Fd. galopp/steeplechase häst till hopphäst!

H

Havannis

Hej alla hästmänniskor! Bilder*
Jag köpte nu ia ugusti 2008 en fd. galopp och stepplechase häst som jag köpte direkt från galoppen(stod på täby galopp). Det är ett sto född 2004, som älskar att hoppa och kan även bi riktigt fin med mer muskler och hull i dressyren, då vi fortfarande jobbar på hullet(var jätte mager då hon kom). Men hon har gått upp i vikt och rä under den processen än. Men jag skall ha hon som hopphäst och eftersom steeplechase hästar hoppar lite som igenom häckarna. Så kan ju dom hästarna bli lätt slarviga med benen. Jag har ej hoppat hon så mkt sedan jag köpt hon men ngn ssom har tips på hur jag kan träna en fd. steeplechase häst tillen hopphäst så hon lär sig mer att hoppa och inte hoppa igenom bommen typ. För ohn kan verkligen hoppa och har bra förutsättningar för att bli en fin hopphäst med rätt träning. går det i huvudtaget träna en fd. steeplechase häst till att lära sig att man inte skall riva bommen(att inte hoppa iegom som med häckarna)?

Vill ha all tips och hjälp man kan få, har aldirg hjaft en fd. galoppör/steplechase häst förut. Du kanske har en sådan häst el. haft, vad gjorde du för träning /övningar för att bygga fram din hopphäst? :)

Men ni som har/haft en fd galoppör el stepleschase häst evt säkert vad jag menar. Dom kan ju bli lätt flack och slarviga då hon fortfarnde tror att det är häckar ibland. Men när hon väl hoppar hoppar hon gudomligt och vet inte liksom hur jag skall få bort det dära tänket i hon för hon är ju van med häckar doms om hoppar igenom. snälla hjälp!
Bilder; Jag & min fd galoppör! :)
6d5777eff12af6eecf31ea5912700c7e_640_429.jpg

b88ff83dfeac147987a9fa0570068c92_640_429.jpg

c435d5530d7947cdba6339aee6ec668a_640_429.jpg

e815f21571c8dd20fc0a96ef8ee73be3_640_429.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fd. galopp/steeplechase häst till hopphäst!

Jag vet inte riktigt hur du ska göra för att hon inte ska riva, men hon kanske inte alls slår i bommarna. Börja att hoppa lite smått och se hur det går för det kanske funkar utmärkt. F.ö. otroligt fin häst du har köpt :)

En steeplehäst har ju en annan hopp kurva över hindret och du måste ju lära om din häst att hoppa som en hopphäst. Steeplehästen tar ju som ett långt galoppsprång över hindret och nu vill du att din häst ska gå nära och hoppa över hindret, hoppas att du förstår hur jag menar. Jag skulle rekommendera att du löshoppar din häst ganska mycket innan du hoppar uppsuttet och då med en tränare som kan hjälpa din häst att få en bra form över hindret så att den använder ryggen rätt.
Är du noga och tar det lugnt med din häst så kommer du att få en toppen häst att hoppa hon ser trevlig ut. Lycka tilll!!!

En steeplehäst har ju en annan hopp kurva över hindret och du måste ju lära om din häst att hoppa som en hopphäst. Steeplehästen tar ju som ett långt galoppsprång över hindret och nu vill du att din häst ska gå nära och hoppa över hindret, hoppas att du förstår hur jag menar. Jag skulle rekommendera att du löshoppar din häst ganska mycket innan du hoppar uppsuttet och då med en tränare som kan hjälpa din häst att få en bra form över hindret så att den använder ryggen rätt.
Är du noga och tar det lugnt med din häst så kommer du att få en toppen häst att hoppa hon ser trevlig ut. Lycka tilll!!!

Åhh atck så mycket! :) Ja absolute förstår mkt väl vad du menar! :) Jag skall börja träna för tränare nu i januari med hon så då kommer jag få mkt hjälp också! :) Ja precis, jag har tänkt på löshoppning väldigt mycket och eftersom det gör man ju med unghästar och b.la. för attliksom dom sklal få tänka till själva och liksom komma in och lära sig hur man hoppar. Men edt känns som du gav mig ett väldigt bra svar och, när du säger det så som du sa det så stämmer det in ganska bra på min häst då hon gärna hoppar som ett enda långt galoppsprång som du sa det istället för att hoppa av nära och rätt med ryggen!

Men hur kan jag då få min häst att få en bra form över hindret och använda ryggen rätt? Ska jag då löshoppa mkt om jag vill det? Men hur kan jag då hjälpa till med det på hästryggen? :)

Hjälpbommar vid hindren gör ju att du kan få henne att hoppa av där du vill. Cavaletti är bra för då får hon lite mer kontroll på sina ben och "slänger" sig inte bara över. Ta det lugnt med din häst för blir hon rädd så blir det ofta så att hästarna bara vill få hindret överstökat och kan då inte få ett fint språng. Att du får henne att bära sig och jobba med ryggen på marken är ju också viktigt för hoppningen, att alla halvhalter fungerar som dom ska för att man ska kunna rida in på hindret.

Jag har haft fullblod i många år som jag haft både som galopp, häck och ridhästar. De har tävlat i hoppning (endast lätta klasser) parallellt med att de startat på häck.

Jag tränar mycket stuts och kombinationer på låga höjder för att de ska lära sig hoppa av på rätt ställe och inte rusa mot hindret. Hjälpbommar är också bra.

Tycker att de snabbt lär sig skillnaden hur man hoppar på ridbana respektive häckbana. På häck/steeple går det ju mycket fortare och då blir det naturligt att de hoppar av tidigt och mer flackt över hindret. Så mitt tips är helt enkelt att bara träna på precis som med vilken unghäst som helst så kommer din häst snart att lära sig tekniken på en vanlig hoppbana. Nu har ju din häst bara hoppat steeple innan vad jag förstår så den är väl lite "inrotad" på att hoppa av tidigt och flackt, till skillnad mot en vanlig ridhäst, med hon kommer lära sig lyfta på benen. Hon är ju dessutom bara 5 år så hon har ju inte gått länge som hinderhäst på banan.

De plöjer inte igenom många bommar innan de kommer på att man ska lyfta lite mer på benen... ;)

Ang språngkurvan så brukar det komma med tiden, inget som jag har oroat mig för. Lägg energin på övningar som bromsar upp, tex travhoppning och låga studsar/serier som andra föreslog. :)

Lycka till!

/Charm, en steeplechase-häst i stallet och två galoppörer i bagaget, en andra steeplechase-häst på väg in.

Tack för alla tips! :) Om ni har mer tips mmata på behölver all tips och bra träningöningar som heslt! :) Btw,, Hur vanligt är det med fd. galopphästar el steepleschase hästar på MSV nivå inom hoppning och dressyr? Eller brukar dom hästarna oftast bara sträcka sig till lätt nivå? Nyfiken! * :)

Jag tror mycket beror på hur länge hästen gått Steeple. Min ena som vi började hoppa vid 13-års ålder hade betydligt mycket svårare för att lära sig banhoppningstekniken än den andra som började vid 4 års ålder.

Den första kunde lätt falla in i gamla vanor om han ex. blev stressad, då steeple-tekniken satt så inpräntad. I början kunde föll hinderna titt som tätt men med tiden blev det väldigt mycket bättre. Dock förblev han nästan alltid en fyrfelare även när han var som bäst.

Din är rätt ung och har inte gått så länge? Så det borde nog inte ta alltför lång tid innan hon lär sig att lyfta på tassarna. Som många redan sagt; löshoppning, studds serier samt travhoppning är tips på bra övningar. Kan vara bra med hjälpbommar också.

Lycka till!

Jag har ett fullblod som inte är startad i hinderlöp, men som tränades på häck som 3-åring. (Gick bara slätlöp.) Det jag undrar med din häst är om hon har gått häcklöp eller steeplechase? Det ger nämligen lite olika språngkurvor, och därmed också lite annorlunda träning för att få bort det.

Min häst, som alltså har tränats på häck men inte steeplehinder, har lärt sig att hoppa snabbt som attan och långa, flacka hopp med mycket acceleration direkt i landningen. (Steeplehinder ger också flacka och snabba hopp, men med mer höjd än häck.) I dagsläget tränar jag bara på låga hinder, upp till 80 cm, och de enda längdhinder jag har använt hittills har varit stigsprång. Där kan hon hoppa lite flackt men ändå ta sig över, vilket är hela poängen såhär långt. Hon ska lära sig att hoppa över hindret, inte igenom det. Min är lyckligtvis ganska rädd om sig och överhoppar (orutinerat!) ofta, men river väldigt sällan. Hon vägrar i princip aldrig om inte nåt oförutsett händer, som när en vattenmatta blåste upp precis bakom ett hinder en gång... :grin: Målet för min del är att hitta en balans där hon varken hoppar rakt igenom (för flackt) eller överhoppar (för högt) hindret.

Travhoppning kan vara en idé, men på min häst blir det lätt lite ostadigt eftersom hon är väldigt ovan vid att hoppa i trav så jag upplever att rytmen blir bättre när vi hoppar i galopp.

Undvik att öka mot hindren, utan håll istället ett helt konstant tempo och bromsa mjukt hela tiden så att inte hästen drar iväg för dig. Samma i landningen, låt henne inte gasa på och springa bort ifrån hindret, utan bromsa försiktigt och prata lugnt och beröm.

När du känner att du har kontakt med henne kan du börja öva på halter före, efter och mellan hinder. Jag trodde att det skulle ta 100 år att lyckas med det, men min pålla fattade vinken första gången vi prövade. Viktigt är att undvika att bromsa med handen i halten - det är bättre att öva in ett röstkommando och bromsa med sitsen, eftersom galoppörer lär sig att springa fortare när tygeln sträcks.

Löshoppning är aldrig fel så att hon lär sig att hitta tekniken på egen hand.

Galoppbom framför enkelhinder brukar också lära flacka hoppare att "komma upp" mer och få en rundare språngkurva.

Lycka till!

Jag tror mycket beror på hur länge hästen gått Steeple. Min ena som vi började hoppa vid 13-års ålder hade betydligt mycket svårare för att lära sig banhoppningstekniken än den andra som började vid 4 års ålder.

Den första kunde lätt falla in i gamla vanor om han ex. blev stressad, då steeple-tekniken satt så inpräntad. I början kunde föll hinderna titt som tätt men med tiden blev det väldigt mycket bättre. Dock förblev han nästan alltid en fyrfelare även när han var som bäst.

Din är rätt ung och har inte gått så länge? Så det borde nog inte ta alltför lång tid innan hon lär sig att lyfta på tassarna. Som många redan sagt; löshoppning, studds serier samt travhoppning är tips på bra övningar. Kan vara bra med hjälpbommar också.

Lycka till!

Min häst fyller 5år nu i april och hon gick vell ej löp och speciellt steepleschase så jätte läänge. ,em hon gick steepleschase iallfall.

Jag har ett fullblod som inte är startad i hinderlöp, men som tränades på häck som 3-åring. (Gick bara slätlöp.) Det jag undrar med din häst är om hon har gått häcklöp eller steeplechase? Det ger nämligen lite olika språngkurvor, och därmed också lite annorlunda träning för att få bort det.

Min häst, som alltså har tränats på häck men inte steeplehinder, har lärt sig att hoppa snabbt som attan och långa, flacka hopp med mycket acceleration direkt i landningen. (Steeplehinder ger också flacka och snabba hopp, men med mer höjd än häck.) I dagsläget tränar jag bara på låga hinder, upp till 80 cm, och de enda längdhinder jag har använt hittills har varit stigsprång. Där kan hon hoppa lite flackt men ändå ta sig över, vilket är hela poängen såhär långt. Hon ska lära sig att hoppa över hindret, inte igenom det. Min är lyckligtvis ganska rädd om sig och överhoppar (orutinerat!) ofta, men river väldigt sällan. Hon vägrar i princip aldrig om inte nåt oförutsett händer, som när en vattenmatta blåste upp precis bakom ett hinder en gång... :grin: Målet för min del är att hitta en balans där hon varken hoppar rakt igenom (för flackt) eller överhoppar (för högt) hindret.

Travhoppning kan vara en idé, men på min häst blir det lätt lite ostadigt eftersom hon är väldigt ovan vid att hoppa i trav så jag upplever att rytmen blir bättre när vi hoppar i galopp.

Undvik att öka mot hindren, utan håll istället ett helt konstant tempo och bromsa mjukt hela tiden så att inte hästen drar iväg för dig. Samma i landningen, låt henne inte gasa på och springa bort ifrån hindret, utan bromsa försiktigt och prata lugnt och beröm.

När du känner att du har kontakt med henne kan du börja öva på halter före, efter och mellan hinder. Jag trodde att det skulle ta 100 år att lyckas med det, men min pålla fattade vinken första gången vi prövade. Viktigt är att undvika att bromsa med handen i halten - det är bättre att öva in ett röstkommando och bromsa med sitsen, eftersom galoppörer lär sig att springa fortare när tygeln sträcks.

Löshoppning är aldrig fel så att hon lär sig att hitta tekniken på egen hand.

Galoppbom framför enkelhinder brukar också lära flacka hoppare att "komma upp" mer och få en rundare språngkurva.

Lycka till!

tackar för tiipset! :)
ja asså hpon gick steepleschase vet inte om hon hoppat häcklöp också men tror dock ej det! men hon är ju bara typ knmappt 5år än så hon är ju ung har ej har gått s¨mkt så edt bode ju gå mmed tiden :) och hon har ändå blivit bättre fats jag bara hoppat typ med hon 3ggr.

Just det, serier med 3, 2 eller 1 galoppsprång emellan är också bra träning för att få en mer uppmärksam häst med rundare språng. Avståndet är väldigt viktigt så att hästen kan gå i en lugn galopp utan att behöva hoppa av för tidigt för att få plats med sista galoppsprånget. Jag hoppade häromdagen med 12 och 9 meter mellan ett litet kryss och ett lite högre stigsprång. 12-metersserien blev liiite för lång, men kom vi in över krysset i ett lite högre tempo än "vanligt" så gick hon klockrent på 3 galoppsprång. 9-metersserien blev ganska lagom på 2 galoppsprång. (Min häst är strax över 160 cm hög, så hon är inte så stor.)

Vad heter hon? (Du kan PM:a om du vill.) Om jag får namnet kan jag kolla vad hon har gått för löp, eller så kanske jag rent av vet vem det är direkt. (Jag har inte SÅ bra koll på de yngsta galoppörerna på Täby längre, men några "känner" jag ju.)

Vad heter hon? (Du kan PM:a om du vill.) Om jag får namnet kan jag kolla vad hon har gått för löp, eller så kanske jag rent av vet vem det är direkt. (Jag har inte SÅ bra koll på de yngsta galoppörerna på Täby längre, men några "känner" jag ju.)

Hon heter Mayenne och jag köpte ho av Lena Smedman, vet ej om Mayenne stod på hon eller hennes man tidigare. men Jag har kollat upp på svensk galopp och sökt på hons namn ganska mkt och då komer ju hennes reslultat osv fram :)

Hej!
Jag vet vad du menar, har sedan 1år själv en f.d galoppör/steeplechase häst. Han hade dock gått 5år på banan.

När jag fick hem Caine hoppade han mest "igenom bommarna", du vet säkert vad jag menar:d Jag tog hjälp av en instruktör och det tog ca ½år sen hade han fått in en någorlunda "hoppteknik'". Problemet en sådan häst har är ju att de gärna hoppar av långt ifrån, hoppar flakt och gärna tar allt med fart. Caine hade även mycket svårt att samla sig ordentligt i galoppen och länga utan att "bli flack".

Det jag gjorde var att jag har klättrat en del för att bygga upp bra muskler, mycket galopparbete, låter knäppt att det ska behövas med en galoppör.

I hoppningen så gjorde vi så att han fick hoppa av "för nära" på varenda hinder, vilket fick honom att "hoppa upp ordentligt". Sedan har jag hoppat mycket studs, serier med "lite för korta avstånd". Mycket sådant där dom behöver tänka själva, utan att rusa eller hoppa av alldeles för långt ifrån. likaså cavaletti.

Sedan TERRÄNG! Det är nästan ett måste när man har en sådan häst:p Vi testade på det i våras, har aldrig sett hästen så glad! de har ju även den hopptekniken som krävs där. Det är värt att lägga ner mycket arbete på ett fullblod! De är underbara hästar, du kommer att få tillbaka allt sedan. När man fått ett fullblod på sin sida gör de allt för en!

Lycka till!

Vad jag kan utläsa så har din häst bara gjort 2 starter på häck, ingen steeplechase. Första starten på häck föll hon på ett hinder, men sånt kan bero på många saker och behöver inte påverka henne som hopphäst. Hon startade igen på häck mindre än en månad senare och kom 4:a i mål.

Jag känner inte till henne personligen, men stammen är trevlig så jag tror säkert att du har en underbar vän i henne! :)

Instämmer i allt som du skrev om terrängen och hur fullblod blir till lejon som kämpar för sin ryttare om man bara får dem på sin sida! :love: Mitt fullblod har gått ett 10-tal jakter med varierande svårighetsgrad och hon blir till en helt annan häst när hon får hoppa "fritt" över fasta hinder. Man behöver inte tvivla på att hästar har känslor när man upplever såna stunder, för det känns verkligen i varje steg att de älskar det! :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge...
2
Svar
27
· Visningar
3 698
Hästmänniskan Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa...
2
Svar
29
· Visningar
4 323
Hoppning Min vallack, har jag haft sedan slutet av oktober. Han är VÄRLDENS SNÄLLASTE, han älskar att arbeta och är så positiv när man rider ut...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Heulwen
·
Övr. Grenar Hej, Undrar om nån av er galopp experter kan hjälpa mig med denna fråga. skulle vilja ha lite info exakt hur man tränar fullblod för...
Svar
4
· Visningar
2 034
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama