fd arrendators gödselstack på min mark

Qvicka

Trådstartare
För drygt ett år sen köpte jag en gård, marken var utarrenderad sedan många herrans år till en granne som hade får. Denna grannes fårlada ligger nära hans tomtgräns och han har haft gödselstack "rakt ut" från ladan. Ladan ligger i en slänt så det har inte byggts så mycket på höjden utan mer framåt, på min mark...
Eftersom han haft marken i så många år så kan jag förstå att han gjort på detta sätt - hur lagligt det är vet jag inte?
Nu har jag återtagit marken och ska bygga hästhage, men har stött på patrull med denna gödselstack... Iom att den är tippad "uppifrån" så har det blivit en brant lutning en bra bit in på det som är min mark, plus att hela området är översållat av brännässlor, inget annat växer där. Dessutom ska tomgränsen gå där nånstans och vara utmärkt med ett järnrör i betong. Detta syns inte till och jag misstänker att det är gömt nånstans under all gammal övervuxen skit...
Har jag någon rätt att kräva att han forslar bort gödselstacken och återställer min åkermark??
Han är redan ganska missöjd på mig att jag tagit igen marken för eget behov, så jag vill ha kött på benen innan jag säger något...
 
Sv: fd arrendators gödselstack på min mark

Det normal vid ett arrendeavträde är att man gör en syn av arrendestället och baserar en avräkning på vad som framkommit vid denna syn, hur det skall gå till regleras i Jordabalken och jag har för mig att det finns vissa tidsangivelser för när syn skall ske. Om det gått så lång tid som ett år sedan arrendet upphörde kan det vara för sent att komma med krav på arrendatorn, men det kan du kolla upp.
 
Sv: fd arrendators gödselstack på min mark

Gödseln ansågs tidigare vara en ekonomisk tillgång som följer marken vid försäljning.
Det vill säga, när du köpte fastigheten så fick du gödseln på köpet...
tror inte att det är kutym att gödsel ska bortforslas vid avslut på arrende heller.
 
Sv: fd arrendators gödselstack på min mark

Hyr en bobcat, kör ut gödseln så växer det bättre i din hage.
Slå nässlorna med en trimmer så får du nog fint bete till nästa sommar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp