösdrift och gav pencelin (?) och han fick i vanlig rasthage. Gick med honom och men han vägrade trava. Kollade temp igen och den hade då stigit till 40,4. Jag ringde genast ägaren men h*n tycker vi ska vänta med att ta ut vetr till imorgon....

Hade det varit min hade jag haft ut vetr redan på förmiddagen, men men.

Så hur länge kan man vänta och vad händer med hästen om febern stiger mer??:confused:

Känner precis så. Problemet är att det är min chefs häst....
Ska ut och kvällsfodra vid 9, då tänker jag tempa igen och är det ingen förbättring så ringer jag vetr och hör...

Hej!
jag tycker absolut att du gör rätt, ring och rådfråga vet, inte bra med hög feber på hästar, o framför allt inte med en som är ny kastrerad, visst kan dom få feber efter en kastration men då brukar dom få febernedsättande medicin. Skriv gärna hur det går i fortsättningen. Eagle

se till att hästen får i sig tillräckligt med vätska, om du så behöver spruta in vatten i munnen. eftersom hästen är så nyss kastrerad så är det absolut inget bra att den fått över 40 i feber nu, det tyder ju på att det är någon form av infektion som troligen behöver pencillin.

jag hade inte velat ta det ansvaret själv, hade bett chefen själv ta ansvaret för hästen då om inte jag fått ta ut vet.

äter pållen fortfarande ?

Han äter och dricker. Jag har blandat betfor med mycket vatten som han ska få ikväll så jag vet att han får i sig ordentligt.

Men det är trist när man har olika ansvarskänsla...:cry:

Är han svullen i skapet?

Senast ändrad av en moderator:

så länge han äter och framförallt dricker så är det inte så farligt. problemet är ju att dom kan bli mkt. sämre väldigt snabbt. 40.4 är väldigt hög feber även för en häst :(

hade en ponny som reagerade på host sprutan med att få 41 i feber. hon slutade äta och dricka och låg mest. ringde ut vet. direkt som gav bla. något febernedsättande. från att ha varit lite hängig med drygt 39 i feber så blev hon bra mkt. sämre och tempen steg till 41på under en timme.

fick spruta i henne vatten i ett dygn innan hon piggade på sig, men hon höll på att dö :crazy: jag hade aldrig tagit det ansvaret för någon annans häst, särskilt inte när den är såpass nykastrerad, då är det ju knappast någon influensa....

håller tummarna för dig ;)

Nu har jag vart och kvällsfodrat.
Han hade nu 40,7 i temp och svullnat lite mer i skapet. Så jag ringde och rådfrågade vetr.
Hon föreslog inflammationshämmande och promenad. Så det vara bara att leta igenom medicinskåpet efter Metacam. Han åt, drack och kissade.

Så nu får jag vänta tills imorgon och hoppas att det blir bättre. Då kommer dessutom ägaren hem och då hoppas jag h*n tar över och bryr sig...:(

Jag vill inte behöva ta ansvaret då det inte är min häst, men jag lämnar inte hästar i sticket....

Hoppas det slutar gott!

hoppas på det bästa.. inte kul med sjuka djur och det är inte lätt när det inte är ens egna.. din chef kan vara glad att dom har en sån ansvarsfull person som du till hjälp..

ja du, jag kan inte annat än att hålla med wicestar ;)

jag tycker inte det är rätt av din chef att inte låta dig ta ut veterinär, det hade ju gett dig något mindre oro för den biten ;) dom ska vara dig evigt tacksam ;)

att han äter och dricker är ju iaf. bra. jag håller tummarna för att allt går väl ;)

hur har det gått med hästen?? skriv gärna och berätta

Min häst fick i samband med hovböld feber som steg från 39 grader på morgonen till 40,5 på kvällen. Då iofs i samband med en hälta som försämrades i samma takt till hästen var blockhalt i princip. Även om vi misstänkte hovböld lyckades varken veterinär eller hovslagare lokalisera den på plats så vi kunde ju inte öppna den.

Veterinären jag ringde kl 21 på kvällen tyckte dock att det INTE var ok att låta hästen stå med så hög feber över natten, så han kom ut och sprutade med penicillin och så fick vi smärtstillande att ge. Vi åkte sedan till klinik 3 dagar efteråt och fick bölden öppnad.

Så jag skulle ha ringt veterinär ja.

Detta hände min häst när han kastrerades. 41 grader feber, svullen en bra bit fram på magen och ville helst inte röra sig.

Det blev pencillin och buta i flera omgångar. Sen fick jag även promenera han så svullnaden skulle gå ner eftersom han inte var så pigg på att röra sig själv.

Den riktigt höga febern kom först efter första omgången pencillin om jag kommer ihåg rätt. Hade nog runt 39 grader och var svullen första gången han fick en kur. Sen var han bra i flera dagar och jag åkte lugnt bort över helgen (skulle på utbildning). På kvällen ringer min mor och berättar att han är sämre igen och att vet var påväg ut. Han tillbringade halva natten hos min häst för att få kontroll på febern. Tror vi fick sätta in 3 pencillinkurer innan han blev bra :crazy: Va bara att hoppas att den sista skulle ta infektionen för vet ville inte att han skulle få mer pencillin. Men tack och lov blev han äntligen bra efter den!

Men för min del blir det inte kastrering hemma igen... Blir klinik denna gången. Kanske bara var otur, men inget jag vill uppleva igen!

Tack och lov hade tempen imorse gått ner till 39,1, fortfarande feber men mycket bättre.
Vi gav mer pencillin.
Han hade svullnat upp mer och det hade runnit väldigt mycket. Så han longerades och sen ut i hage.

Efter lunch kom ägaren hem och tyckte det verkade lugnt....
Hon skulle avvakta över helgen och se hur han var på måndag...
Longerade sen en gång till innan han fick gå in.

Så jag får väl se hur han mår på måndag.

Tack för all hjälp och stöd!!!

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
274
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 032
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Tagit sista tabletterna Penicillin i morse som jag fick utskrivet för 10 dagar sedan pga öroninflammation. Hade lite feber då men den...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka