Favorit i repris.. Rockard och loksele?

evis

Trådstartare
Har ett klart minne av att jag frågat tidigare, men har ävl aldrig varit så engagerad i frågorna tidigare. Har sökt lite i gamla trådar men blir nog mest bara förvirrad :confused:

Grejen är att jag har 1 st travkört och travtränad kallblodstravare, som dock ÄR välkörd och enligt utsago "inte borde vara något problem alls att köra annat med" vilket jag inte heller tror. Hon är inte rädd för f-n själv, är mycket bra i tömkörningen och kan nog gå att med lite träning acceptera och förstå (uppskatta) annorlunda körning.

Utöver henne står det också snart en rockard hemmavid. Någon variant som hovslagaren vill ge bort, han har använt den med sina travhästar men tycker det är meningslöst att köra med den nuförtiden (för tung? jag vet inte säkert). Vet inte så mycket om den, annat än att den ska vara i fint skick (jag tror på hovis).

Också har jag ju påbörjat samlingen av fina gamla grejer, har 2 mycket fina risselslädar som ska rustas iordning....

Om jag nu vill ha en sele som är lämpad för både rockarden och slädarna (och hästen)- vad är lämpligt? Loksele för slädarna ja, men funkar loksele med rockarden? Är det då mer att rekommendera en bra bröstsele (tex Exklusiv-varianten hos equilex.se? eller något annat?) - skulle det funka med både rockarden och slädarna?
Med tanke på hur hästen "begränsas" och får dra i de olika selarna - vad är skillnaden? Förklara gärna för en okunnig...

Körningen kommer enbart vara hobby-körning, för att få omväxling i arbetet och bygga muskler.

Mycket tacksam för svar!

Sv: Favorit i repris.. Rockard och loksele?

Hej!

Va svårt att svara på! :D

Jo men om du inte tänkt köra så tungt (en släde går ju mkt lätt på biltillpackad snö ;) ) så kanske en bröstsele sitter bättre då du antagligen kommer att köra mycket med rockarden. En rockard har ju ofta svängeln så högt upp så att en loksele får konstig draglinje :crazy: .
Men om svängeln sitter lite lägre eller om du kan sänka den ska det inte vara några problem men en loksele!
Var har du tänkt köpa den?
Jag kan rekomendera börjes loksele!
Då den har skruvar som fäster dragringen går dessa lätt att lossa (och även att lätt sätta dit igen om du vill ha original sele) och då kan du kan höja skakelfästet! Ta en travdäckel till vet jag ;) !
Då har man endast draglinorna i draglädren.
Så här har jag och tycker det funkar bra!

Mvh Lisa

Hej! Jag föreslår loksele till att börja med, det finns rockarder som är anpassade för att köra med loksele som har lågt svängelfäste.så du kan nog enkelt sätta en längre ner om den inte skulle sitta så det passar.
ska man dessutom köra något tyngre ibland så ska man använda en loksele med helbossa på. Något som jag tror varken hööks el. börjes har. deras selar har bossor som sitter fast på sidorna på lokorna med en lös nackputa vilket inte är det bästa då. använd istället hel eller ringbossa som har bättre anläggningsyta mot hästen. sen tycker jag att läderbossor skonar manen mera än de i tyg. de är också lättare att rengöra ordentligt så ingen smuts sitter och skaver på pållen.

Det finns ingen sele som är lämpad för både och. Det blir halvmesyrer hur du än gör. Dom olika varianterna på selar finns för att dom behövs! :)

Jag skulle i ditt fall skaffa en bröstsele för sommarens körningar med rockarden (kanske prova med 2-axlat också) och, om körintresset håller i sig, en loksele till vintern. Vi talar trots allt inte om hemska summor, fr a inte om du köper bra, begagnade.
Oavsett vilken sele du väljer, kom ihåg bakselen.

LIA

Jag hade valt en bra loksele om jag var du.
En bröstsele duger till mkt lätta "lass", men ingenting annat.
Hellre loksele till rockard än bröstsele till släde.

Har kört båda mina nordisar med loksele framför tungrockarden utan problem, det blir bra draglinje. Däremot fungerar det inte lika bra med ridhästkorsningen, förmodligen därför att hon har så hög aktion fram, hon får tryckskador framtill på bogbladen. Den mest körda nordisen körs i samtliga gångarter och det har aldrig varit några problem, trots att jag inte ens har några draglinor.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Körning Bruksnordisen är redo för inkörning! Så nu är det dags att i alla fall börja planera! Matte är sugen på framtida slädar och lite...
Svar
10
· Visningar
1 630
Senast: suberdoo
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Härnösand
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar